Kirjoittaja Aihe: 307 - Vakionopeudensäätimen jälkiasennus  (Luettu 77519 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Pete_R

  • Vieras
307 - Vakionopeudensäätimen jälkiasennus
« : 24.08.2009, 01:12:36 »
Arkistoitu ohje: 307 - Jälkiasennettu vakionopeudensäädin ei toimi (ohjelmointi)


Auto: 2004 307 Wagon 1,6.

Onko kukaan asentanut/asennuttanut vakionopeudensäädintä kyseisen malliseen autoon? Myöskin hinta kiinnostaa.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 307 - Vakionopeudensäätimen jälkiasennus
« Vastaus #1 : 01.01.2010, 10:52:15 »
Viiksi Citikalta, varaosanumeroa mulla ei tähän hätään ole. Asennuksesta voi joutua maksamaan vähän, mutta hoituu ihan auton asetuksia muuttamalla kuten ajotietokoneenkin laittaminen sen jälkeen kun vaan oikea viiksi on laitettu.

Joitakin pieniä reuna ehtoja voi olla, esim 1.4 litraiseen ei välttämättä saa laitettua ajotietokonetta. Esim tietyissä malleissa pitää löytyä tietynvärisiä johtoja jarrupolkimen läheltä ymv. En näitä kaikkia ehtoja tiedä, olen itse luottanut ihan asiantuntevan merkkiliikkeen tietoihin.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 307 - Vakionopeudensäätimen jälkiasennus
« Vastaus #2 : 01.01.2010, 11:20:06 »
Varaosanumero: 6242 Z9. Citikalla ovh. 65eur, pösöllä 95eur. Sama viiksi  ;)



Ratin alapuolella olevaan muovisuojaan pitää tehdä tuollainen kolo jos ei ole irroitettavaa suojalevyä kyseisessä paikassa.

Peugeot 3008 hybrid

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 307 - Vakionopeudensäätimen jälkiasennus
« Vastaus #3 : 02.01.2010, 16:17:55 »
Minun pitäisi kanssa asennuttaa/ asentaa vakkari omaan 307:aan, vm. 2005, 2.0l bensa.

Kyselin asiaa huollosta ja ystävälliset "sedät" katsoivat auton valikoita ja sieltä löytyi kuin löytyikin valikot cruiselle (jotka olivat tietysti disabloituina). Eli heidän mukaansa tuon cruisen lisääminen todennäköisesti onnistuisi mutta täysi varmuus tulee vasta kun kokeillaan... Tämän lisäksi pitää kuulemma lisätä vielä joku kytkin sekä pidike jarru- tai kytkinpolkimeen, olivat liikkeessä sitä mieltä, että jarrupolkimeen.

Onko täällä varmaa tietoa siitä, että pitääkö tuonne lisätä myös jokin kytkin vai toimiiko pelkästään lisäämällä pelkkä viiksi? Näitä muutamia keskusteluja lukeneena ei kukaan ole maininnut minkään uuden kytkimen lisäämisestä poljinasetelmaan..? Ja onkohan tuo 6242.Z9 viiksi oikea myös tälläiseen 2 litran bensakoneiseen 307:aan, kyllä kai?

Entä löytyykö tältä foorumilta ketään jolla olisi (kiina) Lexia käytettävissä ja kuka voisi auttaa auton parametrien muutossa? Mielellään vielä Vaasa - Seinäjoki välimaastosta :) Voi vaikka laittaa YV:tä.

Juskaks

  • Vieras
Vs: 307 - Vakionopeudensäätimen jälkiasennus
« Vastaus #4 : 10.01.2010, 20:44:39 »
Kyselin asiaa huollosta ja ystävälliset "sedät" katsoivat auton valikoita ja sieltä löytyi kuin löytyikin valikot cruiselle (jotka olivat tietysti disabloituina). Eli heidän mukaansa tuon cruisen lisääminen todennäköisesti onnistuisi mutta täysi varmuus tulee vasta kun kokeillaan... Tämän lisäksi pitää kuulemma lisätä vielä joku kytkin sekä pidike jarru- tai kytkinpolkimeen, olivat liikkeessä sitä mieltä, että jarrupolkimeen.

Onko täällä varmaa tietoa siitä, että pitääkö tuonne lisätä myös jokin kytkin vai toimiiko pelkästään lisäämällä pelkkä viiksi? Näitä muutamia keskusteluja lukeneena ei kukaan ole maininnut minkään uuden kytkimen lisäämisestä poljinasetelmaan..? Ja onkohan tuo 6242.Z9 viiksi oikea myös tälläiseen 2 litran bensakoneiseen 307:aan, kyllä kai?

