Kirjoittaja Aihe: 406 - Ohjaustehostimen nestevuoto  (Luettu 20436 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jallupoika

  • Vieras
406 - Ohjaustehostimen nestevuoto
« : 12.09.2007, 11:49:47 »
Auto: 2001 406 SR 1,8 (16-vent., 8B6FZF/2, käyttöönotto 26.04.2001).

Pojan 406:sta alkoi ohjaustehostin äännellä. Huomattiin, että neste oli lähes kokonaan kadonnut säiliöstä. Lisäyksen jälkeen sama ongelma parin päivän päästä. Vika oli aika yllättävä. Pumpusta tulevaan paineletkuun on siinä moottorin edessä liitetty jengoilla jokin anturi ja tämän anturin kiinnitysmutteri oli niin löysällä, että sitä sai väännettyä sormivoimin. Ei muuta kuin tongit esiin ja mutteri kiinni ja vuoto oli korjattu. Pieni ihmetys, että moinen mutteri oli niinkin löysällä 45000 ajetussa autossa. Ja mikä tuo anturi oikein on, tietääkö kukaan?

Mikäli tehostus on säätyvä niin kenties kyseessä moottorin öljynpaineen mukaan tehostimen linjapainetta säätävä yksikkö.

Veikkaan painekytkintä, joka antaa ruiskulle tiedon moottorin kuormituksen muuttumisesta, ainakin tyhjäkäynnillä.

PösöRotta

  • Vieras
Vs: 406 - Ohjaustehostimen nestevuoto
« Vastaus #1 : 20.04.2009, 13:20:46 »
Auto: 1998 406 2,0 ST.

Elikkäs kuten otsikossa mainitaankin hukkaa tehostajan nestettä paikallistin pumpun seudulle. Pumpun ja letkun välistä falskaa, en tiiä et onko paluu letku vai meno mutta kysymys kuuluukin, että onko pumpun ja letkun välissä o-rengas vaiko muunlainen tiiviste joka olisi saattanu pettää... Kuvaa en saannut otetta vuoto kohdasta tuli vain huomanneeksi tuonkin kun käsijarrun kengät vaihdoin...

Pekka406

  • Vieras
Vs: 406 - Ohjaustehostimen nestevuoto
« Vastaus #2 : 03.07.2009, 13:39:40 »
Ongelma:

Auto: 1998 406 2,0.

Alkoi ilmeisesti ohjaustehostin tippasta auton pohjasta. Auton ohjaus tuntuu hieman "karhealta" oli sellainen sivutuntuma siinä,  Parkkeerasin auton ja kävin asioilla, takaisin tullessa kuivalla kelillä oli auton alle kertynyt pienimuotoinen "lätäkkö". Kurkkasin auton alle ja sieltä tuli ns. tippana silloin tällöin auton "keskivaiheelta", koitin hajustella ainetta eikä mielestäni ainakaan bensalle haissut, sen olisin lienee tunnistanut.. Kotiin körötellessä en mitään mullistavaa ohjauksen suhteen tuntenut lukuunottamatta em. "sivutuntumaa".

Ajoin parkkihalliin jonne on ns. jyrkkä käännös, samaa reittiä kävellessä huomasin myös että sieltähän oli käännöksen kohdalla tullut ns. nestettä että se muodosti asvaltille n. 1-3 m pituisen ohuen vanan. Voiko ko. olla jokin liitoskohdan pettäminen? Vai mitenhän tuota nestettä pääsee tiputtamaan? Tarkistin myös säiliön ja se alkaa olla jo aika minimissä. Mikä on mahdollinen korjauskeino? Voiko tätä tehdä ns. kotikonstein vai pitääkö suosiolla viedä auto pajalle?

Ratkaisu:

Kävin ajelemassa tänään pienen lenkin, ihmetykseksi en vuotoa huomannut, niin parkissa kuin pihamaalla autohallin edustalla, missä aiemmin nestettä näkyi, kurkkasin myös auton alle eikä sieltä mitään tippassut? Mielestäni vastaavaa on ollut jo jonkun aikaa, eli välillä vuotaa jokin ja välillä ei. Ohjaustehostinnesteet tarkistin ja pinta on päässyt hieman minimin alle, mutta nestettä silti tuntuu olevan "riittävästi" eli ei täysin kuiva kyllä ole.

Kyseinen "vuotanut" neste taitaa sittenkin olla ilmastointilaitteen kondenssivettä.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 406 - Ohjaustehostimen nestevuoto
« Vastaus #3 : 03.07.2009, 13:57:03 »
Kaapista sattui löytymään täysi pullo Mobil ATF 320 -automaattivaihteistoöljyä, joka sopii myös ohjaustehostimille. Miten on tämän laita voinko tuota huolella lisätä säiliöön ettei ns. enempää vahinkoa pääsisi syntymään?

