Ongelma:
Auto: 2002 406 GW 2,0 HDi (255 000 km).
Elikä otsikon mukainen ongelma, ajon jälkeen paisuntasäiliön korkin ympärys on märkänä nesteestä. Nestettä on lisätävä n. 200 km/3 päivän ajon jälkeen jokunen desilitra. Lisään nestettä, kun jäähdytysnesteentason valo alkaa palamaan. Auto lämpiää normaalisti ja lämpöä tulee koko ajan, lämpötilamittarin mukaan 90 C. Jäähdytysnesteessä ei ole seassa öljyä. Paisuntasäiliön korkki ja termostaatti on vaihdettu. Vinkkejä kaivataan, eihän ole kannentiiviste eihän?
Kun auto on normaalilämpöinen, tyhjäkäynnillä ei ole havaittavaa kuplintaa paisuntasäiliössä, mutta kun nostetaan kierrokset pikkuhiljaa arvoon n. 3000 rpm, nestepinta nousee ja tulvii yli.
Ratkaisu:
Nyt on auto taas kunnossa, kannentiiviste vaihdettiin ja kansi plaanattiin. Kannentiivisteestä ei kuulemma löytynyt selvää vuotokohtaa, joten kansi koeponnistettiin varmuudeksi - kansi oli onneksi OK.
Kannentiivisteen vaihto maksoi n. 2000 e, siinä mukana kannen ja venttiilien koneistus, jakohihna, vesipumppu, apulaitehihna ja kiristimet edellisiin. Hintaa nosti vielä korkeapaineputkien vaihto (ne putket, jotka ovat kiinni suuttimissa) eli putket reilusti yli 100 e. Putket ovat ilmeisesti kertakäyttötavaraa. Työn teetin merkkikorjaamossa.