Ongelma:
Auto: 2001 607 2,2 (automaatti).
Auto alkoi joku aika sitten esittelemään tuota antipollution system defective hälytystä. No vein silloin huoltoon jossa ukko vahtoi lambda anturin, joka oli kuulemma vialla. Hetken auto oli kunnossa, mutta sitten hälytys tuli uudestaan. Nyt vein toiseen huoltamoon luettamaan koodit. Ne kertoi seuraavaa:
P0141 Happitunnistimen lämmityksen virtapiiriin virhetoiminto (Lohko 1, Tunnistin 2)
P0138 Happitunnistimen virtapiiriin korkea jännite (Lohko 1, Tunnistin 2)
P0136 Happitunnistimen virtapiiriin virhetoiminto (Lohko 1, Tunnistin 2)
No, näiden perusteella vein sen takaisin alkuperäiseen korjaamoon, mutta tänään vaimon hakiessa sen pois "korjaaja" oli puhunut jostakin tietokoneen rikkoutumisesta ja noin 4000€:n korjausarviosta. Mukana oli tuloste jossa lukee:
Ohjainlaitediagnoosi PEUGEOT moottorinohjaus vikamuisti
41 Tuntematon vika
1 Viallinen ohjainlaite
Vikojen määrä 2.
Ratkaisu:
Auto taas kunnossa. Peugeotiin erikoistunut liike vaihtoi myös lambdan, koska oli kuulemma rikki (niin varmaan...). Sen jälkeen kuitenkin sama vikailmoitus päällä. Lopulta vian perimmäinen syy oli reikä pakoputkessa.
Eli katalysaattorin jälkeen oleva trumpettiliitos oli ruostunut puhki. Siihen kuulemma uusi kartio, niin nyt pitäisi toimia. Tietenkin se happianturi antaa väärää tietoa, jos siihen pääsee suoraan ilmaa. Ihme, että tuollaista ei huomata ihan ensimmäiseksi. Luotetaan vain siihen, mitä tietokone sanoo. Ei se sentään osaa kertoa vian syytä, vaan seurauksia. No, tuli siis ostettua pari uutta Boschin lambda-anturia turhaan.