Kirjoittaja Aihe: 306 - Ei käynnisty (diesel)  (Luettu 4964 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

AL_e

  • Vieras
306 - Ei käynnisty (diesel)
« : 17.12.2009, 21:01:07 »
Ongelma:

Osa 1:

Auto: 1997 306 1,9 TD (XUD9TE, Lucasin pumppu).

Autossa ei näppäiltävää ajonestoa, eikä ilmastointia.

Vaihdoin pösöön kytkimen ja kun sain auton kasaan se ei lähtenyt enään käyntiin. Tulostin sähkökuvan ja aloin tutkia missä vika. Tulin siihen tulokseen ettei sammutus solenoidi saa maata. Solenoidin maa johto meni kytkimen (katso kuva) kautta runkoon, mutta kytkin ei johtanut vaikka vääntelin kyseistä vipua kuinka. No vedin hyppylangan solenoidin maa johdosta suoraan runkoon ja pösö lähti käyntiin, kävi noin 10 sekuntia ja sammui. Lähti vielä muutaman kerran käyntiin mutta kävi vain muutamia sekunteja jonkajälkeen ei enään käynyt.

Tämän jälkeen avasin pumpun päästä sylintereille lähtevistä putkista yhden eikä sieltä tullut dieseliä startatessa. Ilmausruuville asti polttoaine kulkee hyvin kun käsipumpulla pumppaa. Eli pumppu ei pumppaa dieseliä sylintereille. Kun virta on päällä ja otan sammutus solenoidin maadoitus johdon irti, solenoidista kuuluu pieni naksahdus eli se ainakin liikkuu. Lisäksi yksi rele (8207 Ajonestolaitteen rele dieselpumpulle, katso kuva) vetää satunnaisesti harvoin vaikka autossa ei ole edes avain paikalla? Mittasin niin releen 8. nastaan tulee silloin 12V jännite kun se naksahtaa.

Mikä virka tuolla kytkimellä sammutus solenoidin maajohdon välissä on? Vipu jossa se on kiinni liittyy ilmeisesti tyhjäkäynnin säätöön koneen lämpötilan mukaan? Mistä voi johtua että ajonestolaitteelta tulee välillä jännite releelle? Onko pumpussa muuta elektroniikkaa kuin sammutus solenoidi joka estää dieselin pumppaamisen? Missä voisi olla vika? Mitä tekisin seuraavaksi?

Voisiko vika olla ajonestolaitteessa joka tunnistaa avaimen, missä se sijaitsee ja saako sen ohitettua, esim yhdistämällä johdot jotka menee diesel pumpulta ajonestolaitteelle ja releeltä ajonestolaitteelle (katso kytkentäkaaviosta ajonestolaitteen kohdalta)? Onko pumpun kytkentäkaaviota saatavilla? Minkälainen kytkentä tuola pumpun päädyssä kannen alla on johon menee tuo kytkentäkaaviossa oikeanpuoleinen liitin eli 4 johdinta.

Katsoin myös noita maadoituskaapeli keskusteluja. Etulokarista en löytänyt maadoitus johtoa äänimerkin lähettyviltä? Jossain viestissä luki että ilmansuodattimen ruuvin välissä kuuluisi olla mutta eipä näy, oon moneenkertaa kattonu ton johtosarjan etulokarista läpi.

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.



Osa 2:

Ohjekirjasta luin että, joku koodi avaimessa ja joku ajonestolaite virtalukossa tai sielläpäin. Ei ole kolarikytkintä autossa. Virheellisesti luulin tuota ennakon säätäjää sammutussolenoidiksi, koska siinä oli tuollainen venttiilin kuva tuossa alempana.

1104: advance correction solenoid - Korjaus solenoidi
1254: EGR load lever switch - Kaasupolkimen asennon tunnistus
8208: immobilizer control unit/transponder - Ajonestolaitteen keskusyksikkö

Noita en huomannut suomentaa tuohon sähkökuvaan, kun ne oli tuon laitteen sisään piirretty.

Ratkaisu:

Mittailin ja tuo johto (punainen) mikä menee dieselpumpun 4-napaisen iiittimen 1. nastasta ajonestolaitteen releen 1. nastaan ei johtanut ja kun laitoin väliin hyppylangan, auto lähti käymään. Eli varmaankin johtosarja saanut iskua vaihdon yhteydessä jostain ja tuo johto poikki. En nyt kerennyt vielä korjaaamaan vikaa lopullisesti, mutta äkkiseltään tuntui toimivan.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 144
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 306 - Ei käynnisty (diesel)
« Vastaus #1 : 18.12.2009, 09:28:35 »
Muistaakseni tuo kuvassa merkattu kytkin on ennakon säätöön liittyvä, taisi säätää ennakkoa lisää, kun moottori on viileä. Osa 1104 on muistaakseni juuri ennakon säätimen kytkin eli tämä kyseinen osa. 1254 on all or nothing EGR ohjaus.

Jos mä en ihan väärin muista, niin sammutussolenoidi on Lucasinkin pumpussa vähän jossain muualla kuin tuossa. Lähempänä siellä, mistä lähtevät korkeapaineputket. Mulla oli joskus vastaava maaliskuussa käyttöön otettu vanha koppainen 306 TD, siinä ei ollut ajonestoa lainkaan.

Onko tuossa laitteessa moottoritilassa "kolarikytkin"? Jos on, niin tarkista se nyt ensin:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=30683.0
« Viimeksi muokattu: 01.02.2012, 21:53:12 kirjoittanut ToniL »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.