Kirjoittaja Aihe: 508 - THP-moottorin ongelmat  (Luettu 109688 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

RST1

  • Vieras
Vs: 508 - THP-moottorin ongelmat
« Vastaus #240 : 01.09.2019, 18:37:44 »
Täällä alkoi moottorin suunnalta kuulumaan "kylmänä" käynnistäessä kolinaa. Kestää noin 1-2min, kunnes hiljenee taas normaaliksi. Kovin saman kuuloista ääntä, mitä löytyy esim. Youtubesta aiheeseen liittyen. Ajossa ei tunnu mitenkään vaikuttavan, vielä. Huollon yhteydessä kuuntelivat myös, mutta ei ollut vikakoodeja tai muita ilmoituksia ongelmasta. Epäilys kuitenkin, että ketjun venymä aiheuttaa äänen. Huoltomiehen asenne tuntui kuitenkin olevan, että kun ei kerta auto itse ilmoita mitään niin ei voi sanoa varmaksi.

Onko turvallista odottaa, että vikavalot / koodit tulisivat näkyviin vai onko silloin jo liian myöhäistä? Onko parempi alkaa kyselemään tarjouksia ketjun + tilpehöörien vaihdosta jo nyt pelkän äänen takia? Kauhuskenaariot on kyllä tiedossa ja vähän se huolettaa, jos tapahtuisi isompaa vahinkoa moottorille.

Ja sitten tietysti kysymys, onko jollain ajantasaista ensikäden tietoa mihin pääkaupunkiseudulla kannattaisi tarjouspyyntöjä hommasta laittaa?

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 801
Vs: 508 - THP-moottorin ongelmat
« Vastaus #241 : 01.09.2019, 20:25:07 »
Minkä ikäinen auto eli mikä vuosimalli?
THP 156 vai 165?
paljonko ajettu?
Huoltohistoria, onko aiemmin tehty jotain jakopäälle?
Entä onko putsattu karstoja?
Missä käytit huollossa?

RST1

  • Vieras
Vs: 508 - THP-moottorin ongelmat
« Vastaus #242 : 01.09.2019, 21:14:07 »
-13 malli ja THP156 ajettu alle 60tkm. Ei tiedossa että olisi mitään tehty jakopäälle, toki käytettynä ostettu. Normi huolto-ohjeen mukaan hoidettu. Karstoja ei ole putsattu, voiko ääni johtua myös siitä?

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 801
Vs: 508 - THP-moottorin ongelmat
« Vastaus #243 : 01.09.2019, 22:19:05 »
Jakopääongelmissa, jos jää vikavaloa odottamaan, niin silloin on lähes poikkeuksetta jo tuho tapahtunut. Edes limb mode ei tuossa tilanteessa sytytä vikavaloa ja viimeistään silloin on jako korjattava.

Juuri tällaisissa tilanteissa siitä on vain haittaa, kun huolto vaihtuu pääkaupunkiseudulla muutaman vuoden välein uuteen liikkeeseen. Metroautossa ei varmasti ole kokemusta näistä ja Autoverkkokauppakaan ei ole pitkään pösöjä huoltonut. Veho Koivuhaka, Länsiauto Vantaa tai sitten Mäkelän Kone Järvenpäässä voisivat olla sellaisia liikkeitä, joissa näitä on huollettu sen verran pitkään että osataan vähän muutakin kuin tuijottaa tietokonetta. Muualla kuin merkkihuollossa on ihan lottoa ymmärtääkö joku tämän laitteen omituisuuksien päälle. En tiedä miten on muuten osaamista, mutta Kirkkonummen Atoy:lla on huoltoneuvojana Dan-Eric, hänellä on runsaasti Peugeot-merkkihuollosta kertynyttä kokemusta näistä pommeista.

THP150:siin vaihdettiin kiristimiä, kun ketju rallatti kylmänä, mutta 156:sen kanssa ei ymmärtääkseni ole ollut sellaista epidemiaa.

Se mitä näissä kannattaisi hoitaa ennaltaehkäisevästi on imusarjan karstanpoisto. Toinen on että autoa pitää polkea riittävän usein reippaasti täydellä teholla, jotta tunnistaa varmasti milloin on limb mode päällä ja tehot kadoksissa. Auto kulkee limb modessakin 160 km/h ja sillä liikkuu pienellä kuormalla ihan sujuvasti kaupungissa ja maanteillä. Auto täyteen kuormaan ja/tai perään 1,5 tonnin perävaunu, niin ei limb modessa ei meinaa liikkeelle päästä, jos ylämäkeen joutuu lähtemään. Jos nämä oireet iskevät, niin välittömästi huoltoon.

