Kirjoittaja Aihe: 407 - Pakoputkiston ohjausjärjestelmä  (Luettu 1718 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 876
  • 407 3.0 V6 Sport
407 - Pakoputkiston ohjausjärjestelmä
« : 17.07.2011, 10:17:20 »
Auto: 2005 407 3,0 V6 Sport (automaatti, DAM 10388).

Service Boxin osaluettelon mukaisesti, taka-akselipalkin edessä on ohjaava magneettiventtiili ja alipainekanisteri. Takimmaiseen äänenvaimentimeen menee systeemistä ohut putki. Miten systeemi toimii ja onko tällä estettä vaihtaa takavaimennin esim. sporttisempaan? "Huoltovapaalla systeemillä" haettaneen päästöjen alentamista. ;)
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 876
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Pakoputkiston ohjausjärjestelmä
« Vastaus #1 : 24.09.2011, 21:38:43 »
Vastaus ServiceBoxista löytyneen ohjeen mukaisesti:
Pienet kierrokset ja kevyt kuormitus moottorista, venttiili kuristaa pakovirtausta > haetaan äänettömyyttä.
Suurempi tehontarve, ecu ohjaa venttiiliä, vapaampi pakovirtaus > haetaan tehoa.

Kyseisen venttiilin toiminta arvelluttaa, myös testaaminen ja huoltaminen lähes mahdotonta. Pakoääni on vaisua koko ajan  ;)



[ylläpito on poistanut liitteen]
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

teemudz

  • Vieras
Vs: 407 - Pakoputkiston ohjausjärjestelmä
« Vastaus #2 : 24.09.2011, 21:42:23 »
Jos putkiston vaihtoa mietit, niin vaihda se sitten mielellään sieltä alusta saakka hieman paremmin virtaavampaan. Tosin jos ulkonäköasialla ainostaan ollaan, niin johan takapömpeli siihen riittää. Vaan eihän 407:ssa taida ulostuloa näkyä takana ollenkaan, vai muistelenko omiani?

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 407 - Pakoputkiston ohjausjärjestelmä
« Vastaus #3 : 25.09.2011, 08:11:38 »
Kyllä ne tehtaalla on miettineet sen putkiston toiminnan kohdalleen. "Paremmin virtaavalla" saat todennäköisesti kuoppia vääntökäyrään ja ehkä jopa huipputehoa vahän pienemmäksi. Jos kuitenkin vaihdat niin ilman muuta mittaus ennen ja jälkeen vaihdon, niin ei tarvitse perstuntumalla miettiä huimia putkiston tuomia etuja.

Paremmin virtaavat putkistot muissa kuin turbo vehkeissä voidaan laskea tänäpäivänä samaan kategoriaan vapaavirtaussuodattimien kanssa.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 876
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Pakoputkiston ohjausjärjestelmä
« Vastaus #4 : 25.09.2011, 11:47:56 »
Joo, ihme viritelmähän tuo on, kun ei pääse huoltamaan ja toteamaan mitenkään varmasti. Alipaine menee testissä toimimoottoriin ohjausventtiilin ohitse koko ajan ja kun ottaa letkun irti, niin pakoääni ei muutu. Alipainekalvo on ehjä, kun kuuluu suhahdus ;). Saattaapi olla, että venttiili on koko ajan jumissa auki asennossa ja ääni on silti vaisuhkoa. Makuasioita kaikki.
Kyllä V6-moottorin saundit on osa autoa. Monessa autolehdessä hehkutetaan juuri tätä ominaisuutta. Aiheessa on RST-putkisto, että eipä tuota ole kovin suuri into ryhtyä vaihtamaan, kun on uuden karhea. Takavaimentimessa ei ole onneksi villaa sisällä, laadukas siis. Pakkarin ulostulot on oikeastaan tyylikkäämmät, kun ovat piilossa, ei mitään tuplaputkiamistelua mielessä.
Mm. Ferrareissa on pakkarit, joissa vastaavat säätösysteemit. Saavat  näin tyyppihyväksynnästä melut lävitse/tehojen maximit.
« Viimeksi muokattu: 25.09.2011, 11:57:43 kirjoittanut JPL »
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 407 - Pakoputkiston ohjausjärjestelmä
« Vastaus #5 : 25.09.2011, 12:27:17 »
Kyllä ne samat läpät löytyy monista nykyautoista, mm BMW. En usko että ainoa vaikutus on se ääni kyllä sillä putkiston mitoitukseenkin vaikutetaan eli parannetaan moottorin ominaisuuksia.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 876
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Pakoputkiston ohjausjärjestelmä
« Vastaus #6 : 25.09.2011, 15:25:28 »
Joo, ehkäpä. Missä Bemun mallissa on vastaava viritelmä? Testaus onnistunee paineeromittauksella putkiston sisältä tai poraamalla "toimilaitetatin" päätyyn reikä. Liikettä ilmaiseva tappi reikään, jolla voidaan tarkistaa alipainekalvon ts. säätöventtiilin liike. Lopuksi tiivis tulppa reikään. Pakoäänen pitäisi kyllä oleellisesti muuttua, jos testissä moottorin kierrokset noin 2000 r/min. Jos em. ei onnistu, niin valitettavasti on rautasahalla hallitusti otettava tatti irti...jne.  ;)

