Moi ja kiitti vastauksista. Autolla siis ajettu nyt noin 285000km ja kyseessä EW7A 1.8 litrainen bensa vm 2006 kuten aiemminkin mainittu.
EDIT: PUG-508, mihin vikakoodiin viittasit?
Kotimatka edellisen päivitysviestini jälkeen oli mielenkiintoinen. Töistä lähdin vikailmoitus päällä, mutta auto toimi suht normaalisti viitisen kilometriä, minkä jälkeen yhden alamäen lopuksi hävisi veto kokonaan. Tai olihan vetoa kun vauhti tippui tarpeeksi pieneksi. 1450 kierroksen yläpuolella tietokone katkaisi sytytyksen tai polttoaineensyötön. Seuraavat viisi kilometriä mentiin noilla eväin. Yksi Espoon jyrkkä ylämäki oli hauska ajaa kakkosella kaasu pohjassa jotain 1200 r/min. Muutenkin, nelosella sai just vedätettyä 40 km/h ja sitten vitonen jolla pääsi viittäkymppiä. Tietäähän sen 1.8-litraisen väännön noilla kierroksilla. Jossain vaiheessa älysin taas kokeilla sammutusta ja uudelleenkäynnistystä. Noin viiden kerran jälkeen vika poistui ja loppumatka mentiin kutakuinkin normaalisti.
Kotona luin vikakoodit. Ovat liitteinä, varmaan puolen vuoden ajalta. Tarkemmat vikatiedot ekan liitteen kuvan (001) listan mukaisessa järjestyksessä ylhäältä alas. Siis tiedosto *_002_* on listan ylin vika jne alimman vian kuvaan 007 saakka.
Kun olin siis päässyt kotiin, annoin auton jäädä pihalle käymään hakeakseni tietokoneen ja piuhat. Sammutin ja seuraavassa startissa kaikki toimikin normaalisti, ei vikaa päällä. Ilmeisesti lämpö teki tehtävänsä.
Tein perään koeajolenkin (ulkolämmöt -26..-28C) jolloin huomasin että kaasuläppävika tulee suht helposti ainakin kun painan kaasua nopeasti, kuten esim motarille kiihdytettäessä. Muita vikoja en saanut esiin.
Vasta tuon kaasuläppäkotelon uusin vuoden sisällä (noin, muistaakseni), kun halusin varmistaa että se ei ole syynä epäpuhtaaseen vetoon. Sopeutuksen mielestäni olen tehnyt pariinkin otteeseen. Tosin varaosamyyjää epäili ettei EW7A:ssa tartte sopeuttaa. Lisäksi ohjeet olleet vähän vaihtelevia sen osalta kuinka tuo tehdään (esim riittääkö kaasu pohjaa, virrat päälle ja pois, vai pitääkö tehdä myös kaasu ylhäällä ja missä järjestyksessä jne).
Hieman epäilen että kaasuläppävika ei ole se mitä olen pitkään tässäkin viestiketjussa yrittänyt metsästää (epäpuhdas veto), kun epäpuhdasta vetoa tuli ennen kaasuläpän vaihtoakin.
Noista vikakoodeista sen verran etten tiedä missä järjestyksessä nuo ovat tulleen, onko vanhin ylimpänä? Ainakaan ylimmässä ilmoitettu nopeus 111 ei täsmää näiden pakkasten aikana ajettuihin nopeuksiin, eli lienee jokin vanha vika. Viidennessä viassa (P1160, "Imusarja. Syöttö. Yhteneväisyys.") oleva nopeus 79km/h täsmäisi ongelmien ensimmäiseen ilmentymään Hämeenlinnanväylällä Helsingissä, mutta toisaalta en osaa sanoa ilmenikö kaasuläppävika ensimmäisen kerran vasta tuon jälkeen, jolloin sen pitäisi olla alempana, jos nuo ovat jossain esiintymisjärjestyksessä. Epäilen että noiden järjestys muuttuu epämääräisesti.
En tullut lukeneeksi viestin liitteenä olevien vikakoodian jälkeen ilmenneitä uusia vikakoodeja koeajolenkin lopuksi (ekan kaasuläppäoireilun jälkeen tosin luin Keimolan huoltamon pihassa koeajolenkin aikana ja silloin oli vain "Kaasuläpän asennon tarkastus" P1161 (nopeus taas 79km/h) ja "Termostaattiohjattu. Avoin piiri" (tää johtuu kai mekaanisen termostaatin vaihdosta), tuossa järjestyksessä), joten taidan nyt käydä katsomassa oisko tullut muuta yhden työpäivän työmatkan aikana.
Ilmeisesti tuo MAP-anturi pitäisi ottaa ensimmäisenä työn alle (kunhan vähän vielä lämpenee) ja toiseksi pitäisi saada varmistettua että kaasuläpän sopeutus on tehty oikein. Mulla olisi vanha (250'000+ km) ilmeisen toimiva kaasuläppäkotelo tallessa, kokeiluja varten.
Liitteet:
1) Moottorin tietokone: Jatkuva vika. Nakutustunnistimen signaali. Avoin piiri, oikosulku plussaan, oikosulku maihin. P0327. Nopeus 111km/h
2) Moottorin tietokone: Hetkellinen vika. Imusarjan painetunnistimen signaali. P0105, 57km/h.
3) Moottorin tietokone: Hetkellinen vika. Moottorikäyttöinen kaasuläppä: signaalien 1 ja 2 epäloogisuus. P0121, nopeus 0 km/h.
4) Moottorin tietokone: Hetkellinen vika. Kaasuläpän asennono tarkistus. Yhteneväisyys. P1161, 0km/h.
5) Moottorin tietokone: Hetkellinen vika. Imusarja. Syöttö. Yhteneväisyys. P1160 79 km/h.
6) Moottorin tietokone: Jatkuva vika. Tarmnostaatiohjattu. Avoin piiri. P0597, 1km/h.