Kirjoittaja Aihe: 406 - Korkea HC-arvo päästömittauksessa  (Luettu 9192 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

habe

  • Vieras
406 - Korkea HC-arvo päästömittauksessa
« : 10.06.2011, 15:44:39 »
Auto: 1996 406 2,0 ST.

Mikähän mahtaa olla vialla, kun päästön HC-arvo on noin korkea, eli tyhjäkäynnillä 220 ja kierroksilla 420? CO-arvo on kuitenkin 0,3/0,8 ja lambda 1,00. Kiihdyttäessä maksimaalisesti tuprauttaa pienet siniset savut, onkohan ohjarinkumet lopussa ja minkähän moinen homma on vaihtaa?

Niin tuli sellainenkin tyhmä ajatus mieleen, että voiskohan häkäarvo olla uuden pakoputken aiheuttama, käryää vielä siihen malliin. Pakoputki siis vaihdettu katista taaksepäin kokonaan eilen ja nyt tänään siis katsastuksessa häkäarvot pomppas ylös.

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: 406 - Korkea HC-arvo päästömittauksessa
« Vastaus #1 : 10.06.2011, 19:54:26 »
Ohjurinkumit tuskin tuota aiheuttaa. Jos huoltoa ei ole lähiaikoina tehty niin vaihda uudet tulpat ja ilmansuodatin ja aja reipasta maantieajoa kunnolla ja sitten katsastukseen kuumalla ajetulla koneella.
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

jr66

  • Vieras
Vs: 406 - Korkea HC-arvo päästömittauksessa
« Vastaus #2 : 10.06.2011, 23:27:57 »
Mikähän mahtaa olla vialla, kun päästön HC-arvo on noin korkea, eli tyhjäkäynnillä 220 ja kierroksilla 420? CO-arvo on kuitenkin 0,3/0,8 ja lambda 1,00. Kiihdyttäessä maksimaalisesti tuprauttaa pienet siniset savut, onkohan ohjarinkumet lopussa ja minkähän moinen homma on vaihtaa?

Ensinnäkin niin sinun autossa on hiilivetypäästöt (HC) liian korkealla eikä häkä (CO, carbon monoxide) joten uuden putken käry ei ainakaan häkäarvoon vaikuta. Jäikö putkeen vuotoa joka sotkisi mittaustulosta? Käytännössä jos O2 on yli 2 niin tulos ei ole luotettava.

anssi406

  • Vieras
Vs: 406 - Korkea HC-arvo päästömittauksessa
« Vastaus #3 : 11.06.2011, 21:02:19 »
Pakoputki vuotaa jostain liitoksesta.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Korkea HC-arvo päästömittauksessa
« Vastaus #4 : 12.06.2011, 01:32:55 »
Putkiston vuoto ei suurenna HC-päästöä, huono palaminen ja/tai venttiilien huono tiiviys ovat HC-päästöä korottavia.

GEX-12

  • Vieras
Vs: 406 - Korkea HC-arvo päästömittauksessa
« Vastaus #5 : 12.06.2011, 12:55:41 »
Niin tuli sellainenkin tyhmä ajatus mieleen, että voiskohan häkäarvo olla uuden pakoputken aiheuttama, käryää vielä siihen malliin. Pakoputki siis vaihdettu katista taaksepäin kokonaan eilen ja nyt tänään siis katsastuksessa häkäarvot pomppas ylös.

Valitettavasti, kun CO:n arvot on pielessä ja varsinkin pakoputki remotin jäljiltä ensimmäisenä täytyy tutkia pakoputken tiiveys ja onko liitokset kasattu tiiviste massan kanssa ehkä vielä huonoja lemmareita? ;) Pakoputki vuotoja on kahta eri tyyppiä eli paine vuoto ja imu vuoto. Pakoputkesta  tuleva pakokaasu tulee ns. sykkeenä, kun kyseessä on mäntä moottori eli kukin sylinteri vuorollaan mikä saa aikaan vuoto tyypit! ;D :P
 
Sori Benkku painovirhe HC paholainen

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Korkea HC-arvo päästömittauksessa
« Vastaus #6 : 12.06.2011, 13:41:13 »
Juu, mutta 'negatiivisen pakopulssin teoria', ei päde vehkeisiin joissa nokka-akselien overlap on nolla ja poltto-aineen suihkutus tehdään kampikulmalla - toisinsanoen tuoretta palamatonta seosta ei putkeen mitenkään joudu - mikäli venttiilien tiiviys ok.

jr66

  • Vieras
Vs: 406 - Korkea HC-arvo päästömittauksessa
« Vastaus #7 : 12.06.2011, 14:28:45 »
Kuten totesit HC on pielessä eikä CO.

habe voisi laittaa sen 02-lukeman esille.

jr66

  • Vieras
Vs: 406 - Korkea HC-arvo päästömittauksessa
« Vastaus #8 : 12.06.2011, 14:31:30 »
Juu, mutta 'negatiivisen pakopulssin teoria', ei päde vehkeisiin joissa nokka-akselien overlap on nolla ja poltto-aineen suihkutus tehdään kampikulmalla - toisinsanoen tuoretta palamatonta seosta ei putkeen mitenkään joudu - mikäli venttiilien tiiviys ok.

