Kirjoittaja Aihe: 406 - Nakutustunnistimen sijainti (ES9J4)  (Luettu 3892 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

AS16

  • Vieras
406 - Nakutustunnistimen sijainti (ES9J4)
« : 06.06.2009, 20:25:12 »
Auto: 1997 406 SV 3,0 (V6, ES9J4).

Missäpäin konetta sijaitsee edellä mainittu anturi ja mitä täytyy purkaa pois edestä että sen pystyy vaihtamaan toimivampaan versioon? Kävin tänään dynossa tuolla lotjalla ja hämmästys oli suuri kun tulokseksi tuli: 136.6 Hp ja vääntö 231.7 Nm.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Nakutustunnistimen sijainti (ES9J4)
« Vastaus #1 : 07.06.2009, 02:20:06 »
ZPJ4:ssa se on ainakin lohkojen välissä, eli kaiken mahdollisen takana.

Siellähän se keskellä, lohkojen välissä. ZPJ ja ZPJ4 moottoreissa on kaksi nakutustunnistinta. ES9 moottoreissa yksi.

Tuskinpa vika nakutustunnistimessa on. Moottorinohjain kertoisi sen koodilla, jos anturi olisi viallinen. Anturisignaali löytyy moottorinohjaimen moninapaliittimen pinneistä 11, 30 ja suojamaa pinnistä 14. Vastaavasti ts. samassa järjestyksessä johdinkoodit 11, 300 ja D11.

Liekö jokin 'ammattimies' vaihtanut synkronihihnan eli nokkien ajoitukset voivat olla napsun poskellaan.

AS16

  • Vieras
Vs: 406 - Nakutustunnistimen sijainti (ES9J4)
« Vastaus #2 : 07.06.2009, 06:37:39 »
Kyllä tuo jokin aika sitten ns. potkaisi kiihdytyksessä (3500Rpm:n tienoilla mutta nyt jotenkin aivan voimaton ylemmillä kierroksilla) mikä mielestäni kertoisi jostain muusta?? Tuosta hihnan vaihdosta ei valitettavasti ole minulla dokumentteja, ainoastaan kuulopuheita. Vinkkejä/ehdotuksia asiaan otetaan vastaan suurella mielenkiinnolla.

http://i125.photobucket.com/albums/p43/finsami/SportPug%20Dynopaiva%20060609/406v6.png

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Nakutustunnistimen sijainti (ES9J4)
« Vastaus #3 : 07.06.2009, 12:51:35 »
Momentti näyttäisi leikkaantuvan ohjattuna. Onko autossa sähköinen kaasuläppä, mikäli niin tarkista, että avautuu ohjattuna kokonaan. Jos ei avaudu - niin vikaa voi po. komponentissa olla. Yksi vaihtoehto on ettei moottorinohjain saa ajoneuvon nopeustietoa.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 406 - Nakutustunnistimen sijainti (ES9J4)
« Vastaus #4 : 07.06.2009, 18:24:54 »
Vikakoodien luku kannattaa varmaan tehdä. Myös nokkien ajoitus kannattaa tarkistaa. Moottorissa ei sinänsä tunnu olevan mitään vikaa se ei vaan anna kierroksilla tehoa niinkuin kuuluisi? Käyttäytyy kuitenkin dynossakin ihan nätisti, ei nyi ei savua ei mitään semmoista. Eihän katti voi olla tukkeessa?

AS16

  • Vieras
Vs: 406 - Nakutustunnistimen sijainti (ES9J4)
« Vastaus #5 : 07.06.2009, 19:46:50 »
Ei ole katti tukkeessa vaan imupuoli pahemman kerran. Testilenkin jälkeen hymyssäsuin väittäisin että taisi mennä se 200 hp:n raja rikki kun korjasin tuon solmun. :-)






Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Nakutustunnistimen sijainti (ES9J4)
« Vastaus #6 : 08.06.2009, 04:07:26 »
Mikähän tuon on solmuun saanut?

Imun aiheuttama paineen alentuminen - ts. virtausnopeuden suurentuessa, paine putkessa alenee jolloin ulko-ilman paine on romahduttanut (imuäänien vaimennusputkena toimivan) ilmaputken osan kasaan. Tuohan lienee materiaaliltaan, kudottua ja jollain kemikaalilla jäykistettyä 'juuttisäkkiä' tmv.

AS16

  • Vieras
Vs: 406 - Nakutustunnistimen sijainti (ES9J4)
« Vastaus #7 : 08.06.2009, 06:50:20 »
Ja varmastikkin lisäapuna ollut asentaja joka on vaihtanut sumuvalon uuteen ::)
Näytti siltä kuin olisi vaan edessä ollut putki runnottu sivuun että saa lisää tilaa toimenpiteelle.

peltsu

  • Vieras
Vs: 406 - Nakutustunnistimen sijainti (ES9J4)
« Vastaus #8 : 08.06.2009, 11:08:04 »
406 Coupessa vastaava putki on paperinmassan/ties-minkä sekoitusta, ja samaa vaivaa on kuulemma ollut britannian pojilla tuon kanssa. Omaani korvasin tuon putken ainakin Etrasta löytyvällä muoviletkulla jossa on metallinen spiraali ja kiinteä virtaussuunta.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Nakutustunnistimen sijainti (ES9J4)
« Vastaus #9 : 08.06.2009, 15:07:35 »
Imuputki on suunniteltu myös siten (pääasiallisesti imuäänen vaimentamisen maksimoimiseksi), ettei moottori hörppäisi kuralätäkköön ajettaessa vettä. Eräältä poksahti moottori silti, kun rankkasateella ajoi olosuhteiden pakosta lammikkoon.

Taitaa ilmanotto olla hiukan väärässä paikassa, jos lätäkköön ajamalla saa moottorivaurion aikaiseksi. Monessa mallissa ilmanotto on lokasuojien sisällä/välisen tilan korkeimmasta kohtaa. Toki jos 'lätäkkö' riittävän syvä niin sitten, mutta 'alas viety' ilmanotto voi tosiaan aiheuttaa jo melko matalalla 'kahluukorkeudella' moottorivaurion.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 406 - Nakutustunnistimen sijainti (ES9J4)
« Vastaus #10 : 09.06.2009, 09:37:36 »
Kyllä tuossa 406:n ilmanotossakin saa itseään syyttää jos moottorin saa haukkaamaan vettä. Autoja ei ole kertakaikkiaan tarkoitettu ajettavaksi vedessä. Nähnyt vaan videoita noista kuskeista jotka näkee kuinka edellä menevä auto sammuu n.40cm lätäkköön niin ei kun perään vaan. Sitten ihmetellään että kuinka ihmeessä se auto tuollai särkyi, noin kallis remontti vielä.

Ihmisiltä on kadonnut terve maalaisjärki tommosissa hommissa. 100% teknisessä maailmassa eletään mutta tekniikasta ei ymmärretä mitään.

AS16

  • Vieras
Vs: 406 - Nakutustunnistimen sijainti (ES9J4)
« Vastaus #11 : 15.06.2009, 12:41:30 »
Hiukan muuttui arvot ilman tuota villasukka-kuristinta ;)