Uuden tehdaskunnostetun takajarrusatulan mukana tuli lappu, jossa sanottiin, ettei käsijarrun vipua saa liikuttaa ja mäntää kiertää. Sen mukaan suurin osa asennusongelmista johtuu siitä, että käsijarruvipua on liikuteltu ennen asennusta. Lisäksi jarrupalojen ja -levyjen välissä ei saa olla 1 mm:ä suurempaa rakoa ja sitä ei saa säätää oikeaksi mäntää (jarrupoljinta käyttämällä) ulos painamalla, vaan ainoastaan kiertämällä sitä vastapäivään. Vaijeria asennettaessa ei siis tuon mukaan saa liikuttaa lainkaan vipua, koska muuten "säätö sekoaa".
Näistä asioista ei mainita mitään Peugeotin omissa ohjeissa tai Haynesin tai Alfamerin korjausoppaissa, enkä ole keksinyt, miksi noita toimenpiteitä ei saisi tehdä. Miten sen käsijarrun automaattisäätö voisi mennä vivun liikuttamisesta tai männän kiertämisestä sekaisin? Ennenkin olen mielestäni ongelmitta sitä vipua liikutellut. Ja lisäksi ohjeen alussa sanotaan, ettei mäntää saa kiertää ja sitten taas toisessa kohdassa sanotaan, että pitää kiertää... Ristiriitaista tietoa.
Uuden tehdaskunnostetun jarrusatulan tapauksessa huomasin, että sen käsijarruvipu palautuu jonkin verran heikommin takaisin lepoasentoonsa kuin toisessa käytetyssä (kunnossa olevassa) jarrusatulassa. Ehkä se siitä vetreytyy käytön myötä? Ainakin muuttui heti selvästi paremmaksi, kun liikuttelin sitä useita kertoja.
Kun tutkii jarrusatulan toimintaa sen ollessa irrotettuna autosta, niin samassa uudessa satulassa vipua liikuteltaessa mäntä työntyy aina ulospäin kuten pitääkin, mutta mäntä palautuu välillä takaisin samaan paikaan vivusta päästettäessä eli ei jää ulospäin uuteen asentoonsa pysyvästi. Kun sitten esim. paineilman avulla työntää mäntää hieman ulos, niin sitten vivun liikuttelulla saa männän jäämään ulospäin. En tiedä, mistä tuo eroavaisuus eri tilanteissa johtuu ja kummalla tavalla sen pitäisi toimia. Toisen puolen vanhassa, mutta toimivassa jarrusatulassa mäntä jää aina vivun liikuttelun jälkeen aiempaa ulommas.
Uudessa satulassa männän kiertäminen vastapäivään ei tuo sitä ulospäin, kun taas vanhassa toimivassa satulassa tapahtuu niin. Uudessa satulassa mäntää saa myös painaa selvästi kovemmin samalla, kun sitä kiertää myötäpäivään sisälle palauttamista varten, kun taas tuossa toisessa satulassa ei tarvitse juurikaan painaa, vaan pelkkä kiertäminen riittää.
Peugeotin ohjeessa koskien takajarrupalojen vaihtoa todetaan, että mäntä pitää kiertää sellaiseen asentoon, että siinä olevan kolot ovat samassa linjassa kuin jarrusatulan aukko (eli jos satula on vaakatasossa, niin männän kolot ovat suoraan ylöspäin). Mitä merkitystä tuolla on? Jarrupalojen taustapinnalla ei ole ulokkeita, jotka asettuisivat koloihin kuten joidenkin muiden jarrusatuloiden kohdalla. Mäntä ei myöskään näyttäisi joko käyttö- tai käsijarrun voimalla ulos painuessaan kiertyvän. En nyt jarruremontin yhteydessä huomannut katsoa männän asentoa, joten pitänee varmuuden vuoksi irrottaa palat vielä kerran ja säätää kohdalleen, jos asialla on jotain merkitystä.
Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.