Kirjoittaja Aihe: 405 - Virrat hävisivät kesken ajon  (Luettu 8518 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JPK

  • Vieras
405 - Virrat hävisivät kesken ajon
« : 24.06.2009, 18:14:42 »
Auto: 1995 405 1,6.

Eilen kesken ajon hävisi kaikki virrat; valot, puhalin, radio yms. sammuivat. Moottori pysyi kuitenkin käynnissä n. 15 sekunttia. Moottorin sammumisen jälkeen virrat palasivat ja moottorikin käynnistyi nätisti kerta yrittämällä. Loppu päivän kaikki toimi ok.

Tänään pösö teki täysin saman tempun, mutta moottorin sammumisen jälkeen virta ei tullutkaan takaisin. Startista moottori ei inahtanutkaan (ei yrittänytkään pyörittää moottoria). Mitkään sähkölaitteet ei toimineet, eikä edes varoitusvalot palaneet. Auto seisoi muutaman tunnin tien tien laidassa ja kun palasin autolle hinamaan sitä, moottori lähtikin jälleen nätisti käyntiin ja muutenkin kaikki toimii ok.

Osaatteko neuvoa, mistä vikaa voi lähteä etsimään?

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Vs: 405 - Virrat hävisivät kesken ajon
« Vastaus #1 : 24.06.2009, 18:17:05 »
Akku on rikki, joku silta todennäköisesti poikki.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

JPK

  • Vieras
Vs: 405 - Virrat hävisivät kesken ajon
« Vastaus #2 : 24.06.2009, 18:23:55 »
Yleismittarilla tuota akkua mittailin kun "tilanne" oli tänään päällä, ja mittari näytti 12.3v. Voiko vika olla silti akussa?

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Vs: 405 - Virrat hävisivät kesken ajon
« Vastaus #3 : 24.06.2009, 18:31:17 »
Yleismittarilla tuota akkua mittailin kun "tilanne" oli tänään päällä, ja mittari näytti 12.3v. Voiko vika olla silti akussa?
Siis mittaushetkellä valot toimivat? Laita ajovalot päälle ja mittaa akun jännite siinä vaiheessa. Jos ei akussa ole sanomista, niin sitten johdotukset ja niiden maadotukset syyniin, samoin kuin sulakkeet ja releet.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

JPK

  • Vieras
Vs: 405 - Virrat hävisi kesken ajon
« Vastaus #4 : 24.06.2009, 18:46:21 »
Eli tuolloin mittaushetkellä valot, eivätkä mitkään toimineet. Kävin äsken yrittämässä käynnistää pösöä; taas kaikki pimeänä, lukuunottamatta kelloa. Se näyttää kokoajan pysyneen ajassaan ja viisarit tyntuivat nytkin menevän eteenpäin  :D

Nyt tuota jännitettä valojen päälläolessa en pysty mittaamaan, kun kaikki muu on pimeänä.  Jos saan ne nyt jotenkin päälle, paljonko jännitteen pitäisi silloin olla?

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Vs: 405 - Virrat hävisi kesken ajon
« Vastaus #5 : 24.06.2009, 20:00:27 »
Jos akku on kunnossa, niin valojen päälle kytkeminen ei paljoa pudota jännitettä, ehkä tuonne runsaaseen 11V:iin. Kellossa saattaa olla jonkinlainen varaava virtalähde, joka pitää kellon käynnissä jonkun aikaa. Tuonkin voi kokeilla irrottamalla akun kaapelin, niin näkee miten kello reagoi. Eräs konsti on myös kokeilla kaapeleiden kuntoa laittamalla esim. valot päälle ja vääntelemällä johdotuksia, jolloin kaapelimurtuman kyseessä ollessa saattaa vika löytyä jos/kun valot välähtävät. Erityisesti kannattaa syynätä akun kaapelit.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

JPK

  • Vieras
Vs: 405 - Virrat hävisivät kesken ajon
« Vastaus #6 : 24.06.2009, 21:15:30 »
Joo, eli tuo kello pysähtyy kokonaan kun akun ottaa irti. Vika näyttäisi olevan konehuoneen puolella olevassa sulakerasiassa. Sulakkeet ovat löysällä ja niitä kun heiluttelee, niin virrat tulee päälle.

Osaatteko arvioida paljonko tuon vaihto tulee suurinpiirtein maksamaan? Ilmeisestikkään tuota ei kannata itse alkaa vaihtamaan, jos ei ole tarpeeksi tietoa sähkötöistä.

imaS

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 647
Vs: 405 - Virrat hävisivät kesken ajon
« Vastaus #7 : 24.06.2009, 23:47:01 »
Onko se siinä kuljettajanpuolen ajovalon takana ja näyttääkö se tältä? Jos se on samanlainen kuin tuossa vanhemmassa mallissa, niin ei sen vaihto monimutkaista ole. Akusta maapiuha irti ja sen jälkeen rasian edestä rengasliittimet irti. Alapuolelta sähköliittimet vetämällä pois ja lopuksi sulakerasian kyljen läpi menevät pultit auki. Takaisinlaitossa vaan katsoo johdot samoille paikoille, jos niitä edes on mahdollista eri kohtiin tökkiä.

