Kirjoittaja Aihe: 307 - Sammui ajosta (HDi)  (Luettu 8044 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

haviseva

  • Vieras
307 - Sammui ajosta (HDi)
« : 10.02.2011, 20:11:55 »
Auto: 2006 307 1,6 HDi 90 (ei hiukkassuodatinta).

Moro, auto sammui tosiaan ohitustilanteessa kun kierroksia jouduin käyttämään enemmän. Noin 4200 rpm kierrokset, moottori sammui. Kun pysäytin ja käynnistin uudelleen, Antipollution Fault -vika ilmoitus tuli näyttöön. Mikä moisen mahtanee aiheuttaa? Tosiaan sammuu ja sitten ei kyllä ensimmäisellä lähtenyt käyntiin. Piti startata useamman kerran. EGR:hän voi jumittaa, kun tekee tuon antipollution fault -ilmoituksen, mutta miksi sammuu noista kierroksista?

-Tapani-

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 307 - Sammui ajosta (HDi)
« Vastaus #1 : 10.02.2011, 20:46:32 »
Tehoboxi tai softa asennettu?  Toinen vikakohde on konehuoneen sulakerasia. Ei johdu egr venttiilistä tuo ongelma.
Peugeot 3008 hybrid

haviseva

  • Vieras
Vs: 307 - Sammui ajosta (HDi)
« Vastaus #2 : 11.02.2011, 00:56:38 »
Ihan alkuperäinen softa autossa..

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 307 - Sammui ajosta (HDi)
« Vastaus #3 : 11.02.2011, 05:02:14 »
Paljonko ajettu?
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

haviseva

  • Vieras
Vs: 307 - Sammui ajosta (HDi)
« Vastaus #4 : 11.02.2011, 06:49:43 »
Autolla ajettu noi. 135tkm

haviseva

  • Vieras
Vs: 307 - Sammui ajosta (HDi)
« Vastaus #5 : 11.02.2011, 07:45:18 »
Näin välillä tuppaa käymään ettei lue tekstejä tarpeeks tarkkaan  ;D . Joka tapauksessa tänään yritän saada jonnekin tampereen alueella vikatesteriin. Jos joku haluaa suositella jotakuta liikettä tai henkilöä niin otetaan suosituksia vastaan. Kymppikorjaamoa ajattelin itse.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 307 - Sammui ajosta (HDi)
« Vastaus #6 : 11.02.2011, 14:37:42 »
Kannattaa tarkistaa myös akkukaapeleiden kiinnitys ja tarkistaa,  ettei ole hapettumaa. Koneehuoneen sulakerasioita näihin on vaihdettu jos ollut sammuilua ajossa.
Peugeot 3008 hybrid

sulo2604

  • Vieras
Vs: 307 - Sammui ajosta (HDi)
« Vastaus #7 : 11.02.2011, 16:22:04 »
Kannattaa myös tarkistaa polttoaineensuodatin, ettei ole likaa/jäätä. Voi ruveta ahdistamaan polttoaineensaantia kun laittaa kunnolla "syöttöä". Oliko kyseessä vain yksittäinen kerta, vai ilmeneekö vika joka kerta kun kunnolla kiihdyttää?

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 307 - Sammui ajosta (HDi)
« Vastaus #8 : 11.02.2011, 16:42:57 »
Välijäähdytin voi myös jäätyä jos et ole poistanut sieltä vettä -> Kenkää riittävästi tai välijäähyn pohjaan kaksi 1mm reikää -> (tulee öljy vesi sotkua). Säilytätkö autoa lämpimässä tallissa ?
Peugeot 3008 hybrid

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 307 - Sammui ajosta (HDi)
« Vastaus #9 : 14.02.2011, 16:55:09 »
Tuli ajettua tänään yhdellä 307 1.6 hdi:llä 90hv ja sammui ajosta. Tuli antipollution fault. Auto pysähdyksiin ja virrat hetkeksi pois ja start. Lähti käyntiin. Välijäähdytin tukossa jäästä. Välijäähdyttimen voi ohittaa tässä 90hv mallissa kun irrottaa letkut välijäähyltä ja liittää letkut yhteen. Välijäähdytin on yläosasta kiinni kahdella torxilla ja sitten vaan nostetaan välijäähy pois.
Peugeot 3008 hybrid

haviseva

  • Vieras
Vs: 307 - Sammui ajosta (HDi)
« Vastaus #10 : 16.02.2011, 20:37:41 »
Kiirusta ollu niin ei oo ehtiny vastailee. Eli autoa ei säilytetä tallissa kuten SamiL kyseli. Itellä kans oli mielessä toi välijäähdytimen jäätyminen. No käytin sen irti. Hiukan sieltä kondensiovettä tuli kun lämmitin välijäähdyttimen. Mutta ei mielestäni niin paljon jotta aiheuttais ongelmia. Tosin ainakin toimi ihan normaalisti nyt. Vikakoodi täytyy käydä luetuttamassa joku päivä. Polttoaineen syöttöongelmaan en kyllä mitenkään jaksa uskoa. Se että jos ei sais tarpeeks ruokaa niin huomaa muutenkin kiihdyttäessä ja vedoissa.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 307 - Sammui ajosta (HDi)
« Vastaus #11 : 16.02.2011, 22:14:09 »
Eräs 307 1.6 hdi sammui ajosta kans yks kaks. Antoi näytölle viaksi antipollution fault ja moottori sammui. Vikakoodit kertoi vikaa ruiskutuspaineesta. Ruiskutuspaine pyynti oli lähes 1000 bar, mutta tulee vain tuo 619 baria, eli paine ei riitä ja kone sammui. Vika voi olla paineensäädin vika, mutta ongelma poistui pa suodattimen vaihdolla = tukossa. Mitään nykimistä ei ilmennyt.
Peugeot 3008 hybrid

3FRA

  • Vieras
Vs: 307 - Sammui ajosta (HDi)
« Vastaus #12 : 23.11.2018, 18:56:00 »
Auto: 2007 307 2,0 HDi (automaatti, 240 000 km).

