Kirjoittaja Aihe: 306 - Tyhjäkäyntimoottori/ilmaletkustot  (Luettu 6828 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

-Mika-

  • Vieras
Vs: 306 - Tyhjäkäyntimoottori/ilmaletkustot
« Vastaus #15 : 31.10.2016, 20:08:02 »
No niin, lisää mittauksia, osa on toistoa, mutta onpahan samassa nipussa kaikki:

Koneen ollessa kylmänä, on vedenlämpöanturin impedanssi 3,66 kohm.
Imuilman lämpöanturin impedanssi on 3,54 kohm.
Imusarjan paine on 0,6 bar, eli halpa alipainemittari näyttää -0,4 bar. Samalla MAP-anturin jännite on 1,01 volttia.

Purin sitten kaasuläpän asentotunnistimen ja mittailin impedanssit siitä. Kaasun ollessa tyhjäkäyntiasennossa on nastojen 1 ja 2 välissä 1,9 kohm, nastojen 2 ja 3 välissä 2,56 kohm ja nastojen 1 ja 3 välissä 1,06 kohm. WOT asennossa vastaavat arvot on 1 ja 2 1,9kohm, 2 ja 3 0,95 ja 1 ja 3 2,65 kohm. Mitä näiden arvojen pitäisi olla?

Tuon tankin huohotinsysteemin osallistumisen tähän vika-analyysin voi varmaan unohtaa.

Onko Sagemin ruiskujen aivojen kanssa ollut ongelmia? Kylmiä juotoksia tai vastaavaa?

Otin tyhjäkäyntimoottorin myös vielä irti ja manuaalisesti käänsin sen karan aika sisään. Kaikki piuhat/letkut kiinni ja kone käyntiin. Kävi heti tyhjäkäyntiä, mutta 2k kierroksilla. Pieni tauko ja uudelleen käyntiin, sama toistui (koneen sammutuksen jälkeen kuulee, että tyhjäkäyntimoottori tekee jotain). Mutta kolmannella kerralla oli palattu alkupisteeseen: Kone ei käy tyhjäkäyntiä kylmänä! Aivan kuin tyhjäkäyntimoottori toimisi vain toiseen suuntaan. Ehkä siksi se olikin poistettu ja korvattu erillisellä ilmanotolla? Mikä sen voisi aiheuttaa? Mieleen tulee vain viallinen kaapelointi tai viallinen ECU.
Onko jonkin osan vaihdon jälkeen tarpeen tehdä jotain erityistoimenpiteitä, "sopeuttamista" tms, vai riittääkö, kun akkukaapeli on pari tuntia irti?

Hankala paikka, kun ostin tuon tuollaisena ja en tiedä mitä kaikkea sille on tehty  noita omia kötöstelyjä. Että millainen se alkuperäinen vika tai edes sen oire on mahtanut olla. Ei oikein viitsisi sokkona vaan vaihtaa osia, kunnes vika poistuu, jos edes koskaan poistuisi.....



cone

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 2 833
Vs: 306 - Tyhjäkäyntimoottori/ilmaletkustot
« Vastaus #16 : 01.11.2016, 08:29:20 »
Pari viestiketjua ja lisää mutuilua:

306 - Tyhjäkäyntiongelmat kylmänä (MAP-anturi)
306 - Epätasainen tyhjäkäynti kylmänä

Onko lambda-anturia mittailtu/vaihdeltu?

406 - Lambda-anturin sijainti (XU7JP4)

XU7JP4-koneen lambda-anturi sijaitsee pakosarjaan kiinnittyvässä etuputkessa ennen katalysaattoria (osanumero 1, "OXYGEN PROBE"):

406 (1. mallisarja), XU7JP4
Ajossa: 2007 607 2,2 (EW12J4, ML6C).

Omistetut pösöttimet: 2006 607 3,0 V6 (ES9A, AM6), 2000 607 2,2 (EW12J4, ZF 4HP20), 1990 405 Mi16 1,9 (XU9J4).

-Mika-

  • Vieras
Vs: 306 - Tyhjäkäyntimoottori/ilmaletkustot
« Vastaus #17 : 01.11.2016, 11:56:42 »
Lamdaa en ole mittaillut, koska tietääkseni se ei osallistu seoksen säätöön auton ollessa kylmä. Ja nyt ongelmana on puuttuva tyhjäkäynti. Ja tistysti myös ne saastearvot, mutta uskoisin, että kun saan normaalin tyhjäkäynnin palautettua, niin samalla seoksen normalisoituu. Oletuksena on siis, että molemmat oireet aiheuttaa sama vika.

