Kirjoittaja Aihe: Vaihda jakohihna ajoissa  (Luettu 164430 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: Vaihda jakohihna ajoissa
« Vastaus #90 : 30.04.2009, 10:53:26 »
Niin, tavoite lienee se että hihna ei katkea? Siihen nähden tuo 120 tkm / 4-v on varman päälle. Uudemmissa HDi ja V6 moottoriessa vaihtoväli on pidennetty jo 160 tkm / 72 kk. Jos hihna vaihdetaan merkkiliikkeessä ja se katkeaa alle 24 kk (lue osien takuuaika) niin liike ja osien maahantuoja maksaa käytännössä koko lystin. Jos hihna katkeaa yli 24 kk mutta alle maksimi välin niin kuluttajasuojalakien mukaan tuossa päädytään neuvottelu pöytään. Eihän öljyjäkään vaihdeta siksi että moottori vaurioituisi välittömästi jos sitä ei tehdä ajallaan vaan siksi että moottori pysyisi kunnossa. Loppuhan on politiikkaa ja psykologiaa. Vakuutuksetkin otetaan loppupeleissä mielenrauhan takia.

Tietysti tavoite on varmistaa, että hihna ei katkea. Voihan sen vaihtaa vaikkapa 40 tkm välein, kuten BMW:ssä oli tapana. Kyse on siitä, että hihnanvaihto on varsin oleellinen kustannuserä vähän ajaville, varsinkin muualla teetettynä, joten vaihto "turhan aikaisin" ei ole mielekästä.

Aihe on tietysti varsin monitahoinen. Hihna ja öljy on siinämielessä hyvin erilaisia, että huono öljy kuluttaa moottoria ja aiheuttaa pysyvää haittaa, joka tosin realisoituu käytännössä vasta hyvin pitkän ajan päästä. Jakohihnan vaihtoajan pitkittämisestä taas ei ole pienintäkään haittaa, jos hihna ei katkea. Öljynvaihto on helppo ja nopea tehdä itse ja osat maksavat n. 30 euroa (suodatin 10 euroa, 5W40 täyssynteettinen öljy 20 euroa).

Lisäksi hihnaperäisiä ongelmia on satunnaisesti myös selvästi alle vaihtovälin. Uudehkossa autossa vastuullisessa liikkeessä vaihdettuna nämä varmasti menevät liikkeen piikkiin, mutta itse tehtynä ja ehkä yleisimmin vanhemmissa autoissa ei. Vai onko joku saanut vastuuseen tavarantoimittajan itse vaihdetusta hihnasta? AD-auto näyttää lupaavan 24 kk takuun hihnanvaihdolle. Ilmeisesti siis loput 2 vuotta vaihtovälistä on omalla vastuulla? Vai onko joku saanut vastuuseen vanhahkosta autosta yli 24 kk hihnanvaihdosta?

Joakim
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: Vaihda jakohihna ajoissa
« Vastaus #91 : 11.10.2009, 14:42:53 »
Nyt on 309:ssä (1989 309 XL Look 1,6) umpeutunut kolmen vuoden aikaraja, vaikka hihnalla on ajettu vasta 42 000 km (vaihtoväli 3 vuotta tai 80 000 km).

Tekisi mieli venyttää vaihtoväliä neljään vuoteen vastaamaan uudempia malleja, mutta ehkä niissä hihnan on sitten arvioitu syystäkin kestävän vuoden tai 40 000 km enemmän? Vanhemman 113-hampaisen hihnan kanssa käytetään automaattikiristintä (jousikuormitteinen) ja uudemman 114-hampaisen kanssa manuaalista mallia (epäkeskorulla, kireys pitää säätää oikeaksi mittalaitteen avulla).

On sinänsä mielenkiintoista, että esim. 309/405:n XU5-koneen kohdalla hihna ja kiristin vaihtuivat uudempaan jo 15.01.1992 (ainakin 309:ssä; lähde Peugeot Service Box), mutta pidemmät vaihtovälisuositukset (4 vuotta tai 120 000 km) astuivat voimaan vasta 15.09.1994 alkaen. Mitään muuta jakohihnan kestävyyden kannalta oleellista muutosta koneissa ei tainnut tapahtua hihnan, kiristimen ja vesimpumpun vaihtumisen lisäksi? Tosin 02.01.1992 tapahtunut vesimpumpun vaihtuminen ei ilmeisesti liittynyt mitenkään muiden jakopään osien vaihtumiseen ajankohdasta päätellen.

