Kirjoittaja Aihe: 807 - Alatukivarret ja pallonivelet  (Luettu 17595 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Benkku

  • Vieras
Vs: 807 - Alatukivarret ja pallonivelet
« Vastaus #15 : 14.07.2013, 13:13:46 »
Ei ole, ellei ohjauskulmia ole 'erehdytty' säätämään puslien tai palloniveln ollessa välyksellisiä.

Fangio13

  • Vieras
Vs: 807 - Alatukivarret ja pallonivelet
« Vastaus #16 : 23.07.2013, 12:17:50 »
Alatukivarsi saapuu tontille tänään,löytyykö jostain kiristysmomentteja kyseisen osaan?

Fangio13

  • Vieras
Vs: 807 - Alatukivarret ja pallonivelet
« Vastaus #17 : 24.07.2013, 10:54:08 »
Avot, tukivarsi paikallaan, ohjauskulmien säätö takuuseen (säätivät alapallonivelen ollessa väljä). Matka jatkuu... 8)

Mie vaan

  • Vieras
Vs: 807 - Alatukivarret ja pallonivelet
« Vastaus #18 : 25.07.2013, 08:41:05 »
Auto: 2007 807 2,0.

Heippa,

nyt on sitten kuskinpuoleinenkin alatukivarsi väljä. Noita vaihtoehtoja näyttäisi nyt olevan aika monta. Mikäköhän noista mahtaisi olla sopiva ko. autoon ? Hiukan arveluttaa että jotkin kauppiaat meinaa, että 2002 mallista alkaen osa olisi sama, mutta eräs kauppias ajattelee, että malli on vaihtunut 2006. Itse olen myös tuossa käsityksessä. Muistelen, että edellisen osan (apparin puolen) kanssa juuri käytiin ko. keskustelu ja todettiin että näin on asia. Ei perhana uskalla osaa tilata ennenkuin asiasta on varmuus.

Vaihtoehtoina olisi siis:

http://www.mister-auto.fi/fi/tukivarret/peugeot-807-e-2-0-16v-103kw_v19004_g273.html

Tai:

http://www.osamies.fi/Peugeot/807_%28E%29_2.0_HDi_%282006_-_%29/Alusta-ja-iskunvaimennus/Tukivarret/2/20/27570

Tuon viimeisen linkin tuotteiden eron haluaisin tietää?

Fangio13

  • Vieras
Vs: 807 - Alatukivarret ja pallonivelet
« Vastaus #19 : 26.07.2013, 07:33:01 »
Itse otin Mister-Autosta, suosittelen, meni heittämällä paikalleen, TRW-malli. 8)

Mie vaan

  • Vieras
Vs: 807 - Alatukivarret ja pallonivelet
« Vastaus #20 : 26.07.2013, 09:00:11 »
Moi,

itse tilasin tuolta osamiehestä. Malli vaihtunut 02/06 ja hintaa oli 181 e. Autokeskuksessa hinta olisi ollut 351 e.

posofaniniko

  • Vieras
Vs: 807 - Alatukivarret ja pallonivelet
« Vastaus #21 : 28.11.2013, 13:55:28 »
Taisi selvitä se seikka että tukivarren malli on vaihtunut 10.2006. Korjatkaa jos olen väärässä. Elikkä vanhemman mallin numerot ovat:
3520 P6  -> 5011939.127
3521H1  - >  5011940.127
Hinta 57 euroa / kpl + 17 euro rahti. merkkinä Kahan edustama NK.

Uudemmissa 11.2006 lähtien:
vasen = 3520 S5 , 3520 W4 , 3520 X0 , 16 075 106 80, Febi 37350,   
oikea / matkustajan puoli =3521 P6 , 3521 S7, 3521 T2,  1607510780  ,  TRW JTC1340
Tarvikkeena 135 euroa kpl. Netistä paremman laatuiset Lemförder/Febi 150 e toimitettuna. Pösö tarjoaa suolaiseen 350e hintaan. Alkuperäisenä on Lemförder. Verrattuna 307:n pallonivelen 10 euron hintaan kuullostaa aika typerältä ratkaisulta kun täytyy koko kolmio härveli vaihtaa. Kolmion helat kun näyttävät ehjiltä. Toisaalta omassa 215 tkm ajetussa 807n pösössä vasta ensimmäinen väljähtänyt elikkä ei tartte kovinkaan usien vaihtaa.