BZR

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 156
Vs: 508 - THP-moottorin ongelmat
« Vastaus #244 : 02.09.2019, 10:43:08 »
Vantaan Autokorjaamo Heikinlaaksossa on myös asiantunteva Peugeotkorjaamo.

pompeli

  • Vieras
Vs: 508 - THP-moottorin ongelmat
« Vastaus #245 : 08.09.2019, 11:34:40 »
Auto: xxxx 508 1,6 THP 156.

156thp alkoi ilmoittamaan engine fault repair needed ilmoitusta. Sammutin moottorin ja flekti jää pyörimään. Pari kk sitten sama homma mutta flektin liittimien herkitelyllä ja parintunnin odottelun tuotoksena ongelma hävisi kunnes tänään tuli takaisin eikä edellä mainittu kikka ole auttanut. Torgue nimisellä softalla puhelimesta katsoin ja antoi tälläiset vikakoodit "B2AAA , P1336 , P1337 , P1340 . Katsoin netistä ,että viittasivat tulppiin / Puoliin tai kampiakselin tunnistimeen?. Käytettävissä on myös diagbox ,mutta ei tällähetkellä. Olisiko jollain antaa neuvoja huomenna ajattelin ainakin uusilla tulpilla kokeilla kun vuosi vierähtänyt viime tulppien vaihdosta.  :-X


pompeli

  • Vieras
Vs: 508 - THP-moottorin ongelmat
« Vastaus #246 : 09.09.2019, 15:39:55 »
Tänään pääsin auton kimppuun diagboxilla ja sytytyksessä kolma aktiivista vikaa p1336,p1337,p1340 ja kaikkien perässä lukee "palamishäiriö katalysaattori". Yksi aktiivinen vika myös bsi yksissä "odottamaton vika bsi yksikössä uudelleen alustuksessa". Pystyykö näille enää mitään itse tekemään vai täytyykö kädet pistää ilmaan myöntää tappio ja viedä auto pajalle?

ace

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 14
Vs: 508 - THP-moottorin ongelmat
« Vastaus #247 : 09.09.2019, 18:28:49 »
Olikos niin, että nuo koodit viittasivat eri sylinterien sytytyshäiriöihin..? Yleisesti ottaen voisi vika olla puolissa(tai tulpissa), mutta THP koneen ollessa kyseessä pelkään pahoin, että polttoaineen korkeapainepumppu vetelee viimeisiään. Jos Diagboxilla katselisi, millaiset paineet siellä on (jos niistä saa live-dataa), niin voisi saada osviittaa viasta.

pompeli

  • Vieras
Vs: 508 - THP-moottorin ongelmat
« Vastaus #248 : 10.09.2019, 08:45:27 »
Kumma juttu. Laitoin ehjät tulpat koneeseen ja kävin pienellä kierroksella niin tuntuikun koko kone olisi tullut uuteen kuntoon ja koneesta nollasin vikakoodit eivätkä toistaiseksi ole palanneet takaisin. Vanhat tulpat olivat todella huonon näköiset vaikka vuosi sitten viimeksi vaihdettu. On tuo thp kone vain ihmeellinen. Auto pääasiassa kaupunki ajossa ja harvoin joutuu antamaan paljoa hanaa joten olisiko ollut vain niin tukossa?. Käyttääkö joku noissa moottoreissa polttoaineen seassa jotain litkuja? Tähän kyseiseen yksilöön 2v sitten vaihdettu merkkiliikkeesä uusi ketju ja sanoivat etteivät ennen näin vahvaa ketjua mihinkää koneeseen ole heillä vaihdettu tuli suoraan psa tehtaalta ranskasta ja ainakin rallatukset ovat olleet toistaiseksi historiaa sen osalta. 80tkm nyt mittarissa.

rikten

  • Vieras
Vs: 508 - THP-moottorin ongelmat
« Vastaus #249 : 10.09.2019, 17:42:58 »
Muistatko lainkaan mitkä olivat nuo nopeasti vioittuneet tulpat? Iridiumia?