Service Box:sta katsottuna kansainvälisen huolto-ohjelman suositukset (esimerkkinä 405 johtuen siitä, että sitä myytiin vielä 309:n jälkeenkin):

07/1989-06/1994: 5 vuotta tai 120 000 km (rasittavassa ajossa 5 vuotta tai 80 000 km)
07/1994-06/1995: 5 vuotta tai 120 000 km (rasittavassa ajossa 5 vuotta tai 90 000 km)
07/1995->: 5 vuotta tai 120 000 km (rasittavassa ajossa 5 vuotta tai 90 000 km)

Toisaalta 309:ssä on ollut aina 5 vuotta tai 120 000/90 000 km, vaikka kone on sama kuin 405:ssä:

07/1989-06/1993: 5 vuotta tai 120 000 km (rasittavassa ajossa 5 vuotta tai 90 000 km)

Joka tapauksessa näyttää siltä, että vaihtoväleissä ei ole tapahtunut muualla kuin Suomessa merkittäviä muutoksia, jotka olisivat yhteyksissä muuttuneisiin osiin.

Vaikuttivatkohan siis mahdolliset jakopään osissa ja niiden kestävyydessä tapahtuneet muutokset millään tavalla Suomessa tehtyyn päätökseen pidentää vaihtoväliä 15.09.1994 alkaen? Vai valittiinko tuo ko. ajankohta ihan muista syistä? Päätettiin, että tästä päivästä alkaen vaihtoväliä pidennetään, mutta ei kuitenkaan takautuvasti, vaikkei sille ole mitään teknistä estettä?

En nyt siis kyseenalaista sitä, että Suomen vaihtovälisuositukset eroavat valmistajan suosituksista (johtuen mm. käyttöolosuhteista, vahvemmasta kuluttajansuojasta jne.), vaan etsin perusteluja sille, miksi ennen ko. ajankohtaa vaihtoväli oli samoilla moottoreilla lyhyempi. Tarkoituksena on selvittää, voisiko vaihtoväliä pidentää kolmesta neljään vuoteen ainakin XU5-koneen tapauksessa ilman merkittävästi kasvavaa riskiä.

Tähän autoon merkkihuolto on vaihtanut hihnan ensimmäisen kerran vasta 6,5 vuoden ja 65 000 km jälkeen ja toisen kerran 4 vuoden ja 30 000 km:n jälkeen. Sen jälkeen hihna on vaihdettu itse (vaihtoväli 5,5 vuotta ja 45 000 km, toisella kertaa vain 2 vuotta 25 000 km johtuen yllättävästä nokka-akselin vaihdosta). Hihnassa ei muistaakseni näkynyt vielä tuon 5,5 vuoden jälkeen mitään vakavia merkkejä kulumisesta.

Näiden vähäisten kokemusten perusteella vaihtoväliä siis voisi mahdollisesti pidentää neljään vuoteen, kunnei autolle kuitenkaan kerry vaihtovälillä juurikaan kilometrejä (ehkä n. 10 000-15 000 km vuodessa, muutaman vuoden päästä tuskin enää senkään verran). Jollei sitten ilmene jotain perusteltua teknistä syytä sille, miksi hihna kestäisi tässä konetyypissä vuoden verran vähemmän kuin uudemmissa vastaavissa. Hihnan kunnon voisi välillä silmämääräisesti tarkistaa irrottamalla jakohihnan yläsuojan ja konetta käsin pyörittämällä tutkia, näkyykö hihnan hampaiden välissä murtumia tms. merkkejä kulumisesta.
« Viimeksi muokattu: 11.10.2009, 16:21:48 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Late

  • Vieras
Vs: Vaihda jakohihna ajoissa
« Vastaus #92 : 11.10.2009, 15:59:37 »
Nyt on 309:ssä (1989 309 XL Look 1,6) umpeutunut kolmen vuoden aikaraja, vaikka hihnalla on ajettu vasta 42 000 km (vaihtoväli 3 vuotta tai 80 000 km).

Tekisi mieli venyttää vaihtoväliä neljään vuoteen vastaamaan uudempia malleja, mutta ehkä niissä hihnan on sitten arvioitu syystäkin kestävän vuoden tai 40 000 km enemmän? Vanhemman 113-hampaisen hihnan kanssa käytetään automaattikiristintä (jousikuormitteinen) ja uudemman 114-hampaisen kanssa manuaalista mallia (epäkeskorulla, kireys pitää säätää oikeaksi mittalaitteen avulla).

