Kirjoittaja Aihe: 605 - Vesipumpun vaihto (XU10)  (Luettu 2414 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

pjpboy

  • Vieras
605 - Vesipumpun vaihto (XU10)
« : 17.10.2005, 19:50:00 »
Auto: 1992 605 2,0 SRi (XU10).

Vesipumpusta tuli suihkulähde. Purin asken hieman ja huomasin että ilmeisesti kampiakselin siivapyörät pitääkin ottaa irti ennenkuin saa hammashihnakotelon pois? Enpä tiedä mahtuuko pumppua vaihtamaan ilman niiden irroitusta muutenkaan? Ovat yleensä tiukassa? Vai onko jotain kepuli konstia?

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 605 - Vesipumpun vaihto (XU10)
« Vastaus #1 : 18.10.2005, 12:48:35 »
Vesipumppu pyörii nokka-akselin hammashihnalla, jonka joudut irroittamaan (ja vaihtamaan) ko. operaatiossa. Samalla joudut irroittamaan kampiakselin päästä hihnapyörän ja hammashihnaa suojaavat kotelot. Homma on lähes sama kuin 405:ssa.

Jos tarkoitit tuolla tiukkuudella hihnapyörän pulttia, se tosiaan on tiukka. Itse olen irroittanut sen laittamalla vaihteen 5:lle, käsijarrun päälle ja laskemalla auton pyörilleen. Tällöin kone ei pyöri ja saat pultin auki. Haynesissa neuvotaan toinen tapa, joka on mielestäni vaikeampi.

En nyt ulkoa muista millainen hihnankiristyssysteemi tuon ikäisessä koneessa on.  Todennäköisesti tarvitset jännitysmittarin tai vähintäänkin hyvän näppituntuman oikeasta kireydestä.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

MTN

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 235
Vs: 605 - Vesipumpun vaihto (XU10)
« Vastaus #2 : 20.10.2005, 10:31:04 »
Todennäköisesti siellä on vaan yksi "epäkeskotyyppinen" kiristinlaakeri eli erittäin yksinkertainen jakopää (jos kone on perinteinen 2.0/8V). Itse vaihtaisin tuon laakerinkin samalla.
308 SW GT BlueHDi 180 Aut. -15, 306 Cab 2.0i -94, Citroen C3 Picasso 1.6 HDi -09.
ex: 308 HB Sport 1.6 HDi -08, 206 HDi -01, 605 SRi -90

pjpboy

  • Vieras
Vs: 605 - Vesipumpun vaihto (XU10)
« Vastaus #3 : 24.10.2005, 20:25:06 »
Muistaakseni kannessa on joku reikä ja hammaspyörässä samanlainen siihen tappi, mutta miten katsottiin alapään merkit kohdalleen?

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 605 - Vesipumpun vaihto (XU10)
« Vastaus #4 : 25.10.2005, 12:30:09 »
Muistaakseni kannessa on joku reikä ja hammaspyörässä samanlainen siihen tappi, mutta miten katsottiin alapään merkit kohdalleen?

Nokka-akselin hihnapyörän reiän läpi työnnetään tappi (8 tai 10 mm en muista kumpi) ja kampi-akselin jakohihnapyörän kehässä on hahlo, johon laitetaan toinen tappi (taas 8 tai 10 mm) hiukan vinoon.  Asennot ovat ylhäällä n. klo 8 ja alhaalla klo 11.30.

XM:n ruotsinkielinen korjaamokäsikirja löytyy venäläisiltä sivuilta. Siinä on täysin sama kone ja täydelliset ohjeet kuvineen ko. operaatioon.

http://cx.podolsk.ru/xm/docum/man/index.htm

Valitse kappale 1  jolloin koneellisi latautuu zip-tiedosto, jossa on kasa pdf-tiedostoja. Oikea on Xm122-1_1.pdf
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

Benkku

  • Vieras
Vs: 605 - Vesipumpun vaihto (XU10)
« Vastaus #5 : 25.10.2005, 13:17:51 »
Lainaus käyttäjältä: joakim
kampi-akselin jakohihnapyörän kehässä on hahlo, johon laitetaan toinen tappi (taas 8 tai 10 mm) hiukan vinoon.  Asennot ovat ylhäällä n. klo 8 ja alhaalla klo 11.30.

Varoituksen sana kampiakselin kulma-aseman asettamisesta... Joissakin/joidenkin mallien kiilahihnapyörissä on ns. värähtelynvaimennin (sisä- ja ulkokehän välissä vulkanoitu kumivyöhyke). Näissä ulkokehä saattaa siirtyä radiaalisesti sisäkehään nähden.

Em. tavalla kampiakselia ajoitettaessa/käytettäessä siirtynyttä eli viallista kiilahihnapyörää menee ajoitus luonnollisesti pieleen - siirtymän 'määrästä' riippuu sitten hajoaako jotain mekaanisesti. Eli kannattaa aina tarkistaa, että kampiakselin kiila/ura osoittaa suuntaan 90 vasemmalle suhteessa moottorin asennuskulmaan (kallistettu yleensä 30 ast.) moottoritilassa. Toisin sanoen kampiakselin aseman ollessa oikea on 'kiilauran kulma' lohkon ala/kansitason suuntainen.

Benkku

  • Vieras
Vs: 605 - Vesipumpun vaihto (XU10)
« Vastaus #6 : 26.10.2005, 02:09:21 »
Lainaus käyttäjältä: joakim
Ajoitushahlo on jakohihnan hammasrattaan kehällä eikä kiila- tai moniurahihnapyörässä! Tuosta ei siis voi tulla virhettä ko. moottorissa.

Sen sijaan 405:n 1,6-litrasessa ajoitus tarkistetaan kiilahihnapyörän läpi. En tiedä voiko siinäkin olla värähtelynvaimennin.

Jakohihnan kampiakselille tulevassa hihnapyörässä ei välttämättä ole ajoituskoloa vaan rakenne voi olla myös kuten edellä selostettu joihin pätee kyseinen huomio.