Löytyiskö täältä apua tai arvausta mistä vikaa lähtisi ehtimään. Eli kahdeksan vuotta olen ajanut kyseisellä kulkineella erittäin pienillä korjauksilla, ei mitään ongelmia voimalinjassa. Normaalit huollot tehty, vihreäkorkkista Mobilia.

Nyt viikko sitten nykäisi kerran pikkutiellä ylämäessä. Pysäytin, kuuntelin tyhjäkäynnillä, kaikki ok. Sammutin, katsoin öljyt (mustat, mielestäni aavistus liikaa - onko dieseliä seassa? - asteikolla kuitenkin). Käynnistin, seuraavassa ylämäessä nykäisi jälleen mutta matka jatkui. Noin viiden kilometrin jälkeen (isompi mäki) nyki muutaman kerran ja huomasin että lämmityslaitteen näyttö sammui nykäyksissä vajaaksi sekunniksi. Mäen päällä sammui ja ei yritystäkään lähteä käyntiin. Hinurilla korjaamolle. Ei vikakoodeja näytössä eikä OBD-testerillä.

Moottorista on jostain takareunasta (turbon suunnalta!) valunut aavistus mustaa öljyä. Arvelin että vika pakopuolella: turbossa, egr:ssä tai hiukkassuodatin tukossa koska on edelleen vaihtamatta. Tukossa oli. Irrotin ja putsasin. Todellakin lähti käyntiin. Annoin käydä 10min tyhjäkäyntiä, kaikki näkyi ja kuulosti ok. Lähdin koeajolle 10km, otti kierroksia, veti hyvin, jätin uudelleen tyhjäkäynnille 10 min, kaikki ok. Lähdin isommalle tielle nostattamaan lämpöä ja pääsin ensimmäiseen isoon ylämäkeen ja nykäys! Kiireesti ympäri ja kohti pajaa pintakaasulla normaalivauhtia ja pääsinkin 9,5km - ylämäkeen asti. Siinä teki alkuperäiset temput: nyki muutaman kerran ja sammui. Ei käynnisty. Öljyt edelleen toki mustat mutta järkevissä rajoissa eikä kermaiset tms. Nesteet myös ok eikä merkkejä öljystä.  Ei vikakoodeja näytössä eikä OBD-testerillä. Polttoainetta on ja suodatinkin vaihdettu melkein lähiaikoina.

Nyt mietin onko turbo/egr syyllinen? Voiko ne sammuttaa autoa? Tuo öljyn valuminen moottorin siltä alueelta, onko joku putki tukossa tms (koska öljy haiskahti hieman ja valumajälki, oisko voinut tukkia myös hiukkassuodatinta vai onko vaan ajan kanssa...)?  Entä miksi valot nuukahtivat? Onko vika sittenkin sähköpuolella tai polttoaineen saannissa? Vai se kampiakselin asentotunnistin (minulle uusi tuttavuus)? Yhteistä näille että ilmaantuivat varoittamatta, aina ylämäessä silloin kun tarvittiin hieman lisää tehoa (ei siis silloin kun kierroksia on paljon, vaan nimenomaan kun painetta turbolle).

Peruskunnoltaan erinomainen ja miellyttävä auto, joten mielelläni ajaisin edelleen jos vaan järkevä korjauskustannus - tai siis ois edes tietoa mistä aloittaa... Lapsiperhe, on tarvetta just tämäntyyppiselle kyydille eikä liikaa rahaa uudemman hankkimiseen. Anteeksi yksityiskohtainen selostus, mutta ehkäpä teistä asiantuntijat huomaavat jonkun piirteen mikä minulla mennyt ohi... Kiitos jo etukäteen!

Gonzales

  • Vieras
Vs: 307 - Sammui ajosta (HDi)
« Vastaus #13 : 24.11.2018, 11:25:31 »
Entäs se jakohihna?

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 968
Vs: 307 - Sammui ajosta (HDi)
« Vastaus #14 : 24.11.2018, 14:26:34 »
Ylämäessä tarvitaan enemmän polttoainetta joten veikkaan että liittyy polttoaineen saantiin. Suodatin ilmeisesti vaihdettu? Onko suodattimen tiiviste oikein ja kiristetty kunnolla? Onko linjassa esisuodatinta jossain tankin suunnalla, jos se on tukossa.

Toki pumpussa voi olla vikaa, jos säädin ei jaksa säätää tai jakotukissa oleva paineanturi krenaa. Vaikea sanoa, onko vikakoodi luettu, jospa Motomaatin lukija antaisi vinkkiä.