Itselläni oli 5 vuotta tarvike hihna jolla oli ajettu n.30tkm. Oli uuden veroinen. Vaihdoin pelkän alkupereäis hihnan, kiristimen ja vesipumpun jätin. Nyt kiristimellä joka on jousi kuormitteinne ja vesipumpulla on ajettu n.55tkm. Enkä aio hihnaa tuohon autoon enään vaihtaa.

Paljoko Citikan hihnan vaihto aika on tuolle XU5 moottorille?

Aion muutenkin käyttää Citikan vaihtovälejä. En ole taika uskoinen  ;)

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: Vaihda jakohihna ajoissa
« Vastaus #93 : 11.10.2009, 16:24:13 »
Täytyykin tarkistaa Citroenin ja sen Suomen maahantuohan suositukset ja niissä mahdollisesti tapahtuneet muutokset ko. moottorin osalta.

Auto on tarkoitus säilyttää ns. ikuisesti, joten kyllä vaihdan tähän jatkossakin osia. ;-D Vaihtoväli on sitten vielä mietinnässä... Vaihto 80 000 km:n välein ei ole mikään ongelma, mutta kolme vuotta on kovin lyhyt vaihtoväli. Aika näppärästi vaihto sujuu ja kustannukset eivät ole itse tehtynä kovinkaan korkeat, mutta vaivaa siitä silti on.
« Viimeksi muokattu: 11.10.2009, 17:59:58 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Late

  • Vieras
Vs: Vaihda jakohihna ajoissa
« Vastaus #94 : 11.10.2009, 17:43:18 »
Ottaakohan siinä männät ja venttiilit yhteen jaon mennessä sekaisin. Jos ei ota ja jos siitä ei ole haittaa, että voi jäädä joskus tielle, niin vaihtaminen vähän väliä lienee tarpeetonta.

8-venansessa ottaa ja on samalla varmasti kansikin sökö, venttiilit kun ovat suorassa mäntiin nähde, toisinku 16-venasissa.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: Vaihda jakohihna ajoissa
« Vastaus #95 : 11.10.2009, 19:47:29 »
Mutta mäntäpä ei ole suora venttiilin kiinniotto kohdasta, aina taipuu venttiili, ikinä en ole kuullut että kansi vaurioituisi.

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Vs: Vaihda jakohihna ajoissa
« Vastaus #96 : 11.10.2009, 23:53:43 »
Varsinkin useimmissa 8-venttiilisissä jakohihnan liikerata on sen verran "suora", että hihnan käyttöaika on takuulla monesti pidempi kun suositusaika tai -matka.
Audi A4 Tdi Q

Pecoul

  • Vieras
Vs: Vaihda jakohihna ajoissa
« Vastaus #97 : 17.10.2009, 17:57:06 »
Jakohihnakokemus menneisyydestä.

Vuosi oli '95 ja alla 405 vuosimallia 1991. Kone taisi olla 1,6 litrainen. Jakopään hihnan vaihtoon olisi ollut kilometrejä vielä melkein 6000 mutta päiväys oli mennyt umpeen kolme viikkoa sitten. Hihna poikki kesken matkan. Siinä sitä sitten istuttiin keskellä ei mitään 20 asteen pakkasessa pimeässä talvi-yössä.  >:(

Olen ehdottomasti sitä mieltä että jakopään hihna kannattaa vaihtaa ajoissa. Samalla kannattaa vaihdattaa vaikka aseella uhaten myös vesipumppu.

ovolo

  • Vieras
Vs: Vaihda jakohihna ajoissa
« Vastaus #98 : 07.11.2009, 11:01:37 »
Itse ajoin vm. 406 HDi/vm.2004 hihnalla 132000, ennenkuin vaihdoin. Vanhassa hihnassa ei ollut silminnähden havaittavissa minkäänlaista vikaa.

Varmaan olis sen 160000 ajanut ihan kepeästi. Mutta pelko moottoriremontista panee kuitenkin vaihtamaan! Varmasti hihnan kulumiseen myös ajotapa vaikuttaa. Vanhalla miehellä (62v.) ajotyyli on jo rauhallisempaa, eikä turhia revityksiä ole.

Hihnanvaihtopuuhassa muuten huomasin, että jakohihna värisee joillain kierroslukualueella melkoisesti. Johtunee jakopumpun (tai paremminkin korkeapainepumpun HDi-moottorissa) ja venttiilikoneiston vaihtelevasta vääntömomentin tarpeesta. Hihnankireyden säädöllä ei tuohon värinään näytä olevan mainittavaa vaikutusta.

