Kirjoittaja Aihe: 206 - Sähköviat  (Luettu 13190 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

plagu

  • Vieras
Vs: 206 - Sähköviat
« Vastaus #15 : 06.01.2016, 02:29:55 »
Mitä vikakoodeja bsi:ssä on?

jannekoiv

  • Vieras
Vs: 206 - Sähköviat
« Vastaus #16 : 06.01.2016, 02:31:51 »
Ainoastaan se, että yhteys ecuun ei pelaa.

eeeno

  • Vieras
Vs: 206 - Sähköviat
« Vastaus #17 : 06.01.2016, 12:09:51 »
Onko autolla annettu tai oletko saanut apuvirtaa toiselta autolta? Se voi vaurioittaa auton elektroniikkaa.

206:ssa on ollut mahdollista, että ECU:n ja moottoritilan sulakerasian välinen yhteys on katki kosteuden aiheuttaman ruostumisen takia. Mainitaan, että se on ollut yleensä johtosarjassa, joka tulee vihreälle liittimelle sulakerasiassa.

micco

  • Vieras
Vs: 206 - Sähköviat
« Vastaus #18 : 06.01.2016, 15:00:01 »
Vastaava tapaus tuli vastaan kun oli ladattu akkua vahingossa 24V jännitteellä. Auto toimi, moottorin ecuun ei yhteyttä mutta moottori kävi jotenkin. Moottorin ecun vaihdolla korjaantui. Ylijännite oli rikkonut jotain sieltä sisältä.

jannekoiv

  • Vieras
Vs: 206 - Sähköviat
« Vastaus #19 : 06.01.2016, 16:04:26 »
Tiedän auton historiasta vain sen, mitä edellinen omistaja kertoi, eli auto alkoi välillä polttaa latausvaloa ja meni tietty lopulta eco modeen, minkä jälkeen autolla ei voinut enää ajaa.

Vihreältä liittimeltä näytti lähtevän +12v vaaleansinistä johtoa pitkin eculle, virta kulkee ecun sulakkeen (f4) kautta. Jännite löytyy myös ecun päästä eikä notkahda, eli virta kulkee. Minulla ei ole auton kytkentäkaavioita, saan huomenna ne jos autodatasta löytyy. Vielä pitäisi mitata onko väylä ecun ja bsi:n sekä diagnostiikkaliittimen välillä ok.

Jos ecu on rikki, kuinka sen vaihtaminen onnistuu? Sehän on ilmeisesti koodattu toimimaan bsi:n parina?

micco

  • Vieras
Vs: 206 - Sähköviat
« Vastaus #20 : 06.01.2016, 18:00:28 »
Onko autossa kaksoisrele jos on, onko se tarkastettu?

jannekoiv

  • Vieras
Vs: 206 - Sähköviat
« Vastaus #21 : 06.01.2016, 18:16:47 »
Kaksoisrelettä ei ole, ainakaan ecun kiinnityslevyssä missä sen kai pitäisi olla.

eeeno

  • Vieras
Vs: 206 - Sähköviat
« Vastaus #22 : 06.01.2016, 21:57:19 »
Jos vika on ECU:ssa, sen korjaaminen merkkihuollossa maksaa niin paljon, että saattaa lähteä auto vaihtoon.

Erilaista auto elektroniikkaa korjaavia yrityksiä toimii Suomessakin. Googlaa peugeot ecu korjaus, niin alkaa löytyä. Hinnat muutamia satoja euroja. Ehkä joku täältä osaa suositella? Jotkut antavat takuun työlleen.

jannekoiv

  • Vieras
Vs: 206 - Sähköviat
« Vastaus #23 : 06.01.2016, 21:59:28 »
Juu, bsi+ecu -kittejä saa kyllä ebaysta kympeillä, että sen puoleen ei ole ongelmaa, jos muu ei auta.

jannekoiv

  • Vieras
Vs: 206 - Sähköviat
« Vastaus #24 : 08.01.2016, 10:18:58 »
Mistähän saisi hankittua ecun liittimien pinnijärjestyksen? Eräs löytämäni ranskan kielinen pdf esim. kertoo, että ecun ruskean liittimen pinni C4 olisi moottorin vikavalon johto, jonka maadoittamalla vikavalon pitäisi syttyä. Ko. paikkaan ei vaan tule johtoa lainkaan ja opas on muutenkin epämääräinen, esim. johtosarjaan on kuvien mukaan kytketty sulakerasioita, joita ei väyläsähköllisessä autossa edes ole.  :P

jannekoiv

  • Vieras
Vs: 206 - Sähköviat
« Vastaus #25 : 10.01.2016, 02:27:07 »
Mainitaan nyt vielä, että purin ecun ja bsi:n sekä releboksin välisen johtosarjan osittain (yhden johdon väri vaihtuu johtosarjan sisällä..?) ja mittasin. Kaikki ecun ruskeasta liittimestä lähtevät johdot päätyy joko bsi:lle, sulakerasialle, diagnostiikkapistokkeelle tai irtonaisiin liittimiin. Eli nähtävästi ecu on paskana, kerta sinne virrat tulee ja johdotus on ok.

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 068
Vs: 206 - Sähköviat
« Vastaus #26 : 10.01.2016, 10:58:52 »
SEDREstä löytyy kytkentäkaaviot: Vähemmän virallisia versioita löytyy googlella.
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

jannekoiv

  • Vieras
Vs: 206 - Sähköviat
« Vastaus #27 : 11.01.2016, 06:29:15 »
Revin tuon ecun auki ja mittailin. 5V käyttöjännitteen tekevälle regulaattorille tulee vajaa voltti ja lähtee ~0. Kokeilin syöttää lähtevään nastaan 5v ulkopuolelta, prossulle tulee jännite ja kiteeltä löytyy 5MHz, mutta ei pelaa.

Mitähän täytyisi huomioida uutta ecua etsittäessä? Ebaysta löytyy kyllä saman vuotisia purkkeja, mutta yhdessäkään ei täsmää ainakaan tuo softan versiosta(?) kertova "etiquette programme".

plagu

  • Vieras
Vs: 206 - Sähköviat
« Vastaus #28 : 11.01.2016, 07:54:20 »
Softan versiolla ei ole merkitystä ainoastaan hw numerolla. Vähän epäilen että sitä ajonestoa poistettaessa tuo on rikottu...

jannekoiv

  • Vieras
Vs: 206 - Sähköviat
« Vastaus #29 : 11.01.2016, 08:05:19 »
Ajoneston ohitus on toteutettu vetämällä bsi:n virtalukolle menevästä liittimestä johto pumpun magneettiventtiilille. Foorumien perusteella ecua vaihtaessa voidaan joko korvata magneettiventtiili/solenoidi "tavallisella", ottamalla se autosta mistä ecu/bsi on peräisin, korvaamalla ecussa oleva Atmelin 8-jalkainen piiri, näyttäisi olevan eeprommia, alkuperäisestä ecusta otetulla tai ohjelmoimalla uuteen ecuun "virgin" rommi.

Piirin vaihto kyllä onnistuu, mutta parempi tietysti jos ei tarvitse uuteen purkkiin porata reikiä.