pompeli

  • Vieras
Vs: 508 - THP-moottorin ongelmat
« Vastaus #250 : 10.09.2019, 18:05:49 »
NGK PLZKBR7B-8DG / PLZKBR7A-G
Tuossa vielä Motonetin linkki. https://m.motonet.fi/fi/tuote/111175?ajoneuvo=95&vuosimalli=2013

Onko suositella jotain parempia vaihtoehtoja tilalle? Nyt uudet samanlaiset koneessa kiinni.

rikten

  • Vieras
Vs: 508 - THP-moottorin ongelmat
« Vastaus #251 : 11.09.2019, 13:18:48 »
Kiinnostuksesta kysyin. En tiedä onko oma valintani parempi. Näillä olen ajanut 15tkm ongelmitta: VXUH22I Denson Iridium.
Edellisen omistajan aikaisien tulppien tyypistä en tiedä, mutta yksi oli huollon mukaan finaalissa alta vaihtovälin.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 751
Vs: 508 - THP-moottorin ongelmat
« Vastaus #252 : 11.06.2020, 20:06:07 »
Ja suunnitteluvirheet maksatetaan asiakkaalla,ainakin jos on jo toinen auton omistaja. aika kusetusta.
USA:ssa BMW joutui tehtyään sovintoesityksen Mini-omistajia edustaneen Morgan & Morganin kanssa jatkamaan Minin THP-moottoreille takuun 160 tkm/ 7 vuotta.
Lisäksi BMW joutui maksamaan auton omistajille kaikki ongelmista aiheutuneet aiemmat kulut ja maksamaan tappiolla jo auton myyneille korvauksia.

iwontgofast

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 69
Vs: 508 - THP-moottorin ongelmat
« Vastaus #253 : 24.01.2021, 13:22:26 »
Postaampa tämän tänne kun kerran on THP, vaikka tästä asiasta on monia muita ketjuja jo ennestään.

 Meidän THP 165 alkoi pyytelemään öljyn lisäystä viime kesänä. Noin 1300km välein sai lisätä tikun alamerkistä ylämerkkiin noin 7-10dl. (Tässä määrässä voi olla heittoa, koska lisäilin useampaan kertaan, ettei menisi liikaa.)

Joulun huudeilla tein seuraavanlaisen toimenpiteen.
- STP Engine Flush öljyn sekaan.
- 30min joutokäyntiä 1800-2000rpm.
- Sytytystulpat irti.
- Tulpanreijistä Valvoline EGR+Turbo Cleaneria mäntien päälle reilusti. Pariinkolmeen kertaan 10-20min välein. Välillä kampiakselin päästä mäntiä liikutellen.
- Sama kuin edellä, mutta STP Engine Flushilla.
- Seuraavana päivänä Valvoline EGR+Turbo Cleaneria ja sitten varovasti puhalsin paineilmalla ylimääräiset aineet palotiloista pois.
- Öljyn poisto imulaitteella. Öljynsuodattimen vaihto, Uudet Total Ineo First 0w-30 öljyt, Sytytystulpat kiinni.
- Parin päivän päästä Fortẽ Seal Conditioneria öljyn sekaan.

Tuon jälkeen on tullut noin 1700km, eikä öljynpinnan laskua ole havaittavissa. Ei tikussa, eikä DiagBoxilla.
Ex Pesoot: 405 1.6 GL -89   405 1.6 GLi -94   306 1.6 HB -99 
307 SW 1.6 - 04(x2) -05    308 SW 1.6 Hdi -10 
208 e-Hdi 92 M5 (paku) -13  508 SW e-THP 165 A6 -15
208 Puretech 110 A6 -16
Nykyiset: 508 Hybrid 225 (FB) -21   e-2008 GT -22

sulo

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 242
Vs: 508 - THP-moottorin ongelmat
« Vastaus #254 : 13.06.2021, 20:38:20 »
Jokos nämä thp:n isoimmat ongelmat on selätetty ja esim. jakopuolelle löytynyt jokin kestävämpi ratkaisu, entä pumpun kestoon?
Pitäisi emännälle löytää joku sopiva bensa vehe ajomäärän vähentymisen vuoksi ja noita 3008/508 on tarjolla kohtuu paljon.

Eli karstaongelmaan tuskin ratkaisua löyttyy (mekaaninen puhdistus), mutta entäpä jakopää, pumppu ja öljynsyömiset.