Kirjoittaja Aihe: 406 - Alavääntö (diesel)  (Luettu 5082 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 406 - Alavääntö (diesel)
« Vastaus #15 : 29.09.2009, 09:39:37 »
Mies kuitenkin kirjoitti että varsin rivakasti tuo naku liikahtaa sen 2000 rpm:n jälkeen joten ....

Ei sekään todista mitään siitä että kenkää olisi annettu tarpeeksi ;)
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Sam_406

  • Vieras
Vs: 406 - Alavääntö (diesel)
« Vastaus #16 : 29.09.2009, 18:39:25 »
Ei sekään todista mitään siitä että kenkää olisi annettu tarpeeksi ;)


Tarkoitti varmaan edellinen kirjoittaja, että kun liikahtaa rivakasti, että voisi olla hieman lastutettu, eihän sen välttämättä tarvitse olla heti sen 136heppaa, voi sitä olla vähemmänkin lastutettu ;)
Ja jos putkesta oikein kunnolla tulee mustaa, niin kyllä se jotain muuta todennäköisesti kertoo, kuin että olisi putki noessa ;)

AS16

  • Vieras
Vs: 406 - Alavääntö (diesel)
« Vastaus #17 : 29.09.2009, 18:41:36 »
Tarkoitti varmaan edellinen kirjoittaja, että kun liikahtaa rivakasti, että voisi olla hieman lastutettu, eihän sen välttämättä tarvitse olla heti sen 136heppaa, voi sitä olla vähemmänkin lastutettu ;)
Ja jos putkesta oikein kunnolla tulee mustaa, niin kyllä se jotain muuta todennäköisesti kertoo, kuin että olisi putki noessa ;)

Juuri tätä tarkoitin ;)

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 406 - Alavääntö (diesel)
« Vastaus #18 : 29.09.2009, 18:52:14 »
Ja jos putkesta oikein kunnolla tulee mustaa, niin kyllä se jotain muuta todennäköisesti kertoo, kuin että olisi putki noessa ;)

Edelleen ei todista mitään ;) Kokemusta on. Ei tarvitse olla lastutettu että päästää ihan älyttömiä nokipilviä pihalle.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Sam_406

  • Vieras
Vs: 406 - Alavääntö (diesel)
« Vastaus #19 : 29.09.2009, 18:55:55 »
Ei jaksa vängätä :D Ei tietenkään välttämättä, mutta sekin on MAHDOLLISTA ;)
Se voi olla aika vaikea sanoa vikaa ym, että mikä on jos ei ole alavääntöä, kun autolla on ajettu yli300tkm, eihän se vielä paljon ole, mutta voi silloinkin jo olla turbossa vika tai joku muu paikka tukossa, niin kuin aikaisemmin sanoin ;)
Mutta niinkuin sanottu, aika erikoista että nämä päästävät paljon savua, kun kerran pitäisi EGR-venttiili olla, jollei se ole jumittunut  ;D
« Viimeksi muokattu: 29.09.2009, 19:00:39 kirjoittanut Sam_406 »

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 406 - Alavääntö (diesel)
« Vastaus #20 : 29.09.2009, 19:02:05 »
Ei jaksa vängätä :D Ei tietenkään välttämättä, mutta sekin on MAHDOLLISTA ;)

Noni, kyllä se on mahdollista. Tuossa on vaan tullut kengittyä auki useampi hiukan turhan rauhallisella kaasujalalla ajeltu dieseli, pahinmman kanssa meni toista kuukautta ennen kuin ihan älytön noen tulo loppui.

OT: eräästä pulla-autosta tunki pihalle jatkuvasti kaasua painaessa sellaista yönmustaa tankoa kun siihen lastattiin hiukan tiukempi poka. eikä edelleen ollut millään muotoa viritetty ;)

BTW. EGR lisää hiukkas päästöjä eikä vähennä ;)
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Sam_406

  • Vieras
Vs: 406 - Alavääntö (diesel)
« Vastaus #21 : 29.09.2009, 19:25:28 »
Kuinka EGR-venttiili lisää päästöjä??? En ole mistään kuullut, mutta en mene vannomaan koska en ole expertti.
Luulisi, että se vähentää päästöjä, koska moottori polttaa palamattoman aineen uudestaan. :)

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 406 - Alavääntö (diesel)
« Vastaus #22 : 29.09.2009, 19:58:25 »
Kuinka EGR-venttiili lisää päästöjä??? En ole mistään kuullut, mutta en mene vannomaan koska en ole expertti.
Luulisi, että se vähentää päästöjä, koska moottori polttaa palamattoman aineen uudestaan. :)


EGR lisää hiukkaspäästöjä ja vähentää typenoksideja. Ei sieltä mene raakana polttoainetta läpi mikä voisi palaa uudelleen kierrätettynä.

Tuossa on nyt yksi lähde, suoraan VTT:n sivuilta:

Lainaus
EGR-strategiaa käytettäessä moottorin NOx-päästö alenee, mutta hiukkaspäästö kasvaa

Lainaus
EGR lisää periaatteessa hiukkaspäästöjä, joten hiukkasten vähentäminen pakokaasujen jälkikäsittelyllä voi hyvinkin olla tarpeen.
Lähde: http://www.vtt.fi/inf/pdf/tiedotteet/2007/T2372.pdf
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Sam_406

  • Vieras
Vs: 406 - Alavääntö (diesel)
« Vastaus #23 : 29.09.2009, 20:03:09 »
Juu uskotaan, piti vaan uteliaisuudesta kysyä, kun en tuostakaan ole kuullut;) ;D

tth

  • Vieras
Vs: 406 - Alavääntö (diesel)
« Vastaus #24 : 29.09.2009, 23:05:49 »
EGR lisää hiukkaspäästöjä ja vähentää typenoksideja. Ei sieltä mene raakana polttoainetta läpi mikä voisi palaa uudelleen kierrätettynä.

Niin siis täsmennetään nyt sen verran, että EGR:n käyttö itsessään ei varsinaisesti lisää hiukkaspäästöjä, mutta koska samalla yleensä joudutaan säätämään ruiskutushetkeä myöhäisemmälle, jotta syttymistapahtuman paineennousu ei olisi niin voimakasta ja täten lämpökuorma vähäisempää, koska NOxia muodostuu sitä enemmän mitä kuumempi palotapahtuma). Lopputuloksena hiukkaspäästöt kasvavat. Tuossa viitatussa artikkelissa on sivulla 12 hyvä kuva ns. säätökäyrästä (harmaa) dieselin päästöjen suhteen ilman muuta jälkikäsittelyä. Vähän hiukkasia (ja hyvä polttoainetalous) -> paljon NOxia. Vähän NOxia -> paljon hiukkasia (ja huonompi polttoainetalous).

Se, että tarvitaanko pakokaasujen jälkikäsittelyä (hiukkassuodatin, SCR-katalysaattori) riippuu täysin siitä millaiselle päästötasolle eri komponenttien osalta on tarvetta päästä ja miten valmistaja haluaa sen toteuttaa.

306_kuski

  • Vieras
Vs: 406 - Alavääntö (diesel)
« Vastaus #25 : 30.09.2009, 19:18:08 »
SamiK taitaa olla oikeassa... Tämä auto ei ole tainut saada tarpeeksi "runtua". Oon nyt ajellu aikas reippaalla jalalla, niin eipäs tule enää niin paljon putkesta savua. Tosin vieläkin sen verran että peilistä näkeen semmosen usvan kun kunnolla vedättää, mutta huomavattavasti on vähentynyt.