Kirjoittaja Aihe: 306 - Moottorin käyntinopeus ei nouse (johtosarja) (HDi)  (Luettu 8215 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

peltokja

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 2000 306 2,0 HDi (326 000 km).

Kierrokset ei nouse yli 2500 rpm ajossa eikä vapaalla. Aikaisemmin auto nyki ja sammuili. Vaihdoin polttoainesuodattimen, jonka jälkeen samat oireet jatkuivat jonkin aikaa. Kävin sitten vähän polttamassa karstoja, jonka jälkeen ko. ongelmat poistuivat. Tämän jälkeen ilmeni uusi ongelma, eli kierrokset jämähtää tuohon 2500:een. Muuten auto pelittää loistavasti (vääntää normaalisti, ei savuta). Moottorin vikavalo on palanut viimeiset pari tuhatta kilsaa jatkuvasti, mutta ongelmat ovat tulleet vasta viimeisellä 200 kilometrillä.

Ratkaisu:

Käännyin merkkihuollon puoleen. Huollossa laittoivat break out -boksin päähän oskilloskoopin ja mittasivat sieltä virran kulkua koneessa. Parista kohtaa oli johtoja poikki. Ei saanut maata kunnolla. Nyt toimii taas kunnolla.

pj_heippa

  • Vieras
Vs: 306 - Moottorin käyntinopeus ei nouse (johtosarja) (HDi)
« Vastaus #1 : 03.02.2010, 06:41:54 »
Moottori on (nilkutus) tilassa. käy mittaa vikakoodit liikkeessä ja korjaa vika. Tai ota akunkenkä irti noin 10 min ajaksi että vikakoodit nollautuu ja vika ei korjaudu.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 306 - Moottorin käyntinopeus ei nouse (johtosarja) (HDi)
« Vastaus #2 : 04.02.2010, 19:26:16 »
Pelkkä EGR jumissa auki ei sytytä vikavaloa eikä auto mene nk. nilkutustilaan. Savua tulee sitten ihan tuutin täydeltä. Se että EGR:stä tulee vikakoodi vaikuttaa erikoiselta, sillä EGR:n tulppaamisesta ei mulla ainakaan tullut mitään vikakoodia.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

peltokja

  • Vieras
Vs: 306 - Moottorin käyntinopeus ei nouse (johtosarja) (HDi)
« Vastaus #3 : 10.02.2010, 14:22:10 »
Kannattaa sitten etsiä vikaa jostakin muualta. Nuo vikakoodit tulee ilmeisesti siinä järjestyksessä, missä vika on tullut? Viimeisenä tuli tällaiset kolme koodia:

Intermittent fault. Diesel pressure signal. Short circuit to earth
Intermittent fault. Diesel pressure signal. Short circuit to + or open circuit
Intermittent fault. Diesel pressure signal. Supply short circuited to positive or to earth

Ja alkupäässä koodilistaa oli tällaiset:

Intermittent fault. Fuel high pressure monitoring. Pressure below the reference pressure
Intermittent fault. Fuel high pressure monitoring. Fuel high pressure regulator jammed
Intermittent fault. Fuel high pressure monitoring. Lack of pressure (Leak)

Viittaavatko nuo polttoainepainesäätimeen vai onko siellä vain joku kosketushäiriö? Näiden lisäksi tuli vielä 8 vähemmän merkityksellisen näköistä vikakoodia.

SEL

  • Vieras
Vs: 306 - Moottorin käyntinopeus ei nouse (johtosarja) (HDi)
« Vastaus #4 : 10.02.2010, 14:50:00 »
Kyseessä on mitä ilmeisimmin commonrailin painetunnistin, se on sijoitettuna commonrailissa alapuolelta päin. Myös korkeapainepumpun päässä oleva paineensäätöanturi saattaa aiheuttaa tällaista. Tietenkin vika voi olla johtosarjoissa.

