Veljen 306:ssa (sedan, 1,8 ST, vm. 1995, ajettu 210 000 km) havaittiin taka-akselin laakeroinnin kuluneen piloille. Tämä ilmeni takapään lievänä kolinana (joka ei poistunut taka-akseliston tukikumityynyjen vaihdollakaan), takapään jumittumisena tavallista alhaisemmalle tasolle ja varsinkin toisen takapyörän vinona asentona... Olin aiemmin siinä käsityksessä, että 306:tta ei enää tuo erityisesti 405:stä (ja joissain määrin myös 205:stä ja 309:stä) tuttu ongelma vaivaa, mutta väärässä olin. Kokenut Peugeot-korjaamo osasi kertoa, että kyllä noita 306:n taka-akselistoja on vaihdettu mainitsemillani ajokilometreilläkin useammasta autosta (ja seuraavana tiistaina oli tulossa taka-akseliremonttiin samanlainen auto) - saman vahvisti Menovehkeen edustaja. Rasvanipat tähänkin oli joskus edellisen omistajan vakiohuoltopaikan toimeista kai asennettu, mutta luultavasti liian myöhään eli vasta siinä vaiheessa, kun oireet jo alkoivat.
Ei ollut enää aikaa metsästää kunnossa olevaa akselistoa yksityisiltä, joten tyydyin hankkimaan Menovehkeestä tarkistetun/kunnostetun osan. Hinta 390 e. Juuri tuli vaihdettua kyseiseen autoon mm. takapäähän takajarruosat (jarrukengät, jarruletkut, jarruputken eteen saakka, jarrurummut, laakerit...) ja taka-akseliston tukikumityynyt (kolinan vuoksi), mutta enpä osannut arvata, että myös taka-akseli olisi kulunut piloille, joten en tullut sen kuntoa tarkistaneeksi. Asia alkoi varmistua vasta, kun tukikumityynyjen vaihdon jälkeen kolina ei kokonaan kadonnut. Lopulta se tuli ilmi, kun auto piti viedä nelipyöräsuuntaukseen. Asentaja ihmetteli, että takapää on tavallista matalammalla (60 cm lokasuojan kaaresta "maahan" 195/55R15-renkailla kummallakin puolella). Kun auto nostettiin silmien korkeudelle, niin silloin selvästi huomasi, että varsinkin oikeanpuoleinen takapyörä oli vinossa (yläpää kallistunut sisäänpäin).
Alkoi kiire painaa sen verran ja asennusenergia olla lopussa, joten taka-akseliston vaihto päätettiin jättää Menovehkeen huoleksi (160 e, toisessa paikassa olisi maksanut sen 250 e). Homma kävi kyllä kätevästi, kun ko. paikkaan ei autolla ollut kuin muutaman minuutin matka. Illalla auto Menovehkeeseen ja seuraavana päivänä valmiina takaisin. Mielelllään jätin sen pihalla pukkien varassa olevan auton alla äheltämisen väliin tällä kertaa, vaikka periaate onkin, että kaikki pitää tehdä itse, eikä maksaa kiskurihintoja korjaamoille. ;-D
Menovehkeessä käyvät taka-akselistot läpi, asentavat rasvanipat (oikeaan kohtaan) ja tarvittaessa asentavat liiaksi kuluneisiin akseliputkiin kunnon laakerit, akseliston kunnosta riippuen. Rasvaa sinne ei kuulemma kuulu tuubikaupalla tunkea, vaan pienehkö määrä kerran vuodessa riittää, kunhan rasvanipat on asennettu oikeisiin kohtiin. Naureskelivat, kun kerroin, että jotkut ovat saaneet sinne tungettua monta tuubillista rasvaa eli varmaan akseliputken täydeltä? Arvelivat, että rasvanipat on silloin asennettu vääriin kohtiin.
Taka-akselistoissa ilmeisesti on eroja eri 306-mallien välillä, koska minultakin kysyttiin autosta tarkat tiedot (korimalli, takana rumpu- vai levyjarrut, ABS vai ei).
Edit: sellainen lisäys viestiini koskien 306:n takapään kolinoita, että eivät ne poistuneet sillä viallisen taka-akseliston uusimisellakaan. :-) Lopulta piti vaihtaa vielä etupään kallistuksenvakaajan pystytangot (ns. koiranluut). Kovasti se kolina vain kuulosti tulevan takaa, vaikka edestä kantautuikin... Noiden pystytankojen kunto selviää vaikka käsin heiluttelemalla. Tässä tapauksessa ne olivat kuluneet niin väljiksi, että väljyyden havaitseminen onnistui erittäin helposti.