Kirjoittaja Aihe: 605 - Jäähdytysjärjestelmä  (Luettu 5745 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
605 - Jäähdytysjärjestelmä
« : 24.11.2012, 15:32:09 »
Auto: 1995 605 3,0 V6 SV (automaatti, VF36BUFZ491010305).

Olen ihmetellyt että kuuluuko automaattivaihdelaatikossa olla "tupla" jäähdytys, eli öljy/ilma jäähdytin, sekä jäähdytysnestekiertoinen jäähdytys? Omassani siis on molemmat, mutta mistään varaosakuvista en löydä sellaista vaihtoehtoa jossa olisi käytössä molemmat jäähdytysratkaisut. Tuo ilma/öljy cooleri on kyllä peugeotin alkuperäis osista rakennettu, mutta se on ripustettu rautalangalla syylärin ja moottorin väliin, joten olisikohan se kuitenkin "jälkiasennettu"? Auto on kyllä tuotu Ruotsista joitakin vuosia sitten Suomeen, mutta kuvittelisin että Suomen/Ruotsin autot olisivat samalla varustelulla.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: 605 - Jäähdytysjärjestelmä
« Vastaus #1 : 24.11.2012, 19:35:35 »
Jos se ilmacooleri onkin ohjaustehostinta varten?
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

Benkku

  • Vieras
Vs: 605 - Jäähdytysjärjestelmä
« Vastaus #2 : 24.11.2012, 19:44:35 »
Jokin omatoiminen 'viitys' tuossa nyt taitaa olla kyseessä. Sarjaan kytkettyä lämmönvaihdinta ei ole tehtaalta, saati että lämmönvaihtimen asennuksessa olisi käytetty rautalankaa.

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: 605 - Jäähdytysjärjestelmä
« Vastaus #3 : 24.11.2012, 20:23:18 »
Saisko tuosta kuvan?
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 605 - Jäähdytysjärjestelmä
« Vastaus #4 : 24.11.2012, 22:00:11 »
Näin pimeällä en saanut kuvaa otettua, mutta katsotaanpas huomenna uudestaan. Tarkennukseksi vielä että molemmat jäähdytysratkaisut ovat siis mielestäni rinnankytkettyjä, ei siis sarjaan kytkettyjä ja kaikki osat vastaavat alkuperäisiä, niinkuin kytkennätkin. Tuossa vielä yksi kuvakaappaus, jossa näkyy kahdessa eri kuvassa molemmat jäähdytys versiot. Minulla siis molempien kuvien mukaiset kytkennät omassa autossani, ainoa mikä eroaa kuvista on tuon erillisen öljycoolerin paikka. http://www.students.oamk.fi/~t8nian01/kuva/oljynlauhdutus.jpg
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 605 - Jäähdytysjärjestelmä
« Vastaus #5 : 26.11.2012, 15:52:07 »
On kyllä niin ahtaat paikat, että en saa kunnollista kuvaa edes päivällä. Tarkennetaan nyt vielä että jäähdytysjärjestelmän peruskonstruktio on oikeanpuolimmaisessa kuvassa, tämän lisäksi vaihdelaatikon lämmönvaihtimesta lähtee vasemmanpuoleisessa kuvassa näkyvät letkut öljyn lauhduttimelle. Lauhdutin taas roikkuu syylärin takana, ja en edes tiedä missä sen oikea paikka olisi, niinpä luulen että tuo ilma/öljy lauhdutin on asennettu jälkeenpäin. Autossa on vetokoukku joten mahdollisesti autolla on vedetty painavaa kärryä/traileria ja siksi edellinen omistaja halunnut lisä jäähdytyksen automaattilaatikolle?
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 605 - Jäähdytysjärjestelmä
« Vastaus #6 : 05.02.2015, 21:38:25 »
Taas hieman lisää faktaa asian tiimoilta: Automaattilaatikon jäähdytyksessä on tehtaalta asti ns: "tupla" jäähdytys eli automaattivaihteistoa jäähdytetään sekä moottorin jäähdytysnesteellä että ilma-öljy lämmönvaihtimella, sama toteutus molemmissa omistamissani 605:ssa (2.1 td a sekä 3.0 V6 a). Sitä miksi näin on, en osaa sanoa, mietinkin että onko tuon jäähdytysnesteen lämmönvaihtimen tarkoitus nopeuttaa vaihteiston lämpenemistä ja taas ilma-öljy lämmönvahtimen tarkoitus pitää lämmöt kurissa suuremmalla kuormituksella vai mikä tarkoitus näillä on?
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