Ohjaustehostinnesteet: http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=22370.0
« Viimeksi muokattu: 25.04.2011, 13:04:30 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

yamaha1100

  • Vieras
Vs: 406 - Ohjaustehostimen nestevuoto
« Vastaus #4 : 03.07.2009, 14:15:55 »
Mulla meni edellisestä pösöstä -97 406 stefa siitä ohjausvaíhteesta. Eli se mihin ohjaus akseli kiinnittyy(säätelee öljyn kulkua) sille oli joku hienompi nimi, mut en nyt muista. Irto osana stefaa ei saanu ja koko morkulan hinta uutena oli jotain tähtitieteellistä. Siihen löyty sitten standarti mitoitus stefoista lähes saman kokonen mutta paksumpi. Kiinnitystä piti soveltaa kun lukkorengas ei sopinut enää hahloonsa. Myös putket voivat olla löystynyt.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 406 - Ohjaustehostimen nestevuoto
« Vastaus #5 : 03.07.2009, 17:01:41 »
Kyllä sitä stefaakin saa mutta ei Suomalaisilta "ei oota" myyviltä liikkeiltä. Stefa tuskin aiheuttaa noin runsasta vuotoa, olisiko paluu letku irronnut sieltä moottorin takaa?

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 406 - Ohjaustehostimen nestevuoto
« Vastaus #6 : 04.07.2009, 14:07:42 »
Vaikea kuvata vuodon tarkkaa paikkaa, koska en auton alle ole päässyt mutta se on moottorin ja korin keskustan väliltä. Meneenköhän siellä joku silikoniputki etc. mikä olisi voinut haljeta? En ole tuon jälkeen autolla uskaltanut pahemmin ajella, että pääsisi tarpeen tullen pajalle asti, koska tuota ATF 320, en ole vielä uskaltanut mennä sekaan lyömään, ilmeisesti jotkut olivat käyttäneet ko. tuotetta 406:sen tehostimessa. En ole varma mitä ainetta siellä tätä nykyä on, koska entinen omistaja / liike ei ole merkinnyt h-kirjaan.

Moottorin ja korin välissä kulkee tehostajan paluuletku jolla on ollut taipumusta joskus luiskahtaa pois paikoiltaan, etenkin jos autossa on edelleen alkuperäinen puristusliitos. Korjaus on helppo, puristusliitos holkki pois ja tilalle hyvä laatuinen lemmari riittävälle tiukkuudelle. Kustantaa 1 e ja tietysti ne ohjaustehostajan nesteet. Shellin automaattivaihteisto öljyä, Shell Donax TA, voi hyvin käyttää, tehdas suositteli sitä itsekin aikoinaan. Sitä ei vaan tahdo joka paikasta löytyä ja Shellin asemilla on hävyttömän kallista.

Jallupoika

  • Vieras
Vs: 406 - Ohjaustehostimen nestevuoto
« Vastaus #7 : 04.07.2009, 14:32:17 »
Mullakin se paluuletku on jo liitetty klemmarilla, eikä vuoda pisaraakaan. Käy TI-hallin nosturilla tarkastamassa tilanne.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 406 - Ohjaustehostimen nestevuoto
« Vastaus #8 : 04.07.2009, 18:06:14 »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Vs: 406 - Ohjaustehostimen nestevuoto
« Vastaus #9 : 05.07.2009, 09:24:56 »
Kävin ajelemassa tänään pienen lenkin, ihmetykseksi en vuotoa huomannut, niin parkissa kuin pihamaalla autohallin edustalla, missä aiemmin nestettä näkyi, kurkkasin myös auton alle eikä sieltä mitään tippassut? Mielestäni vastaavaa on ollut jo jonkun aikaa, eli välillä vuotaa jokin ja välillä ei. Ohjaustehostinnesteet tarkistin ja pinta on päässyt hieman minimin alle, mutta nestettä silti tuntuu olevan "riittävästi" eli ei täysin kuiva kyllä ole.

Taitaa tuo vuoto olla ilmastoinnin kondenssivettä.

Onko tämä "vaarallista"?

Ei ole vaarallista ja sitä ilmenee kaikissa ilmastoinnilla varustetuissa autoissa. Yleisimmin kondenssivesi ohjataan höyrystímeltä suoraan alaspäin putkella ja sen putken pää on siellä keskikonsolin kohdalla auton alla. Enimmillään tuota kondenssivettä tulee silloin, kun jäähdytystarve on suurimmillaan ja höyrystimen pinnan lämmetessä ajon jälkeen muodostuu vettä joka ohjataan auton alle ko. putkella. Noita auton alle ilmestyviä lätäköitä voi ehkäistä ottamalla ilmastointi pois päältä jonkin aikaa ennen pysähtymistä, jolloin höyrystin ehtii kuivumaan. Tuo poiskytkentä on suositeltavaa jo senkin takia, että sillä ehkäistään hajujen muodostuminen sisätiloihin, joka taas aiheutuu höyrystimen kosteaan pintaan kertyvästä pölystä yms. Kuivaan pintaan pöly ja yleensäkin lika ei siinä määrin tartu.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 406 - Ohjaustehostimen nestevuoto
« Vastaus #10 : 05.07.2009, 09:28:43 »
Kyllä ohjaustehostimen nesteen erottaa vedestä hyvinkin selvästi, koska se on öljyä. Lisäksi vesi haihtuu nopeasti, kun taas öljy jää pidemmäksi aikaa jättäen asfalttiin läikän...

