Kirjoittaja Aihe: 406 - Ylimääräinen ääni kytkimestä tai vauhtipyörästä (HDi)  (Luettu 4070 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tontza

  • Vieras
Auto 2000 406 hdi sedan 80kw. Ajomäärä 380 000 km.

Elikkäs ilmeisesti vauhtipyörä tai kytkin on sirissyt, kun laittaa käyntiin tai sammuttaa, mutta nyt sieltä kytkimen suunnalta on ruvennut semmoinen loksutus kuulumaan tyhjäkäynnillä ja matalilla kierroksilla. Onko vauhtipyörä menossa rikki vai oliskohan kytkin. Vaihteet vaihtuu normaalisti ja menee hyvin päälle, mutta pieni pelko kalliista remontista tiedossako. Onko mahdollista laittaa jotakin umpirauta vauhtipyörää sinne. Haulla haeskelin, mutta tarkat tiedot siitä mistä mallista löytyisi passelit osat on hakusessa. Voisiko joku joka kyseisen muutoksen tehnyt, kertoa mistä mallista käy vauhtipyörä/kytkimenosat.

Benelli

  • Vieras
Moi

ainakin Valeolta löytyy pakettia, jossa alkuperäinen kaksoismassavauhtipyörä korvataan toisenlaisella versiolla. http://www.valeoservice.com/html/finland/en/products.focusdetail-new_clutches_range__3_&_4_pieces_kits-142795067943BBE9E8F1B3C.html

Varaosanumero:    835001         Kytkinpaketti
Hinnasta ei ole tietoa

Rasvis

  • Vieras
^ Tuon Valeon paketin hinta oli paikallisessa varaosaputiikissa noin 600 euroa. Ei ole vielä akuuttia tarvetta vaihtaa, kyselin vasta etukäteen.

Rasvis

  • Vieras
Nyt se akuutti tarve sitten on, alkaa olla kaikki muut mahdolliset aiheuttajat 2500 kierroksen tärinään suljettu pois (vaihdettu).

Onko kellään kokemuksia tuosta kiinteästä limpusta ja sen vaikutuksesta auton ominaisuuksiin? Epäilisin että Veijo Peugeotilla on ollut joku ajatus kun möltistä on alun perin tehty kaksimassainen. Britit kuitenkin myisivät tuon Valeon paketin reilulla 300 eurolla rahteineen joten kiinnostaa kyllä.

Entä oliko kukaan vaihtanut itse kytkintä ja vauhtipyörää ja millaiset on kokemukset? Vaihteisto sentään kait mahtuu tulemaan pois paikaltaan irrottamatta apurunkoa?

Espe

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 172
Olen vaihdattanut kytkimen osat. Vaihdelaatikko rötkötti lattialla pitkään. Olen ostanut auton käytettynä ja siihen on aikaisemmin vaihdettu kiinteä limppu. Siinä auto joutui seisomaan korjaamolla (ei merkkikorj.) pitempään, kun kahdesti tuli väärä paketti. Eli jos tilaat kiinteän , niin tilaa samalla levy,asetelma ja laakeri niin tietävät laittaa oikeat matkaan. Tietääkseni kaksoismassa vauhtipyörän ajatus on pehmeämpi ja joustavampi. On niitä muillakin merkeillä käytössä, mm. Mersun Vitossakin ja/tai Sprinterissä. Siis mulla 406 Hdi -02 80 KW

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Kaksoismassa vauhtis löytyy nykyään lähes joka merkillä. Jopa bensa moottoreissakin sellaisia on alettu käyttämään.
Peugeot 3008 hybrid

Rasvis

  • Vieras
Juu, tarkoitus oli tilata kokonainen muunnossatsi jossa siis mukana kiinteä vauhtipyörä, kytkinlevy, asetelma ja painelaakeri. Espe, paljonko autollasi on ajettu jos kytkin on vaihdettu jo useamman kerran? Omassa nyt taulussa 375 tonnia eikä ensimmäinenkään kytkin ole vielä loppunut mutta vauhtipyörä on ilmeisesti saanut kipeää.

Kaksoismassoja on tosiaan paljon uusissa autoissa, ainakin Bemari käyttää niitä bensakoneissakin. Onko kukaan päässyt vertaamaan aiheuttaako kiinteään pyörään vaihto tärinää tyhjäkäynnillä tai muita oireita?

Mahtuiko se vaihteisto tulemaan suosiolla permannolle?