Pakoputkiston vuoto ei suurenna hc-arvoa... Nokka-akselien overlap on nolla...

Mitäs vielä eli olen täysin eri mieltä asioista. Ja tänne sama, habe laittaa sen 02-arvon esille.

Pugi406

  • Vieras
Vs: 406 - Korkea HC-arvo päästömittauksessa
« Vastaus #9 : 12.06.2011, 20:33:53 »
CO arvo on myös liian korkea .Tyhjäkäynnillä saa olla max 0,50 ja korotetulla 0,30. Toimivasta vehkeestä CO on jossain 0,006 ja HC 40. Pakoputken vuoto nostaisi vain O2 arvoa ja lambdaa.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Korkea HC-arvo päästömittauksessa
« Vastaus #10 : 12.06.2011, 23:35:08 »
Pakoputkiston vuoto ei suurenna hc-arvoa... Nokka-akselien overlap on nolla...

Mitäs vielä eli olen täysin eri mieltä asioista. Ja tänne sama, habe laittaa sen 02-arvon esille.

No, voisit toki perustella näkemyksesi - sana on vapaa. ;D

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 406 - Korkea HC-arvo päästömittauksessa
« Vastaus #11 : 14.06.2011, 03:36:31 »
CO arvo on myös liian korkea .Tyhjäkäynnillä saa olla max 0,50 ja korotetulla 0,30. Toimivasta vehkeestä CO on jossain 0,006 ja HC 40. Pakoputken vuoto nostaisi vain O2 arvoa ja lambdaa.

Ei taida kovin monen mittarin mittaustarkkuus riittää noin moneen desimaaliin häkäarvojen mittauksessa. Yksi nolla vähemmän, niin ollaan vielä ihan normaaleissa lukemissa. HC arvo 40 sen sijaan on jo korkea tuonkin ikäiselle moottorille. Toki reilusti hyväksytyissä rajoissa, mutta ihan normaalia olla alempikin.

habe

  • Vieras
Vs: 406 - Korkea HC-arvo päästömittauksessa
« Vastaus #12 : 17.06.2011, 17:00:50 »
Nyt sitten käytin tulppien ja ilmansuodattimen vaihdon jälkeen mittaamassa päästöarvoja, tuloksena oli seuraavanlaiset arvot: CO% 0,01/0,9 HC 75/590 Lambda1 CO2 14,6/13,9.  Tyhjäkäynnillä arvot olivat sallitun rajoissa, mutta kierroksilla ilmeisen reilusti koholla.

Sellainen myös ilmaantu nyt, kun kierroksilla 2200 rpm mitattaessa arvoja, syttyi moottorin merkkivalo hetkeksi palamaan ja sammui kierrosten laskiessa. Aikaisemmin valo ei ole syttynyt, eikä myöskään nyt normaali ajoissani.

Kierroksilla mitatut arvot ovat nousseet ja tyhjäkäynnillä siis laskeneet. Tulpiksi vaihdoin Bochs:n 4-kärki tulpat. Huomasin, nyt kun voi/täytyykin ajaa kattoluukku auki niin maantienopeuksilta risteykseen hiljennettäessä tulee aavistus bensiinin katkua sisään.

Kiitos tähän astisista vastauksista.

jr66

  • Vieras
Vs: 406 - Korkea HC-arvo päästömittauksessa
« Vastaus #13 : 17.06.2011, 23:05:49 »
Nyt sitten käytin tulppien ja ilmansuodattimen vaihdon jälkeen mittaamassa päästöarvoja, tuloksena oli seuraavanlaiset arvot: CO% 0,01/0,9 HC 75/590 Lambda1 CO2 14,6/13,9.  Tyhjäkäynnillä arvot olivat sallitun rajoissa, mutta kierroksilla ilmeisen reilusti koholla.

Kierroksilla HC 590? Laitas nyt se O2-lukema ruutuun.

habe

  • Vieras
Vs: 406 - Korkea HC-arvo päästömittauksessa
« Vastaus #14 : 18.06.2011, 12:28:41 »
Niin, sehän se unohtui, eli tässä 02%: 0,9/0,6.