Juskaks

  • Vieras
Vs: 306 - Moottorin käyntinopeus ei nouse (johtosarja) (HDi)
« Vastaus #5 : 03.03.2010, 12:43:45 »
Käytin tuota paineanturin liitintä irti eikä ollut vaikutusta mihinkään (vaikka auto oli käynnissä ja liitin irti). Tarkoittaako tuo että vika on siinä anturissa tai sen johdoissa?

Kyllähän se siihen viittaisi. Kannattaa käydä johtosarjaa läpi koneen päältä ja edestä, kuulemma se on yksi heikko paikka näissä.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Moottorin käyntinopeus ei nouse (johtosarja) (HDi)
« Vastaus #6 : 03.03.2010, 13:45:13 »
Olisiko jollakin tiedossa tuon commonrailin paineanturin varaosanumeroa (boschin)? Kyselin tuota anturia pösön varaosamyynnistä ja hintaa löyty 406 euroa. Aika tyyris tuommoseen parin tonnin autoon. Purkaamosta löytyis, mutta kyselivät tuota varaosanumeroa (ilmeisesti niitä löytyy useammanlaisia).

Kyseinen polttoainepaineanturi on ilmeisesti tämä:

1920 7R, DIESEL HP SENSO, M12X150, TURBO DIESEL DW10TD, 406,00 e (Citroen 288,00 e)

Citroenilla osa on siis selvästi halvempi, vaikka kallis siltikin...

Autotarvikeliikkeistä saa tilattua Boschin osia ja hintakin voi olla kohtuullisempi kuin merkkiliikkeessä (tai jopa purkamolla, mikäli hinnoittelu noudattaa tapaa "merkkiliikkeen uuden osan hinnasta 50 %"). Boschin osanumero löytyy käyttäen Peugeotin varaosanumeroa hakukriteerinä:

http://ecat-online.bosch.de/toc/

0 281 002 283, Sensor, fuel pressure, Found via OE number: 1920 7R, Superseded by: 0 281 002 592

Osa 283 on siis korvattu uudemmalla osalla 592, mutta kummankin pitäisi sopia.

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.



Ulkomailtakin voi tilata. Googleen hakutermiksi esim. valmistajan nimi ja osanumero (+bosch +"0 281 002 592"). Ebay:stäkin voi löytyä. Saksassa hinta näyttäisi olevan 200 euron paikkeilla ainakin eräässä paikassa:

http://www.teilesuche24.de/search?m=g_autoteile&q=1920+7R

Kenties mittauksessa auttavaa tietoa ranskaksi:

http://www.forum-auto.com/les-clubs/section4/sujet113678.htm (englanniksi käännettynä)
« Viimeksi muokattu: 03.03.2010, 14:11:41 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

peltokja

  • Vieras
Vs: 306 - Moottorin käyntinopeus ei nouse (johtosarja) (HDi)
« Vastaus #7 : 10.03.2010, 18:05:40 »
Nyt on commonrailin paineanturi vaihdettu. => ei vaikutusta. Voisikohan olla mahdollista, että tuo nilkutustila poistuu vasta, kun vikakoodit nollataan? Jostakin muistelin lukeneeni, että sen pitäisi poistua muutaman käynnistyskerran jälkeen, kun vika on korjattu. Käynnistin semmosen kymmenen kertaa, eikä minkäänlaista vaikutusta.

Hesus

  • Vieras
Vs: 306 - Moottorin käyntinopeus ei nouse (johtosarja) (HDi)
« Vastaus #8 : 17.03.2010, 17:16:08 »
Ei vaikuta nollaaminen. Omassa samalla koneella varustetussa sitikassa testasin ottamalla railin paineanturin johdon irti, auto käyntiin. Vikavalo ja nilkutustila. Töpseli takaisin, kiekat nousee normaalisti, service-valo vaan jää palamaan, sekin sammuu muutaman startin jälkeen. Eli sulla on vika josssain muussa kuin siinä anturissa. Vikakoodi: Intermittent fault. Fuel high pressure monitoring. Fuel high pressure regulator jammed, vaikuttaa että ruiskun paineensäädin on rikki.

http://citroen-foorumi.com/index.php/topic,1250.msg8743.html#msg8743