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Onko kiinteä vauhtipyörä + muut hilut paljonkin halvempi kuin kaksoismassavauhtis + muut hilut,vai miksi haluat vaihtaa kiinteään pyörään? Itsellä samanlaisessa koneessa myös alkuperäiset kytkinkamat ja kilometrejä 350tkm. Kun tai jos aikanaan vauhtipyörä hajoaa laitan erittäin suurella todennäköisyydellä uuden kaksoismassavauhtiksen koska se kestänee taas niin pitkään että se on tämän hintaluokan auton viimeinen vauhtipyörä.
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

Rasvis

  • Vieras
Niitä kaksoismassapaketteja tuntuu ainakin Englannin eBayssa olevan huonommin tarjolla kuin kovia pyöriä ja hinta on luokkaa tuplat. Auto alkaa muutenkin osoittaa loppumisen merkkejä joten kovin suuria summia en enää tähän viitsi uhrata. Lisäksi epäilen etteivät värinät kovallakaan pyörällä mahdottomiksi mene, käyttäähän 90-heppainenkin sellaista ja kait siinä suunnilleen samat liikkuvat massat on.


uijui

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 610
Niitä kaksoismassapaketteja tuntuu ainakin Englannin eBayssa olevan huonommin tarjolla kuin kovia pyöriä ja hinta on luokkaa tuplat. Auto alkaa muutenkin osoittaa loppumisen merkkejä joten kovin suuria summia en enää tähän viitsi uhrata. Lisäksi epäilen etteivät värinät kovallakaan pyörällä mahdottomiksi mene, käyttäähän 90-heppainenkin sellaista ja kait siinä suunnilleen samat liikkuvat massat on.


Mikäs siinä loppuu 375tkm? Mulla on 455 nyt ja aion ajaa vielä sen 150tkm ja paaliin.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Lisäksi epäilen etteivät värinät kovallakaan pyörällä mahdottomiksi mene, käyttäähän 90-heppainenkin sellaista ja kait siinä suunnilleen samat liikkuvat massat on.

90 hv ei "potki" yhtä kovin kuin 110 hv, siksi niissä on erilaiset vauhtipyörät.

Olet asian ytimessä - polttomottorin tuottama vääntömomentti on luonteeltaan syklistä. Matala kierrosnopeus yhdistettynä vähäiseen määrään sylintereitä (suurempi sylinterimäärä ns. tasaa vääntömomenttia) aiheuttaa suuremman kampikulman kiihtyvyyden muutoksen työtahtien välillä.

Tätä pyritään tasaamaan massalla joka 'sitoo inertiamomenttia' eli painavammalla vauhtipyörällä ja vaimentamaan värähtelyn vaimentimella eli tuo hihnapyörään kumilla vulkanoitu ulompi kerros.

Useimmissa tapauksissa värähtelyn vaimennin pidentää kampikoneiston käyttöikää eli ehkäisee esim. kampiakselin katkeamisen.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Rasvis

  • Vieras
Mikäs siinä loppuu 375tkm?

Tuntuu loppuvan vähän kaikki paitsi moottori ja vaihteisto, poislukien se vauhtipyörä. Osaa on saanut "tämän satkun puolella" vaihtaa ihan kiitettävästi ja näkyy tuo olevan ruostumisenkin suhteen jo hyvässä vauhdissa. Välillä auton kanssa temutessa tosin tuntuu että ensimmäisenä loppuu ylläpitäjän hermo.

Mikään ei ole ikuista.


90 hv ei "potki" yhtä kovin kuin 110 hv, siksi niissä on erilaiset vauhtipyörät.

Eli tämä on vääntösidonnainen juttu? Jos odotettavissa olevat vaikutukset jäävät kampiakselin katkeamisen mahdollisuuteen niin taidan laittaa kiinteän pyörän, en oikein osaa pitää riskiä kovin suurena. Liekö kukaan kuullut yhdestäkään katkeamisesta?

Espe

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 172
Mittarissa alkaa olemaan kohta 466th. Se on vanha taksi, että sitä on kiusattu kaikella tapaa. Nyt hellässä huostassa. :) Auto oli nosturilla, että en sillai tiedä, mutta uskoisin sen mahtuvan normi purkujen jälkeen. ?

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Eli tämä on vääntösidonnainen juttu? Jos odotettavissa olevat vaikutukset jäävät kampiakselin katkeamisen mahdollisuuteen niin taidan laittaa kiinteän pyörän, en oikein osaa pitää riskiä kovin suurena. Liekö kukaan kuullut yhdestäkään katkeamisesta?

Tuo teksti oli lainattu hihnapyöräkeskustelusta vaikka siinä käsiteltiin vauhtipyöriäkin, en tiedä yhtään katkennutta kampiakselia.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

jpak498

  • Vieras
Omassa, 2000 vuosimallin 80kW Hdi.ssä kytkin oli loppu kolmessa vuodessa ja 100tkm.ssä. Silloin korjaamo tunnusti ko. ongelman olevan juuri 2000 vuosimallissa ja ongelma korjattiinkin tehtaan takuuseen. Uusi kytkin / vauhtipyörä on kuulemma "vanhan mallinen" kiinteällä vauhtipyörällä, ja korjaamopäällikkö lupasi paketin kestävän pitempään kuin auto...

Mitään suurempaa käytännön eroa, värinöitä tms. en ole huomannut, kytkimen toiminnan luonne kyllä muuttui, mutta ei niin radikaalisti että muistaisin edes onko nyt parempi vai huonompi kuin uutuuttaan...

JpaK