Kirjoittaja Aihe: 407 - Sytytystulppien vaihto (EW)  (Luettu 6342 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

nahkasaapikas

  • Vieras
407 - Sytytystulppien vaihto (EW)
« : 13.07.2011, 20:11:34 »
Auto: 2007 407 SW 1,8 Olympia (VF36E6FYC21623654, EW7A).

Millä tavalla nuo tulpat saa vaihdettua? Löytyisikö vinkkiä?

Arde

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 492
Vs: 407 - Sytytystulppien vaihto (EW)
« Vastaus #1 : 14.07.2011, 09:12:43 »
Ainakin mulla näin: konepelti auki, moottorin päältä muovi ruuvit auki (puolikierrosta vaan, älä riko) ja muovikansi pois, sitten liitin pois oikeasta reunasta ja muistaakseni torxit auki koneen päältä jolloin lähtee koko tulppiapeittävä sytytysyksikkö irti ja siinä ne tulpat sitten jo näkyvät. :D
Skoda Fabia 1.2 TSI Autom. -15 Style MonteCarlo
Ent. Peugeot 407 SW 2.2 Sport -05 Automaatti

406 SV automatique

  • Vieras
Vs: 407 - Sytytystulppien vaihto (EW)
« Vastaus #2 : 14.07.2011, 13:07:45 »
Juuri kuten edellä kerrottiin. Ainoa pieni ongelma voi olla, että tulppien kilot ovat melko syvät ja tulpat tietysti niiden pohjalla. Joten magneetti joka on varren päässä on hyvä apuväline vanhojen tulppien onkimiseen.

Ace74

  • Vieras
Vs: 407 - Sytytystulppien vaihto (EW)
« Vastaus #3 : 14.07.2011, 20:07:58 »
Moi!

Tee muoviletkusta katkaisemalla sopivan mittainen pätkä tulppien irrotusta ja takaisin laittoa varten työkalu. Se moottorin koristesuoja saattaa olla myös kumituteilla kiinni, jos ei näy mitään muita kiinnikkeitä.

Arde

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 492
Vs: 407 - Sytytystulppien vaihto (EW)
« Vastaus #4 : 15.07.2011, 11:22:28 »
Joo letkunpätkä on varmasti tarpeen, mulla oli tulppa-avaimessa mukana kumikartio.
« Viimeksi muokattu: 15.07.2011, 11:28:36 kirjoittanut Arde »
Skoda Fabia 1.2 TSI Autom. -15 Style MonteCarlo
Ent. Peugeot 407 SW 2.2 Sport -05 Automaatti

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 407 - Sytytystulppien vaihto (EW)
« Vastaus #5 : 15.07.2011, 11:44:50 »
Joo, hyviä kikkoja kaikki ;) mutta jos moiseen hommaan (tulppien vaihtoon) meinaa ryhtyä, niin eikö voisi samalla hakea jostain kaupasta asianmukaiset työvälineet? 8) Maksaa muutaman euron sellainen tulppa-avain / -hylsy jossa on "magneetti sisäänrakennettuna"... Nämä uhratut eurot saa varmasti takaisin aikojen saatossa, ihan vain työn nopeutumisena, helpottumisena ja mukavuutena... :D

Ace74

  • Vieras
Vs: 407 - Sytytystulppien vaihto (EW)
« Vastaus #6 : 15.07.2011, 12:26:24 »
Kyllä paras vaihtoehto on hyvä tulppahylsy jossa se kumi kartio pysyy siinä hylsyssä.Eikä irtoa ja jää siihen tulppaan.

407 Cupee

  • Vieras
Vs: 407 - Sytytystulppien vaihto (EW)
« Vastaus #7 : 17.07.2011, 23:01:52 »
Niin tuli justiin tulupat vaihettua.. Työkalut: räikkä, pitkä-jatko ja pikkukantaisentulpan hylsy jossa kumikartio sisällä. Tulpan kierteet niin pitkät, että tulppa nousee holkista pois. Ei tarvi poppa konsteja.  ::)

nahkasaapikas

  • Vieras
Vs: 407 - Sytytystulppien vaihto (EW)
« Vastaus #8 : 18.07.2011, 10:39:11 »
No joo tuli tulpat vaihdettua. En vaan ollut paikallistanut noita tulppia sen yksikön alle ja näinollen en kehdannut irroittaa sitä sytytysyksikköä. Aikaisemmissa autoissani ei tulpat ole olleet "piilossa". Vaihtotyö muuten oli sitten ihhan simppeli juttu.