Ilmastointilaitteen kondenssivedestä:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=26349.0
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=26572.0
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

jrtu

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 60
Vs: 406 - Ohjaustehostimen nestevuoto
« Vastaus #11 : 14.03.2011, 20:50:50 »
Mulla meni edellisestä pösöstä -97 406 stefa siitä ohjausvaíhteesta. Eli se mihin ohjaus akseli kiinnittyy(säätelee öljyn kulkua) sille oli joku hienompi nimi, mut en nyt muista. Irto osana stefaa ei saanu ja koko morkulan hinta uutena oli jotain tähtitieteellistä. Siihen löyty sitten standarti mitoitus stefoista lähes saman kokonen mutta paksumpi. Kiinnitystä piti soveltaa kun lukkorengas ei sopinut enää hahloonsa. Myös putket voivat olla löystynyt.

Eli osan "hienompi" nimi on orbitroli. Muistatko yhtään stefan kokoa? Luultavasti samankokoinen on uudemmissakin. Omasta -02: sta vuotaa juuri tuo stefa. Linkissä osa 4 (A+B) nr. 4048 S8 ja tuohon yläpäähän akselin kaulalle. Aikanaan reilu 10 vuotta sitten tein itse -87 505GTi: in uuden orbirolin rungon alumiinista vanhan mukaan mallintaen. Vanhassa oli akseli käypänen. Enää ei ole tallessa stefojen mittoja, voisivat hyvinkin olla samat. Silloin löytyi Top-osasta Tampereelta akselitiivisteet, ylempi oli vielä painestefa, ja väriltään sininen. Akselin teflontiivisteet teetin myös Top-osassa. Tiivisteille tuli muistaakseni hintaa n. 350mk. Siihen aikaan orbitroli maksoi yli 4000mk. Akselin halkaisija on säilynyt muistissa, se oli 7/8", eli 22,225mm.  :D Katsoin Saksan sivulta nykyhintaa kyseiselle osalle: 606,83€. Ei aivan heti viitsi tilata, kun pelkällä stefan vaihdolla selviää.

Olisi hienoa jos joltakulta löytyisi vaikka rikkinäinen vanha orbitroli, niin siitä saisi otettua tarpeelliset mitat. Paikallaan olevasta mittaaminen on aika epävarmaa ja ahdasta.
Peugeot 308 Sport 1,6HDi -08, BMW E61 520d -09
Entiset:Peugeot 406 ST HDi GrW -02, Mercedes-Benz S210 E220CDi A -02 Mercedes-Benz W124 220E -93,  Peugeot 306 XR 1.6 3d -94, BMW 525 TDSA Touring -98, Peugeot 605 SRi 2.0 -91, Peugeot 505 GTi 2.0 -87, Ford Granada 2.8 GLSi Aut. -78
Ex harrasteauto: Plymouth Belvedere II 318cid 4bbl -66

jrtu

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 60
Vs: 406 - Ohjaustehostimen nestevuoto
« Vastaus #12 : 16.04.2011, 21:13:02 »
Eikö kellään olis mitään tietoo, tai irtonaista orbitrolia?
Peugeot 308 Sport 1,6HDi -08, BMW E61 520d -09
Entiset:Peugeot 406 ST HDi GrW -02, Mercedes-Benz S210 E220CDi A -02 Mercedes-Benz W124 220E -93,  Peugeot 306 XR 1.6 3d -94, BMW 525 TDSA Touring -98, Peugeot 605 SRi 2.0 -91, Peugeot 505 GTi 2.0 -87, Ford Granada 2.8 GLSi Aut. -78
Ex harrasteauto: Plymouth Belvedere II 318cid 4bbl -66

505 tbo

  • Vieras
Vs: 406 - Ohjaustehostimen nestevuoto
« Vastaus #13 : 25.04.2011, 00:31:25 »
Auto: 1997 406 2,0 (16-ventt.).

Alkoi eukon autosta vuotamaan kanssa tuo ohjausakselin stefa aika reippaasti. Jotain pitäs tehdä... Oliko tuon stefan koosta havaintoa, siisti olisi olla osa valmiina kun purkaa hammastangon irti. Tekeekö tuo paksumpi malli asentamisen ylivoimaiseksi vai saako jollain konstilla tehtyä? Äkkiä tulee mieleen vaihtotanko.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 406 - Ohjaustehostimen nestevuoto
« Vastaus #14 : 25.04.2011, 11:53:50 »
Melkosuurella varmuudella se on saman kokoinen kuin vahemmissakin malleissa mutta kun varmuutta ei ole niin ainoa keino on ottaa se ohjausakseli pöydälle, katsoa stefan koko ja tilata semmoinen. Välttämättä ei suomen tiiviste liikkeistä saa mutta ulkomailta tilaamalla ainakin ja minullakin on 405:n ja 505:n orbitroolin stefoja jos vaikka mitat sattuis.

405:n ja 505:n stefat on 32x22x5mm, niitä minulta ainakin löytyy samoin löytyy sitä hammastangon puoleista stefaa B334519 tunnuksella olevaa.