Ongelma:
Osa 1:
Auto: 2001 206 2,0 GTI (164 000 km).
Ongelmia on ollut 206:n päästöissä ja osiakin vaihdettu, ehkä turhaankin. HC ja CO tapissa punaisella mittauksissa. Kone käy ja kukkuu kuin kello! Osia vaihdettu: tulpat, ilmansuodatin, katalysaattori, etummainen lambda-anturi (tarvikeanturi, ei alkuperäinen) ja lämpötila-anturi. Vika todennäköisesti: jättää "ryypyn"päälle, uudet tulpat nokeentuvat. Autoa on huollettu säännöllisesti.
Vikakoodeja ei ole, eikä tietokonekaan löydä mitään vikaa. Alussa etummaisen lambdan lämmityksessä oli vikaa, ei pitäisi vaikuttaa päästöihin. Olisiko vinkkiä mikä osa seuraavaksi vaihdetaan?
Mittauksessa CO pyöri alueella 2,0-8,0 (saa olla 0,2) eli todella runsaalla. HC-arvoa en muista, mutta testeriasteikko ei riittänyt.
Auto huilasi nyt muutaman päivän, mutta eihän se vikaa muuttanut. Elikäs bensan saanti on runsasta, auto savuttaa ja kaikki tulpat nokeentuvat. Joku anturivika, mutta mikä?
Osa 2:
Lämpötila-anturi myös vaihdettu uuteen. Eilen ajoin auton taas talliin ja ruuvasin tulpat irti. Ne suorastaan uivat bensassa eli tavaraa saa ja runsaasti. Jakohihna vaihdettiin, ei auttanut sekään.
Ratkaisu:
Auto oli merkkikorjaamolla, jossa vika selvisi. Tarvikelambda-anturi ei sitten toiminut oikein. Uusi alkuperäinen laitettiin tilalle, niin johan alkoi toimimaan.