Ennen vaihtoa pyrin määrittelemään vanhan hihnan kireyden kotikutoisin menetelmin ja laitoin uuden hihnan mahdollisimman lähelle tuota entistä. Pitää vielä jossain välissä käydä mittauttamassa tuo hihnan kireys huollossa, kun uudella ajettu muutama sata kilometriä...

ovolo

  • Vieras
Vs: Vaihda jakohihna ajoissa
« Vastaus #99 : 08.11.2009, 14:37:42 »
Hihna jää liian löysälle, jos laitat samalle kireydelle kuin vanha hihna oli vaihdettaessa. Hihna löystyy ajan myötä. Mutta yleisempi vika on laittaa hihna liian kireälle, joka saattaa kuluttaa vesipumpun ja kiristinrullien laakerit ennenaikaisesti.
Mutta huollossa kokenut asentaja osaa heti näppituntumaltakin sanoa onko hihna oikealla kireydellä.

Saattaahan se olla noinkin. Mutta itse ajattelin, että jakohihnan kudos pitää olla melko venymätöntä, koska jo 0,5 cm venymä venttiilikoneiston ja kampiakselin rattaan välillä tietäis samaa, kuin jos ajoitus siirtyisi yhden hampaan verran. Eikä dieselissä männät tahdo mahtua sekaan jos ajoitus heittää tuonkin verran?

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: Vaihda jakohihna ajoissa
« Vastaus #100 : 08.11.2009, 15:44:51 »
Venymätönta materiaalia ei olekkaan. Eikä sen tarvitsekaan venyä kuin millin osia niin kireys muuttuu jo yllättävän paljon. Sama pätee vanhaan hihnaan jos vanhan hihnan laittaa uudelleen ei sitä ikinä saa kiristää uuden arvoihin.

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Audi A4 Tdi Q

Poso407

  • Vieras
Vs: Vaihda jakohihna ajoissa
« Vastaus #102 : 25.03.2011, 21:40:38 »
Auto: 2007 407 SW 1,8 Olympia

Valmistaja edellyttää jakohihnan vaihtoa 4v tai 120000 km (jos nyt muistan kilsat oikein). Pösöni tuli 4v ikään tammikuussa ja kilometrejä oli lasissa vasta 36500. Vajaa 3 kuukautta harkittuani vaihdatin hihnan ja vesipumpun nyt 25.3.2011, kun kilometrejä on 38500. Pyysin vanhan hihnan itselleni, enkä huomannut siitä silmämääräisesti mitään kulumisen merkkejä. No, nyt ollaan kuitenkin varmalla puolella taas 4 vuotta. :D Vaihto kustansi 500 e, eli säästin varmaan jonkun satasen merkkiliikkeeseen verrattuna?

Em. homma tehtiin Citroeniin erikoistuneessa korjaamossa. Kuulin, että sitikkaan on samat osat, ja vaihtoväli 5v ja joku km-määrä, jota en muista. Miksiköhän Pösö edellyttää vaihtoa vuotta aiemmin. Käykö kone isommilla kuormituksilla vai onko kyseessä vain isompi varmuus?

Onko muilla ollut samoja mietteitä hinanvaihdon kanssa? Itse otin pienen riskin (n. 3 kk), mutta hihnan kunnon perusteella olisin ehkä voinut ajella pidempäänkin? Mutta riski, että kone poksahtaa pahasti, on kyllä liian suuri pidemmän päälle. :-[

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: Vaihda jakohihna ajoissa
« Vastaus #103 : 25.03.2011, 21:58:52 »
Varman päälle ok. Jos autosi on ollut tallissa, eikä rankoissa olosuhteissa (pakkanen yms.) hihna kestäisi varmasti Citroenin suosituksetkin  ;)
Tätä aihetta voi spekuloida...oikein urakalla.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

HiTec

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 027
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Vaihda jakohihna ajoissa
« Vastaus #104 : 26.03.2011, 16:56:10 »
Onko muilla ollut samoja mietteitä hinanvaihdon kanssa?

Tiedä sitten kuinka suurta riskiä vaiko eikö :-[

Peugeot Partner 1.9D -99, auto minulla 06/99-01/11:
- hihna: suositus 4v, käytäntö 6v, no probs
- määräaikaishuolto: 1v/15tkm, käytäntö 1v/15tkm, no probs

Renault Megane 1.6 -04, auto minulla 08/05-:
- hihna: suositus 4v, käytäntö 6v, no probs
- määräaikaishuolto: 1v/30tkm, käytäntö 2v/30tkm, no probs

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16
Suzuki GSF 1250 SA GT Bandit -08