-Mika-

  • Vieras
Vs: 306 - Tyhjäkäyntimoottori/ilmaletkustot
« Vastaus #18 : 01.11.2016, 16:11:38 »
Voisi tuossa kuitenkin olla ihan vaan ilmavuoto. Tämän ketjun: http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=6644.0 mukaan ehjän auton imusarjan paineen pitäisi olla luokkaa 0,25 - 0,35 bar, mutta mulla on korkeampi, jopa 0,6 (jos halpismittariin on luottamista). Ja toimivan koneen MAP-anturin jännitteen pitäisi olla luokkaa 0,2 - 0,5 volttia, kun mulla on noin voltti.
Se vaan tuntuu epäloogiselta, koska lisäilmaa antamalla  (vaikkapa irrottamalla tankin höyryjen kierrätysletkun) käynti paranee ja kone käy jopa tyhjäkäyntiä. Ja juuri sellaisen "korjauksen" oli edellinen omistaja tehnyt: lisännyt imusarjan ilmansaantia.

Täytynee lähteä tallille ja irroittaa se imusarja ja tutkia kuitenkin vielä se. Samalla voi sitten tutkia suuttimien kunnon ja suihkun muodon.
Hankalaa vaan, kun talli on 40 kilsan päässä kotoa ja siellä ei ole nettiä.... joten täällä foorumilla olevan tiedon mukaan ottaminen tallille ei oikein onnistu.

-Mika-

AnttiK

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 818
Vs: 306 - Tyhjäkäyntimoottori/ilmaletkustot
« Vastaus #19 : 01.11.2016, 18:47:48 »

Koneen ollessa kylmänä, on vedenlämpöanturin impedanssi 3,66 kohm.
Imuilman lämpöanturin impedanssi on 3,54 kohm.
Imusarjan paine on 0,6 bar, eli halpa alipainemittari näyttää -0,4 bar. Samalla MAP-anturin jännite on 1,01 volttia.

Purin sitten kaasuläpän asentotunnistimen ja mittailin impedanssit siitä. Kaasun ollessa tyhjäkäyntiasennossa on nastojen 1 ja 2 välissä 1,9 kohm, nastojen 2 ja 3 välissä 2,56 kohm ja nastojen 1 ja 3 välissä 1,06 kohm. WOT asennossa vastaavat arvot on 1 ja 2 1,9kohm, 2 ja 3 0,95 ja 1 ja 3 2,65 kohm. Mitä näiden arvojen pitäisi olla?


Autodatan mukaan:
-vedenlämpömittarin ja imuilman lämpöanturin vastus on 10C tienoilla 3530-4100ohm eli ne ovat kunnossa
-map anturin jännite pitäisi olla välillä 0,6-4,6V, kuten onkin
-kaasuläpän asentotunnistimen jännitteen pitäisi olla pinnien 1-3 välistä noin 0.4v, kun kaasuläppä on kiinni ja 4.5v kun kaasuläppä on täysin auki. Varmaankin tarkempi mitata jännitteitä kuin vastusarvoja, jos vain mahdollista käytännössä. Toki noista jännitteistä saa laskemalla vastusarvot
Ventoux -89, Saab 96 V4 -73, A3

-Mika-

  • Vieras
Vs: 306 - Tyhjäkäyntimoottori/ilmaletkustot
« Vastaus #20 : 01.11.2016, 22:58:36 »
Juu, minunkin mielestäni nuo arvot on alueella.
Ja nyt kuitenkin purin imusarjan irti ja tutkin sen huolella. Ei halkeamia/vuotopaikkoja. Bensapaineensäätimelle menevän letkun imusarjan päässä oli lievä murtuma. Jarrutehostimen letkun liitoskappale tehostimen päässä oli hieman hauras ja vuoti, mutta hyvin vähän. Kampikammion huohotinletkuista se, joka haarautuu myös kaasuläppäkoteloon imupuolelle, siinä oli alkava murtuma.
Korjasin nuo kaikki ja kasasin kaiken takaisin. Ei vaikutusta. Mitattu alipaine edellleen sama ja MAP-anturi antaa noin voltin jännitettä.
Suutinpaketin otin irti ja pyöritin konetta startilla ja samalla tarkkailin bensasuihkuja. Muoto kaikissa sama ja normaalilta vaikuttava.
Eiköhän kaikesta tästä voida nyt päätellä, että ilmavuotoja ei ole.