Cruisehan tarvitsee myös kytkinpolkimelta tiedon, että se kytkeytyy pois päältä kytkintä painettaessa. Ainakin HDi Berlingossa oli valmiina kaikki tarvittavat kytkimet (ilmeisestikin moottorinohjaus käyttää tuota tietoa johonkin tai sitten se on huvikseen laitettu jo tehtaalla..).

Tuon voi katsoa helposti Lexialla, diagnostiikasta näkee onko kytkinpoljinta painettu vai ei, sama myös jarrupolkimelle. Itseasiassa jarrupolkimessa oli kaksi kytkintä yhdessä, joista toinen menee BSI:lle ja toinen moottorinohjaukselle suoraan. Näiden molempien pitää toimia samallain, jotta cruisekin toimisi. Toisen kytkimen asennon näkee tuolta BSI:stä ja toisen ECU:n diagnostiikasta, Lexialla tai PPP:llä (vai mikä se pösösofta oli..).

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 307 - Vakionopeudensäätimen jälkiasennus
« Vastaus #5 : 10.01.2010, 21:58:34 »
Vastauksena aikaisempaan kyselyyni: Ei tarvitse lisäillä mitään kytkimiä, kaikki tarpeellinen löytyy vakiona. Näin ainakin vm. -05 307 SW:ssa.

Eli viiksi paikoilleen, ja aktivointi... ja sitten eikun  ;D ajoa!

Erityiskiitokset eräälle täälläkin vaikuttavalle henkilölle kaikista tiedoista sekä avusta!

holkki

  • Vieras
Vs: 307 - Vakionopeudensäätimen jälkiasennus
« Vastaus #6 : 21.01.2010, 15:43:17 »
Pösö lisävaruste lista pitenee....Viiksi sitikalta,65 eskoa,itse asennus+0.5h,ohjaimen päivitys n.35 eskoa.Huvittavana yksityiskohtana huollon laskussa merkintä tyyliin:.... asiakkaalle tiedoitettu,toimenpide voi aiheuttaa ohjausyksikön viottumisen,tehdas ei salli/suosittele jälkiohjelmointia!No,koeajettu ja hyvin pelaa!!

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 307 - Vakionopeudensäätimen jälkiasennus
« Vastaus #7 : 21.01.2010, 16:11:56 »
Pösö lisävaruste lista pitenee....Viiksi sitikalta,65 eskoa,itse asennus+0.5h,ohjaimen päivitys n.35 eskoa.Huvittavana yksityiskohtana huollon laskussa merkintä tyyliin:.... asiakkaalle tiedoitettu,toimenpide voi aiheuttaa ohjausyksikön viottumisen,tehdas ei salli/suosittele jälkiohjelmointia!No,koeajettu ja hyvin pelaa!!

Niinhän ne sanoo. Citroen merkkihuollossa on taas ihan eri syy miksi ei asenneta jälkikäteen. Kumpaa siis uskoa  ;D Noita on niin paljon laitettu jälkeenpäin eikä ongelmia ole ollut. Jos autoon on asennettu jälkikäteen vakkari ja auton ohjelmat päivitetään joskus merkkihuollossa, pitää vakkarin asetukset laittaa uudelleen ohj. yksiköille.
« Viimeksi muokattu: 21.01.2010, 17:13:34 kirjoittanut SamiL »
Peugeot 3008 hybrid

Pete_R

  • Vieras
Vs: 307 - Vakionopeudensäätimen jälkiasennus
« Vastaus #8 : 21.01.2010, 16:15:52 »
Auto: 2004 307 Wagon 1,6.

Pitäisköhän tuo minun auto ensin tarkistaa jossain, vai onkohan se varma, että jos ostan viiksen, niin se toimii päivityksen jälkeen? Siis varma ja varma. ::)

DaKyy

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 139
  • Peugeot 508 SW GT 2012
Vs: 307 - Vakionopeudensäätimen jälkiasennus
« Vastaus #9 : 21.01.2010, 23:01:58 »
Auto: 2002 307 Wagon 1,6.