[ylläpito on poistanut liitteen]
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Pakoputkiston ohjausjärjestelmä
« Vastaus #7 : 25.09.2011, 15:43:21 »
En usko että ainoa vaikutus on se ääni kyllä sillä putkiston mitoitukseenkin vaikutetaan eli parannetaan moottorin ominaisuuksia.

Kyllä, juuri näin, systeemillä saadaan vääntömomenttia kohotettua matalilla kierroksilla.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 407 - Pakoputkiston ohjausjärjestelmä
« Vastaus #8 : 25.09.2011, 16:04:06 »
Ainakin BMW:n 6 pyttysessä M3 mallissa olen tommoset nähnyt mutta kait niitä on muissakin.

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Pakoputkiston ohjausjärjestelmä
« Vastaus #9 : 25.09.2011, 16:08:47 »
Juu, on niitä 'normi' mm. 328 malleissakin. Audillakin ainakin S4 mallissa.

http://www.isma-isaac.be/publications/PMA_MOD_publications/ISMA2002/33_42.pdf
« Viimeksi muokattu: 25.09.2011, 16:16:04 kirjoittanut Benkku »

Vasara

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 463
Vs: 407 - Pakoputkiston ohjausjärjestelmä
« Vastaus #10 : 26.09.2011, 19:17:03 »
Pakoäänen pitäisi kyllä oleellisesti muuttua, ....

Tuskin tuossa ratkaisussa pakoääni muuttuu, koska mistään ei päästetä pakokaasuja "ohi" kuten Ferrareissa, Lamboissa, jne.
Tuossa säätimellä vaikutetaan ns. pakovastukseen, ei ohivirtaukseen.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 407 - Pakoputkiston ohjausjärjestelmä
« Vastaus #11 : 26.09.2011, 21:28:14 »
No näin minäkin ajattelin mutta jäi sanomatta.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 876
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Pakoputkiston ohjausjärjestelmä
« Vastaus #12 : 26.09.2011, 22:11:30 »
Testattu on kuuntelemalla ja tarkistamalla PPSsällä ajon aikana.

Kun venttiili auki, niin ääni on matalampi ja kumeampi. Osaltaan sivuresonaattoripönttö kuuluu putkiston viritykseen. PPSsällä kaksimoodinen pakoventtiili saa toiminnassa-käskyn melko korkeilla kierroksilla, eli kaasua saa painaa yli puoliväliin.

En usko, että kovin suurta vaikutusta on olemassa tai joku voisi laskennallisesti sen esittää. Tehopenkissä venttiili on auki, jos hiemankin enemmän tehoa tarvitsee ottaa. Tuossa koneessahan on ihan riittävästi, mutta ei edes silloinkaan kuin pihahda. ;)
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -