Kirjoittaja Aihe: 307 - E85-etanolipolttoaineen käyttö (TU)  (Luettu 3164 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jodl

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 92
307 - E85-etanolipolttoaineen käyttö (TU)
« : 30.08.2018, 19:00:34 »
Auto: 2005 307 1,6 (TU5JP4. NFU, manuaalivaihteisto, 1. mallisarja, 284 000 km).

Moi, en surkeilla etsintätaidoillani löytänyt tähän autoon aihetta niin tehdään.

Tilasin viikonloppuna eflexfuel sarjan kun siihen tukeakin annetaan ja väite on että sopii autoon. Mainitsin tilatessa että olen varma EV-1 liittimistä. Noo, paketti saapui niin oli Nippon liittimet. Noh rakentavaan sävyyn uusi posti takaisin valokuvan kanssa, että kyllä ne ovat EV-1. Tasoituspisteitä voi antaa koska mitään mukinoita ei tullut vaan heti uusi johtosarja liikkeelle ja pahoittelut yhteyteen. Toivottavasti oli ainoa kupru tässä hankkeessa.

Olen vähän eri palstoilta lukenut että jonkinlaisia ongelmia voi tulla. Tuskin suurempia mitä ei voita, mutta esim. polttoainepumpun lasahtaminen voi olla yksi. Niitä on joitakin sattunut, tosin about yhtä paljon ajettuihin autoihin, että ei sitä voi sanoa, että ne re85 takia hajosi. On myös ilmeisesti osa pumpuista kestäneet. Toinen on että puhuvat tihennetystä öljynvaihtosta. Itsellä ollut tässä viime aikoina 15tkm niin en tiedä tarviiko tuosta tiivistää. Viimeinen enemmän esillä ollut asia on suuttimet ja niiden riittävyys. Uskon että omissa ajoissa riittää koska ei tule enää vanhaa kiusattua ja ulvotettua kierroksia jossain 5000 paikkella. Mutta tämäkin selviää käyttämällä. Onko muita huomioita?

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 307 - E85-etanolipolttoaineen käyttö (TU)
« Vastaus #1 : 30.08.2018, 19:27:50 »
Siitä vaan boxi kiinni, on kokemuksia. Saattaa vielä seurantaohjelmisto-appsikin toimia, kun on oikean tyyppinen Android-puhelin. Appsi ilmoittaa etanolipitoisuuden ja suutinten aukioloajan sekä moottorin lämpötilan. Kaasu pohjassa värillinen palkki muuttuu punaiseksi, jos suuttimet täysin auki. Kyllä, 10000 km välein öljynvaihto ja kovilla pakkasilla bensiiniä sekaan. Taloudellisesti on hankala saada kannattavaksi, mutta ympäristötekona yes ja hieman tuo tehoja moottorin kierrosluvun keskialueelle.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Jodl

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 92
Vs: 307 - E85-etanolipolttoaineen käyttö (TU)
« Vastaus #2 : 07.09.2018, 23:20:46 »
Sain vasta polttoainesuuttimien johdot kiinni. Todella hankala homma. EV-1 liittimet aukeaa näppärästi kun painaa sitä lukitusjousta ns "lisää kiinni".

Jodl

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 92
Vs: 307 - E85-etanolipolttoaineen käyttö (TU)
« Vastaus #3 : 09.09.2018, 15:06:52 »
No niin, nyt on järjestelmä kiinni. Ei tietenkään mennyt ykkösellä sisään vaan olin hieman huolimaton. Käynnistyksen jälkeen auto kävi huonosti tyhjäkäyntiä, näyttöön tuli olikohan "antipollution fault ja catalytic converter fault". Korkeammilla kierroksilla (joku 2000) kävi paremmin kun hetken kokeilin, mutta silti samat vikailmoitukset. Hetken ihmettelyn ja tarkistusten jälkeen huomasin, että kas kas, ei ollut yhden pytyn polttoainesuuttimen johdoista yksi kunnolla kiinni joten ilmeisesti se suutin ei antanut polttoainetta lainkaan. Ilmankos meni päästöt metsään. Kytkin johdon paremmin, että varmasti on kontakti niin sitten auto kävi täysin normaalisti ja ei mitään poikkeavaisuuksia.
eflexfuel ilmoitti "konsentraatioksi" 9% etanolia. Katsotaan miten tästä eteenpäin tuleeko ongelmia.

Littleberry

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 4
Vs: 307 - E85-etanolipolttoaineen käyttö (TU)
« Vastaus #4 : 17.12.2018, 12:11:40 »
Vieläkö Jodlin Pösö kulkee etanolilla? Miten toimii näin kylmemmillä keleillä? Olisi mukava kuulla enemmänkin kokemuksia.

MacInkinen

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 4
  • Lopen sohvaperuna
Vs: 307 - E85-etanolipolttoaineen käyttö (TU)
« Vastaus #5 : 18.12.2018, 13:14:37 »
Minua kiinnostaisi myös, kuinka pikkukoneessa etanoli on toiminut. En ole viitsinyt omaani vielä laitteita virittää, koska pelkään muutenkin jo SW:ssä mikkihiirikoneeksi luokiteltavasta 1.6 litraisesta katoavan viimeisenkin kulun (vaikka keskialuetta kehuttiinkin?).

Jodl

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 92
Vs: 307 - E85-etanolipolttoaineen käyttö (TU)
« Vastaus #6 : 21.12.2018, 08:55:03 »
Moro, eipä tuossa kulkemisessa ole suurta eroa. Kylmäkäynnistykset (pakkasta -5 ... -10 vähintään) on omalla kulkineella vaikeita. Jos lämmittää niin ei ongelmaa. Sen myös huomasin, että sellainen hätäinen "puolilämmitys" ei ole hyvä. Ei tuo huono kylmäkäynnistyvyys yllätyksenä tullut. Aattelin jopa sitkeästi ajaa etanolilla mahdollisimman pitkään läpi talven. Toistaiseksi -10 paikkeilla ollut mistä pistänyt suoraan käymään, ihan koemielessä. Ei ihan ykkösellä mennyt mutta toisella.

Kulutuksen osalta ollaan karkeasti 10L paikkeilla kun ei juuri ole kuin kaupunkipäristelyä. Vielä ei pysty kovin hyvin sanomaan, että onko kulutus lisääntynyt sen vajaa 30%, mutta uskon että aika lähelle menee. Ei tällä hurjiin säästöihin pääse mutta jos niitä päästöjä olisi vähemmän. Sekin vielä että minkälaisia päästöjä. Fossiilisia päästöjä varmasti on vähän, mutta menee hiukan kikkailuksi. Tarttis kaivaa, että mitä päästöjä etanolin palamisesta tulee. Jos joku tietää, niin kertokaa.

Benqqu

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 120
Vs: 307 - E85-etanolipolttoaineen käyttö (TU)
« Vastaus #7 : 21.12.2018, 09:23:08 »
VTT mittasi jossain vaiheessa etanolin kylmäpäästöjä-- ei ollut hyvä. Erilaisia aldehydejä tuli runsaasti. Valtio ei lähtenyt tukemaan pirtuautoja silloin.
Käsittääkseni kuitenkin sen jälkeen E85/RE85 on kehitetty niin että päästöt vähenee ja kylmäominaisuudet ovat paremmat

Jodl

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 92
Vs: 307 - E85-etanolipolttoaineen käyttö (TU)
« Vastaus #8 : 31.12.2018, 14:20:09 »
MacInkiselle: Tarkoitatko nyt 1.6L NFU moottoria 307SW? Siis eihän tämä auto tykki ole E95 ajelullakaan mutta tasaisen varmaa menoa ja en ole siinä huomannut mitään kummemmin poikkeavaa. Eikös VTT jossain testissä kokeillut miten tehot käyttäytyy niin suht samaa käyrää piirtää bensalla tai etanolilla. Kulutus on sen verran kasvanut, että jopa 60L tankilla huomaa tihentyneen tankaustarpeen. Toisaalta, nyt on ollut etanoli edullista kun jossain 0,94e ja E95 jossain 1,4e ja hiukan päälle. Jos kulutuksen lisän (raakasti 30%) laskee mukaan niin vertailuhinta on about <1,25e. Ei tällä voittoja tehdä, mutta jos maailma pelastuisi (eikä se kyllä tällä pelastu).  :o

Tällä hetkellähän ollaan tappiolla vielä (laite maksoi 279e, katsastus 50e ja valtio sponsoroi vain 200e). Tavallaan skeptisesti laskemalla (överikulutus, E95 hinta alakanttiin jne), eli varman päälle olen vasta saanut "voittoja" rohki 40e ja 130e tarvitaan. Eli vielä saa ajella että pääsee omilleen. Laskelmoin, että oliko 12...13tkm paikkeilla pitäisi olla "voitolla". Nyt ajettuna vasta ~3500km. Riippuu tietysti paljon aineiden hinnasta. Tuntuu vaihtelevan kovasti. Jos samaan aikaan re85 on >1,05e ja E95 <1,4e niin ei säästä mitään, ellei lähes tappiota puske. Litrahinnan ero pitäisi olla mieluusti jopa selvästi >40c niin etanolilla voittaa. Näin ei ole välttämättä joka paikassa ollut. Tässä asentamassani sarjassa on kyllä se hyvä puoli, että mitä tahansa etanolin ja bensan sekoitusta voi käyttää. Laite säätää sen mukaan mitä pitoisuuksia liuoksesta haistellaan. Palaillaan taas astialle kun on kerrottavaa ja miten lähti käyntiin kovemmilla pakkasilla. Edelleen muistaakseni -10 kylmintä. Hieman houkuttelisi kokeilla jostain -20 kylmiltään mutta katsotaan nyt.

Jodl

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 92
Vs: 307 - E85-etanolipolttoaineen käyttö (TU)
« Vastaus #9 : 30.01.2019, 09:36:29 »
Jatketaan kokemuksilla nyt kun alkaa olla arktiset lukemat takana. Olen edelleen käyttänyt moottorin lämmitystä joten varsinaista kylmästarttia ei ole tullut (kylmästartti tässä tarkoittaa että aamulla lähdetään lämmittämättä). Ainakin itsellä hiukan yskii käynnistyminen kun pakkasta alkaa olla se -30 (vaikka 2h ollu johdossa). Käynnistyy, mutta ei samalla tavalla kuin bensalla. Lisänä sellainen huomio, että kun pakkasta on -25 ja enemmän niin olen antanut käydä startin jälkeen vajaan 1min. Syynä se, että jos heti startista lähtee peruutteleen ruudusta niin jotenki meinaa hyytyä ja kerran sammuikin. Ei ole aikaisemmin käynyt noin. Varsinaisesti ei haittaa. Alun kankeuden jälkeen ei mitään ongelmaa vaikka on ollut se -31 parhaimmillaan. Muutoinkin pökötti alkaa olla kohtuu "jähmeässä" kunnossa. Onneksi nämä arktiset ajelut on aika pieni pätkä vuodesta.

Jodl

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 92
Vs: 307 - E85-etanolipolttoaineen käyttö (TU)
« Vastaus #10 : 07.02.2019, 14:25:43 »
Pösöjä ei taida olla ainakaan myynnissä ruuhkaksi asti, jotka on tällä tavalla muutettu?
Noin mielenkiinnosta katsoin. Pääasiassa Saab ja eri mallit/versiot mitä nopealla haualla löytyy.
Toisaalta, ei tässä mihinkään säästöihin pääse koska kolikkotasolla pyöritään (säästöissä) joten itselläkin menee harrastus/kokeilun piikkiin. Jos sitte olisi edes ympäristöystävällisempää ...