Benkku

  • Vieras
Vs: 605 - Jäähdytysjärjestelmä
« Vastaus #7 : 06.02.2015, 00:30:30 »
Ainakaan suomeen maahantuojan toimesta tuoduissa ei ole ollut ilma/öljy lämmönvaihdinta - varustuksena siis ainoastaan vesi/öljylämmönvaihdin automaattivaihteisto-öljyille. Liekö kyseessä jokin saksasta alunperin ruotsiin jälkituotu? Tosin saksalaisen version Peugeotin virallisessa vaihteistodokumentaatiossa ei myöskään ole minkäänlaisia mainintoja ilma/öljy lämmönvaihtimesta - eli melko epätodennäköistä sekin.

Mitä tulee lämpöjen kurissapitämiseen, niin V6 malleissa on matala 78 asteen termostaatti ja neste/neste lämmönvaihdin on tehokas. Jos ilma/öljy lämmönvaihdin jäähdytyksen vuoksi tarvittaisiin niin luulisi esimerkiksi saksan malleissa sellaisen olevan, mutta ei ainakaan muutaman yksilön otannalla sellaista ole ollut.
« Viimeksi muokattu: 06.02.2015, 00:37:27 kirjoittanut Benkku »

Nikki

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 145
Vs: 605 - Jäähdytysjärjestelmä
« Vastaus #8 : 06.02.2015, 02:10:28 »
Ainakin minun dokumentaatioista tuo löytyy kaikista diesel, V6 (poislukien ES), taksi ja kuumanmaan malleista.

Benkku

  • Vieras
Vs: 605 - Jäähdytysjärjestelmä
« Vastaus #9 : 06.02.2015, 02:59:56 »
Tsekkasin myös serviceboxista käsin, siellä mainittu tosiaan "HOT COUNTRIES AND TAXI".

Taksimalleissa jotka käyvät pidempiä aikoja joutokäyntiä ja kuuman ilmanalan malleissa tuo varmasti perusteltua. Tyhjäkäynnillä jäähdytysnesteen lämpötila tyypillisesti kohoaa, nesteen massavirtaus muutenkin on pienempää ja vastaavasti turbiini pyörii hurua nostaen vaihteisto-öljyn lämpötilaa.

Kuuman ilmanalan varustus taas tyypillisesti etelä-euroopan, arabian, afrikan, australian ja ranskan merentakaisten alueiden malleissa. Jossain on listakin noista maista ja alueista.

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 605 - Jäähdytysjärjestelmä
« Vastaus #10 : 06.02.2015, 09:09:08 »
Pitäisikö tämän perusteella nyt päätellä että tuo 2.1 td automaatti, joka on suomiauto on siis myyty taksiksi? Ja sitten taas tämä 3.0 ZPJ koneella oleva on joko myyty ruotsissa taksiksi tai on tuotu jostain kauempaa ensin ruotsiin josta sitten suomeen?
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

Nikki

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 145
Vs: 605 - Jäähdytysjärjestelmä
« Vastaus #11 : 06.02.2015, 14:59:01 »
Pitäisikö tämän perusteella nyt päätellä ...

Ei. Päättelit väärin. En sanonut että noita jäähdyttimiä löytyy vain V6 Diesel takseista Afrikasta.

Benkku

  • Vieras
Vs: 605 - Jäähdytysjärjestelmä
« Vastaus #12 : 06.02.2015, 15:01:53 »
Serviceboxin mukaan ilma/öljy lämmönvaihdin on kuuman ilmanalan ja taksimalleissa eli pohjolassakin siis ajoneuvoissa, jotka tehtaalta tilattu taksivarustuksella.

Nikki

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 145
Vs: 605 - Jäähdytysjärjestelmä
« Vastaus #13 : 06.02.2015, 15:32:39 »
Lisäksi kaikissa V6 ja kaikissa Diesel malleissa.  (Lähde: Peugeot CD-ROM des PIECES de RECHANGE)

Benkku

  • Vieras
Vs: 605 - Jäähdytysjärjestelmä
« Vastaus #14 : 06.02.2015, 17:43:34 »
Ei - vaan nimenomaan kuuman ilmanalan ja taksimalleissa riippumatta moottorista. Suomeksi siis kaikissa malleissa joissa kyseinen automaatti, siis myös 'perus XU 2.0'.