Kirjoittaja Aihe: 605 - Tuulilasinpyyhkijän toiminnan muuttaminen  (Luettu 2241 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Härbe

  • Vieras
Auto: 1992 605 SRI.

Onko kukaan tietoinen pystyiskö 605:n pyyhkijöiden releeseen tekemään sellaista muutosta että pyyhkijät pyyhkisivät vain kerran, kun viikseä käyttää. Tällä hetkellähän ne pyyhkii aina vähintään kaksi kertaa. Samoin kun sammuttaa pyyhkijät niin pyyhkijät pyyhkivät vielä kaksi kertaa.

Benkku

  • Vieras
Vs: 605 - Tuulilasinpyyhkijän toiminnan muuttaminen
« Vastaus #1 : 06.02.2006, 20:22:40 »
Varmaankin pystyisi, tutkimalla pyyhkijöiden ohjausmoduulin/releen sisältämän kytkennän ja tekemällä tarvittavat muutokset.

SEL

  • Vieras
Vs: 605 - Tuulilasinpyyhkijän toiminnan muuttaminen
« Vastaus #2 : 07.02.2006, 10:48:00 »
Jos systeemi on sama kuin vm.91 autossa on, on muutos käytännössä mahdoton. Itse taistelin aikoinaan pyyhkijöiden kanssa ja systeemi tuli tutuksi. Pyyhkijän "rele" on umpinainen paketti johon menee neljä johtoa. Se, että pyyhkäisee kahdesti johtuu siitä, että viimeinen kerta ennen pysähtymistä on sulkien lasilta poisveto, joka on toteutettu pyörittämällä moottoria "takaperin". Voisi olle helpompaa istuttaa uudemman mallin pyyhkijäsysteemi, sillä siinä ei tietääkseni ole sitä lasiltaveto ominaisuutta.

Benkku

  • Vieras
Vs: 605 - Tuulilasinpyyhkijän toiminnan muuttaminen
« Vastaus #3 : 07.02.2006, 13:15:04 »
Sulkien alaslasku tapahtuu pyörittämällä moottoria vastakkaiseen suuntaan, mutta po. kytkentämuutoksessa tämä tarpeettomana poistettaisiin. Muutos ei ole mahdoton eikä edes kovin vaikea sillä kyseisen ohjauselektroniikan sisältävä releen kuori on mahdollista avata (rikkomatta kuorta jne.).

Pyyhinmoottorin ohjauksen toiminta on samanlainen riippumatta vuosimallista, 98- vuosimallista alkaen tuli lisätoimintona ulkopuolisen anturin ohjaus (sadetunnistin).

Kytkentä releyksikössä ei ole kovinkaan monimutkainen eli sähköisesti helpohkosti toteutettavissa. Toiminnan muutos vaatii kuitenkin myös mekaanisen muutoksen, sillä vivustossa sijaitsee kytkin/nokkakappale alaslaskulle, joka sulat viimekädessä alas vetää.