Vielä kun löytäisin jostain skemat johtosarjan siitä osasta, josta selviäisi mihin liittimen nastoihin ECU:ssa tulee tyhjäkäyntimoottorin neljä piuhaa. Olen edelleen sitä mieltä, että se tyhjäkäyntimoottori toimii vain toiseen suuntaan, eli sulkee ilmakanavaa, mutta ei avaa sitä. Sehän toimii neljällä piuhalla: kaksi avaa ilmakanavaa ja toiset kaksi sulkee sitä. Skemojen avulla saisin mitattua, että onko johtosarjat ehjät ECU:lta tyhjäkäyntimoottorille kaikkien neljän piuhan osalta.
Luultavasti huomenna (jos mitään lisätietoja ei siihen mennessä löydy) liitän mittarin noihin neljään piuhaan ja koitan sillä tavalla selvittää, että saako moottori ohjausta molempiin suuntiin. Jos ei, niin mahdolliset vikapaikat on johtosarja tai ECU.

-Mika-

kaselin

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 347
  • Jotenkuten
Vs: 306 - Tyhjäkäyntimoottori/ilmaletkustot
« Vastaus #21 : 02.11.2016, 00:19:25 »
Noi tyhmäkäyntimoottorit sohloontuu vanhuuttaan vaikka ovat putsanneet nuolleet rasvanneet ja noituneet ei ala pelaan mutta kun uusi on vaihdettu niin pelaa tiärä sitten...........
Fiat Scudo 1,6 multijet -08,    
Pösö expert 1.9TD -00,                
C5 break 1,8 -03,  
Honda GL1800 Airback/Navi,  
Mantis Tiller, 2CV4 -72, 2CV6 -82

AnttiK

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 818
Vs: 306 - Tyhjäkäyntimoottori/ilmaletkustot
« Vastaus #22 : 02.11.2016, 08:22:53 »
https://www.pug306.net/forum/images/imported/2011/10/3061816VEngineManagement3-1.jpg

Olisiko tuossa oikeat skemat? Tyhjäkäyntimoottori lienee Y99, johon menee neljä johdinta ECU:n liitinnumeroilla 40,3,20,21
Ventoux -89, Saab 96 V4 -73, A3

-Mika-

  • Vieras
Vs: 306 - Tyhjäkäyntimoottori/ilmaletkustot
« Vastaus #23 : 02.11.2016, 15:38:23 »
Tuo vaikuttaa oikealta skemalta. Hienoa, kiitos. Tästä tuloste mukaan ja illemmalla tallille, jos liikennekaaos sen vaan sallii....

AnttiK

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 818
Vs: 306 - Tyhjäkäyntimoottori/ilmaletkustot
« Vastaus #24 : 02.11.2016, 16:57:49 »
Resistanssin moottorin A-D(1-4) sekä B&C(2-3) pinnien välillä pitäisi olla 52-58ohm.
Ventoux -89, Saab 96 V4 -73, A3

-Mika-

  • Vieras
Vs: 306 - Tyhjäkäyntimoottori/ilmaletkustot
« Vastaus #25 : 02.11.2016, 18:28:28 »
Resistanssin moottorin A-D(1-4) sekä B&C(2-3) pinnien välillä pitäisi olla 52-58ohm.

OK. Tässä en kuitenkaan epäile, että tyhjäkäyntimoottori olisi viallinen, koska se on uusi. 

Edellinen omistaja oli siis poistanut koko tyhjäkäyntimoottorin! Ilmeisimmin siksi, että  se ei toiminut. Se oli korvattu lisäilmaputkella, jonka toinen pää oli itse tehdyssä letkuyhteessä ilmanputsarikotelossa ja letkun välissä oli pari vuosikymmentä vanhemman (luultavasti ford-merkkisen auton) mekaanisen ruiskun mekaaninen, BI-metallitoiminen (siis suoraan lämpötilaan reagoiva) lisäilmaventtiili.

Poistin nuo "raneilut" autosta ja palautin sen siihen tilaan, missä se oli ollut silloin kun alkuperäinen vika ilmaantui. Ostin uuden tyhjäkäyntimoottorin ja asensin sen paikalleen ja tulppasin sen ilmanputsarikotelossa olleen, ylimääräisen letkuyhteen.

Nyt koitan selvittää, että mikä mahtoi olla se alkuperäinen vika, minkä vuoksi tyhjäkäyntimoottori oli alkujaan poistettu.

