Nyt tuli meidänkin perheeseen ensimmäinen ranskalainen auto. Auto on siis 807 2,0 man. 2007 aj. 103000 km.
Muutamia huomioita lyhyen noin viikon ihmettelyn jälkeen.
Ensimmäinen ongelma tuli hetimiten eteen kun konepellin avausmekanismi oli jäässä. Ei muuta kun auto sulamaan ja toimi moitteetta, kunnes taas oli jäässä kotiin päästyä. Asentajan mielestä asialle ei voi tehdä mitään muuta kuin puhaltaa kuivaksi ja lisätä vaseliinia/ öljyä vaijerin suojaksi. Taitaa sulamisvesi päästä vaijerin juuresta sisään ja jäädyttää mekanismin. Mielestäni kyllä vaijerikin oli aika "löysä", mutta heillä ei ollut varastossa ko. osaa. Toki nyt mekanismi on toiminut moitteetta muutamia päiviä.
Jarrut tuntuvat myös jumittavan todella herkästi, autolla kun lähtee liikkeelle sen ollessa yön yli huilannut oikein pelottaa paukahdus joka syntyy liikkeelle lähdössä, taitaa olla kyseessä takajarrut. Jarrut myös vinkuvat kevyesti jarrutettaessa.
Huomasin myös erikoisen vian. Lämmöt nousee mittarin mukaan 5-10 minuutissa aivan tappiin. Auton kun sammuttaa ja käynnistää uudelleen lämmöt ovat aivan normaalilla tasolla. Mitään varoitusvaloja ei syty ja neste ei kiehu, eikä letkut ole kuumat. Nesteitä mielestäni on tarpeeksi ja luulisi tuon varoittavan jos näin ei olisi. Auto on aina kyllä käynnistetty siten, että ollut aina lohkolämmitin kytkettynä ennen starttausta, mutta tuolla ei liene mitään merkitystä tuollaiseen käyttäytymiseen. Olisikos kyseessä jokin anturivika tai ilmaa järjestelmässä ? Minkäs väristä jäähdytysnestettä näissä onkaan käytössä ? Taidan olla värisokea kun en oikein erota, että onko tuo sinistä vai vihreää
Myöskin ilmastoinnin/ ilmanvaihdon käytössä taitaa olla jotain häikkää. Keskirivin ilmavaihtokanavista ei mielestäni tule ilmaa sillä tavalla kuin kuuluisi. Takimmaiselta riviltä ei laisinkaan. Kun laittaa rear:n päälle, niin kuuluisihan takanakin virrata noista lämmintä ilmaa, nyt on niin, että takalasit eivät pysy auki vaan ovat aikalailla jäässä. Kun ilmanvaidon säätää puhaltamaan käsin täysille, keskiriviltä puhaltaa todella heikosti ja takaa ei lainkaan.
Mahtaakohan nämä olla ranskalaisen auton ominaisuuksia vai kannattaisikos noista vioista ruveta marisemaan automyyjälle, konepelti ainakin meni myyjän piikkiin, joten mitä mieltä olette. Kannattaakos noista reklamoida ?