Kirjoittaja Aihe: 306 - Jäähdyttimen puhallin käynnistyy alhaisilla lämpötiloilla  (Luettu 2282 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jukkareu

  • Vieras
Auto: 2000 306 1,6 (farmari).

Puhallin lähtee välillä käyntiin vaikka lämpötilat ovat alhaalla. Onko keulassa joku paikka mistä johtojen eristeet kuluvat rikki ja voivat aiheuttaa vian?

cola

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 424
Lämpötila-anturi?

nippeli

  • Vieras
 Olisko lämmöllä toimiva kytkin syylärissa yläletkun alla

selami

  • Vieras
Kuullostaa ehkä hulluta, mutta hieman vajaa jäähdytin aiheuttaa kuvatun kaltaisen oireeen. Ainakin 1 nopeuksisella flektillä olevassa pösössä. Lämpömittari saattaa näyttää vajaita lämpöjä mutta silti flekti pörisee ja jopa jää päälle pitkäksi aikaa, vaikka auton on jo sammuttanut.

Elikkä ihan ensimmäiseksi tarkista jäähdytysjärjestelmän nestemäärä ja täytä sekä ilmaa se kunnolla.
Jos tuo ei auta, niin sitten vaihtaisin sen flektin termostaatin siitä jäähdyttimestä. Ei maksa paljoakaan (ainakaan tarvikkeena) ja on helppo vaihtaa.

Onsevaankiva

  • Vieras
Veikkaan myös sitä lämpötila-anturia. Omassa oli päinvastainen ongelma, eli käynnistyi liian kuumana ja vika juurikin siinä anturissa. Halpa ja helppo vaihtaa.

wagneri

  • Vieras
Auto: 2000 306 2,0 HDi XT (farmari, VF37ERHY33030178, DAM 8562/18.04.2000).

Myös itselläni oli sama vika. Syyllinen oli moottorin lämpötila-anturi. Kokeeksi tilasin ko. anturin tuolta: http://www.mister-auto.fi/fi/jaahdytysnestelampotilan-sensori/peugeot-306-break-7e-n3-n5-2-0-hdi-90-66kw_v13084_g830.html

Hupaisaa ja ärsyttävää seurata paketin matkaa postilaatikkoon. Viikon osa tuli Ranskasta ja de Gaullen lentokentällä se seilasi 3 päivää paikasta toiseen. :o No, anturi paikoilleen ja VOILA. Asennuksessa huomiotavaa:

Paikka hieman ahdas (sijaitsee moottorin oikealla puolella edestä katsottuna). Ensin sokka pois (kapeakärkiset pihdit hyvät). Liitin onkin sitten erikoinen, Takaisin laitettaessa PITÄÄ liitin laittaa pitkäksi (avaa lukitus ja vedä) koska työnnettäessä liitintä takaisin liittimen "hampaat" tarttuvat anturin piikkeihin ja liitin pysyy paikallaan. Jos tuota ei tee niin liitin ei pysy paikallaan vaan tuntuu olevan irti. Anturi lähtee sormin vetämällä pois, mutta sen poistettua tulee jäähdytinnestettä ulos. Jos ei halua valuttaa niitä ulos (osaa nesteistä) pitää olla vikkelä laittaessa takaisin uutta anturia.

Ps. Omassa oli lisävikana (jotka poistui anturin vaihdon myötä) latauksen pätkiminen, joka kyllä kummastutti.