-Mika-

AnttiK

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 818
Vs: 306 - Tyhjäkäyntimoottori/ilmaletkustot
« Vastaus #26 : 02.11.2016, 21:07:01 »
Tarkoitin noilla arvoilla, että voi mitata moottorin vastuksen ecu:n liittimeltä asti tarvittaessa, niin samalla saa tyhjäkäyntimoottorin johdot ja liittimen toiminnan tarkistettua.
Ventoux -89, Saab 96 V4 -73, A3

-Mika-

  • Vieras
Vs: 306 - Tyhjäkäyntimoottori/ilmaletkustot
« Vastaus #27 : 03.11.2016, 20:53:03 »
Tarkoitin noilla arvoilla, että voi mitata moottorin vastuksen ecu:n liittimeltä asti tarvittaessa, niin samalla saa tyhjäkäyntimoottorin johdot ja liittimen toiminnan tarkistettua.
Juu, olet oikeassa. Ja juuri niin teinkin sitten. Oli paljon helpompaa miatta ne just noin.
Johtosarja ja moottori on OK. Otin irti ja avasin ECU:n. No se on perhana valettu täyteen jotain silikonin kaltaista mömmöä! Elikkä ei korjattavissa. Mittailin ECU:n puolelta vähän noiden kelojen nastoja ja toisessa (siinä toimivassa) näkyy selkeästi 0,6 voltin kynnysjännite toisinpäin ja ääretön toisinpäin, eli tyypillinen pääteastetrankku. Toisessa parissa näkyy ääretön molemminpäin. Vaikuttaisi vialliselta pääteastetrankulta, mutta ei voi tietää kun ei pääse tutkimaan ECU:n sisäistä kytkentää ja skemoja ei tietenkään ole missään.
Yksi juttu kuitenkin häiritsee: Aina välillä kun auton starttaa, niin sekä kierroslukumittari, että nopeusmittari näyttää "noin kello kaksi". Eli kiekkamittari noin 6000 kierrosta ja nopeusmittari noin 140 km/h. Kun kaasua painaa pari kertaa, niin mittarit normalisoituu.
Näin on käynyt välillä kun akku on ollut irti pidempään, mutta tänään niin kävi ihan vaan tankkauksen jälkeisessä starttauksessakin.
Voiko joku muua anturivika (esim kampiakselin asentotunnistin) aiheuttaa tuollaista? Ja voisiko toimimaton/pätkivä asentotunnistin aiheuttaa tyhjäkäynnin puuttumisen?

Nyt siis auto käy tyhjäkäyntiä vain, jos se on 90 asteinen tai jos jollain tavalla antaa lisäilmaa, kuten irroittamalla tankin huohotussyteemin letkun siitä solenoidista (jonka oikeaa toimintaa en vieläkään tiedä).

Aika käy vähiin. 8.11. mennessä auto pitää viedä jälkinäytölle tai se menee ajokieltoon ja homma vaikeutuu huomattavasti.
Ehkä huomenna koitan huijata ECU:a vaikka säätämällä MAP-anturin signaalitietoa alaspäin jotenkin.

-Mika-

kaselin

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 347
  • Jotenkuten
Vs: 306 - Tyhjäkäyntimoottori/ilmaletkustot
« Vastaus #28 : 03.11.2016, 21:00:38 »
Nopeusmittarin ja lkiekkamittarin nouseminen startatessa aiheutti maadotuksen puute eli huono maadotus kato onko maat kunnossa ecu akku ja muut mootori-runko eli kori jne.
Fiat Scudo 1,6 multijet -08,    
Pösö expert 1.9TD -00,                
C5 break 1,8 -03,  
Honda GL1800 Airback/Navi,  
Mantis Tiller, 2CV4 -72, 2CV6 -82

-Mika-

  • Vieras
Vs: 306 - Tyhjäkäyntimoottori/ilmaletkustot
« Vastaus #29 : 03.11.2016, 22:08:44 »
Nopeusmittarin ja lkiekkamittarin nouseminen startatessa aiheutti maadotuksen puute eli huono maadotus kato onko maat kunnossa ecu akku ja muut mootori-runko eli kori jne.

Maadoituskontaktit irroitin ja puhdistin/korjasin ihan ensimmäiseksi. Siis ne kontaktit, jotka tulee akun alle runkopalkkiin. Siinä oli kolme erillistä piuhaliitosta, jotka kaikki otin auki, hioin liittimet ja runkopalkin siitä kohdasta ja kiinnitin takaisin ja voitelin hyvin. 
Maadoituksista kyllä sellaisen huomin tein, että toisessa pökössäni on ECU:n runko myös johdolla erikseen maadoitettu, mutta tässä ongelmapösössä näin ei ole. Mutta tämä mittarien sekoaminen ei sitten ilmeisesti ole yhteydessä tuohon saaste/rikas seos -ongelmaan?

-Mika-