Jokos tuon vakkarin lisääminen onnistuu Lexian kanssa? Tekisi mieli tuo vakkari asentaa omatoimisesti. Näkeekö tuon Lexian kanssa löytyykö tarvittavat kytkimet autosta?

edit: ilmeisesti näkee. Ei viitsisi kuitenkaan Lexiaa hommata ennen kuin on varmuus että tuon pystyy toimintaan laittamaan. Tarvitseeko BSI:n / ECU:n käpistelyyn jotain koodeja?

edit2: no, hommasin kaapelin, myydään vekotin pois jos ei ole mitään iloa itselle.
Nykyiset: Peugeot 508 SW GT vm. 12, Citroën C5 Break 2.0A vm. 06
Vanhat: 106 1.1i vm.99, 406 2.0A vm. 96, 607 2.2 HDI vm. 2000, 307 1.6 Wagon vm. 02, 307 2.0 HDI SW vm. 02 Citroën Xantia Break 1.8i vm. 99, Citroën Xantia Activa V6 vm. 98

DaKyy

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 139
  • Peugeot 508 SW GT 2012
Vs: 307 - Vakionopeudensäätimen jälkiasennus
« Vastaus #10 : 24.01.2010, 00:28:27 »
Hintsusti aiheesta löytyy tietoa. Ennen kuin moista kaapelia menee hommaamaan niin autosta kannattaa ainakin tarkistaa, löytyykö jarrupolkimesta paikka kahdelle kytkimelle.

Eli jos tilanne on vasemman kuvan mukainen, ei välttämättä tuon vakkarin lisääminen ole niin yksinkertainen homma. Jos oikeanpuoleinen kuva on nykytilanne omassa autossa, ei tarvitse hommata jarrupolkimelle mitään kytkintä.

Tilanne voi olla myös tämä:

Eli paikka ja johto kytkimelle löytyy, vaikka itse kytkin puuttuukin.
Nykyiset: Peugeot 508 SW GT vm. 12, Citroën C5 Break 2.0A vm. 06
Vanhat: 106 1.1i vm.99, 406 2.0A vm. 96, 607 2.2 HDI vm. 2000, 307 1.6 Wagon vm. 02, 307 2.0 HDI SW vm. 02 Citroën Xantia Break 1.8i vm. 99, Citroën Xantia Activa V6 vm. 98

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 307 - Vakionopeudensäätimen jälkiasennus
« Vastaus #11 : 24.01.2010, 10:25:28 »
Katkaisija maksaa sen 5euroa ja risat.
Peugeot 3008 hybrid

DaKyy

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 139
  • Peugeot 508 SW GT 2012
Vs: 307 - Vakionopeudensäätimen jälkiasennus
« Vastaus #12 : 24.01.2010, 11:34:58 »
Kävin nyt vasta tutkailemassa oman auton jalkatilassa, ja tilanne oli juuri tuon alemman kuvan mukainen, eli toinen kytkin puuttuu - mutta johto löytyy. Kunnolla sinne näkee vasta kun ottaa pois sen suojalevyn, joka on kolmella 'niitillä' kiinni.

Onko jollain muistikuvaa onko kytkin tuo 4534 52, vai 4534 37? Molemmat näyttää olevan ainakin pirun kalliita sekä Peugeotin että Citroenin varaosatiskillä - 20 euron molemminpuolin?
Nykyiset: Peugeot 508 SW GT vm. 12, Citroën C5 Break 2.0A vm. 06
Vanhat: 106 1.1i vm.99, 406 2.0A vm. 96, 607 2.2 HDI vm. 2000, 307 1.6 Wagon vm. 02, 307 2.0 HDI SW vm. 02 Citroën Xantia Break 1.8i vm. 99, Citroën Xantia Activa V6 vm. 98

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 307 - Vakionopeudensäätimen jälkiasennus
« Vastaus #13 : 24.01.2010, 11:47:07 »
Vm.2003, 2004, 2005 on ainakin asennus onnistunut ilman mitään kytkimien lisäämisiä. Ollut 1.6 16v ja 2.0 16v bensa malleja.
Peugeot 3008 hybrid

DaKyy

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 139
  • Peugeot 508 SW GT 2012
Vs: 307 - Vakionopeudensäätimen jälkiasennus
« Vastaus #14 : 24.01.2010, 15:41:52 »
Vastataan vielä kun nimim. "Juskaks" mukaan hänellä oli tuollainen yhden kytkimen versio sitikassaan. Silloin ei ilmeisesti tarvita mitään muuta kytkintä, vaan tuohon menee neljä johtoa ja se toimii jarruvalokytkimen lisäksi vakkarin kytkimenä.
Nykyiset: Peugeot 508 SW GT vm. 12, Citroën C5 Break 2.0A vm. 06
Vanhat: 106 1.1i vm.99, 406 2.0A vm. 96, 607 2.2 HDI vm. 2000, 307 1.6 Wagon vm. 02, 307 2.0 HDI SW vm. 02 Citroën Xantia Break 1.8i vm. 99, Citroën Xantia Activa V6 vm. 98