Kannattaa vielä tutkia saako niitä sulakkeiden väkäsiä taivuteltua tiukemmaksi ja rasialta lähtevien johtojen liitokset painella pohjaan jos ovat irtoilleet.
405 Mi16x4 -90, 406 Coupé V6 -01

JPK

  • Vieras
Vs: 405 - Virrat hävisivät kesken ajon
« Vastaus #8 : 25.06.2009, 13:21:21 »
Sain nyt tuon sulakerasian irti. Aukasin sen ja huomasin, että sieltä on sulanut muovia kahden sulake "kannan" ympäriltä. Ko. sulake paikoissa oli vain metalliset sillat, ei sulaketta. Kuuluuko tuolla olla siltoja, vai pitäisikö kaikissa paikoissa olla sulake?

Valtuutettuun huoltoon soittaessa, veikkasivat yhdeksi vika mahdollisuudeksi virtalukon pohjaa, voiko vika olla myös siellä?

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Vs: 405 - Virrat hävisivät kesken ajon
« Vastaus #9 : 25.06.2009, 13:26:16 »
Kannattaisi nyt kuitenkin ensimmäiseksi laittaa kuntoon ne sulaneet sulakkeiden pohjat ja katsoa sitten muuta. Mahdollista on tietenkin myös virtalukon pohjan vika, mutta aloittaisin kuitenkin havaitun vian korjaamisella.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

JPK

  • Vieras
Vs: 405 - Virrat hävisivät kesken ajon
« Vastaus #10 : 25.06.2009, 15:37:03 »
Kaikki lähti pelittämään kun kiristin noita sulakkeiden kantoja. Sisältä oli muoviosia sen verta sulanut, että varmaan täytyy uusia koko rasia. Mikä tuon sulamisen on voinut aiheuttaa, pitääkö siitä olla huolissaan?

antsu

  • Vieras
Vs: 405 - Virrat hävisivät kesken ajon
« Vastaus #11 : 25.06.2009, 15:51:40 »
Sulamisen aiheuttaa lämpö ;) ;D

No joo, lämpöä kehittyy huonossa liitoksessa. Tietenkin kannattaisi myös katsoa, että sulake on oikean kokoinen ettei mihinkään mene liikaa sähköä, mutta lähtökohtaisesti pieni hapettuma liitoksessa aiheuttaa lämpenemistä. Voi olla, että sulakepidin on käynyt niin kuumana, että jouset ovat pehmenneet eikä se enää toimi kunnolla jatkossakaan.

Sulakkeitakin tehdään eri laatuvaatimuksilla, toisissa on parempi pinnoite kun toisissa.

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Vs: 405 - Virrat hävisivät kesken ajon
« Vastaus #12 : 25.06.2009, 15:53:12 »
Huono kontakti aiheuttaa kipinöintiä ja kuumenemista liitoskohdissa ja näinollen ympärillä oleva muovi sulaa. Huoleen ei ole aihetta, kunhan korjaat/vaihdat sulaneet osat ja tarkistat, että ovat kunnolla paikoillaan.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

ramirez

  • Vieras
Vs: 405 - Virrat hävisivät kesken ajon
« Vastaus #13 : 16.08.2014, 12:30:38 »
Auto: 1996 405 2,0 GTX Style.

Itsellä tänä aamuna autoon ekalla startillla virrat päälle kaikki ok. Starttia ja kaikki virrat hävisi. Avainta herkuttelemallla ja hetkuttelemalla sain virtoja päälle satunnaisesti etenkin se toiseksi viimeinen asento, missa on ainoastaan latauksen merkkivalo, antoi tulosta eli valo palaa muttta kun kääntää virrat päälle niin puff. Kaikki pois.

Pitkään foorumia selatessani aloin epäilemään virtalukonpohjaa. Sitä ennen tarkistin kuskinpuolella olevan virtalaatikon mihin menee akulta 2 johtoa. Ei hapettumia erikä muovien sulamisia. Soitin kuitenkin paikallisen autokorjaamon omistajalle joka epäili akussa olevaa katkoksen. Kävin lainaamassa akun ja wrum. 8) Enpä olisi ensimmäisenä akkua alkanut epäilemään koska akussa oli kokoajan ctecin 5.0 laturi kiinni. Eli tarkastakaa aina akku ensin jos on mahdollista.