posofaniniko

  • Vieras
Vs: 807 - Alatukivarret ja pallonivelet
« Vastaus #22 : 28.11.2013, 23:06:40 »
Erona näissä tukivarsissa näyttää olevan ainakin kiinnityskierrereikien mitat: vanhemmassa on 12 mm ja uudemmassa 14 mm.  Silloin kiinnitysruuvitkin ovat erimittaisia. Kuvissa osat 7 ja 8. Malli vaihtuu syksyllä 2006. Ehkä loka-marraskuussa. Tarvikeliikkeet tarjoavat vanhempaa mallia joka heidän taulukoiden mukan sopii kaikkiin 807 malleihin.  Tuskinpa - silloin ainakin pultit joutuu vaihtamaan...



[ylläpito on poistanut liitteen]

[ylläpito on poistanut liitteen]

dneproshin

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 173
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 807 - Alatukivarret ja pallonivelet
« Vastaus #23 : 09.11.2015, 00:53:40 »
Auto: 2004 807 2,0 SR (n. 230 000 km).

Itse tilasin virosta Sparetolta Febi Bilsteinin alatukivarret, yhteensä reilut 170 euroa toimituskuluineen.



Muuten käytin vanhat pultit uudestaan, mutta alapallonivelen kiristävät pultit olivat sen verran huonossa kunnossa, että laitoin tilalle Biltemasta A4 eli haponkestävät M10x50 mm pultit (+mutterit ja aluslevyt samaa materiaalia). Noistakin tuli pitkälti toista kymppiä kun myivät vaan usemman kappaleen pakkauksissa - toki pisara meressä sekin kun autoilun kokonaiskustannuksiin vertaa.

Jos haluaisi uutta ja alkuperäistä kiinnityspulttia, niin service box tarjoaisi minun autooni tuollaisia:
OsanroMitatHintaTarve per puoli
3522 5212x1,25-30,56e 2 kpl
6925 H112x1,25-858,20e1 kpl
3622 6410x1,25-573,80e1 kpl
3622 3310x1,25-14 (mutteri)4,80e1 kpl
5094 1212x1,25-1129,80e2 kpl

=> Yhteensä molemmille puolille 96,80 euroa (!) Kalliita pultteja, eikä korvaavia löydy kilotavarana ihan mistä tahansa kun ovat hienokierteisiä.

Itse tosiaan uusin ainoastaan tuon, mikä kiristää olkakappaleen alapalloniveleen:



Olettaisin, että nuo A4 haponkestävät ruuvit/mutterit/aluslevyt ajavat asiansa, niitä olen Biltemasta hakenut ja autoihini laittanut. Hienokierteisiä ei siis ainakaan Biltemasta löydy, ne pitänee sitten hakea varaosatiskiltä tai jostain oikeasta pulttiliikkeestä voisi löytyä.

Työnähän tuo ei sinänsä ole kummallinen, auto ilmaan, pyörät pois ja hommiin. Suihkutan aina muutama päivä tai muutama viikko ennen remonttia ruosteenirroitusöljyä avattavaksi aikomiini kierteisiin niin on vähän parempi mahdollisuus saada pultit auki (CRC MoS2 Penetrating Oil on ainakin hyvää tavaraa).

- Vänkärin puolelta joutunee irroittamaan konehuonetta suojaavan roiskesuojan.
- Kallistuksenvakaajan yhdystangot (koiranluut) irroitin toisesta päästään
- Alapallonivel irti olkakappaleesta: Mutteri auki, talttapääruuvarin hakkasin vasaralla halkioon niin kiilautui vähän aukipäin => ruuvi pois, sorkkaraudalla kampeamalla alatukivarsi irti.
- Varo ettei kuskin puolella vetari luiskahda irti laatikosta / vänkärin puolella sisempi vetonivel pääse purkautumaan
- Alatukivarren pultit auki (apurungon alta, 18 mm avainvälillä yhteensä 5 kpl per puoli)
- Koko alatukivarsi keplotellaan pois paikoiltaan, putsataan paikat ja uusi tukivarsi tilalle. Varotaan ettei ne vetarit lipsahtele pois paikoiltaan.
- Haetaan uudelle tukivarrelle paikka ja keplotellaan ruuvit kierteille, kiristellään varovasti
- Tässä vaiheessa sitten otin käyttöön vähän kättä pidempää:



- Väänsin tukivartta niin paljon alaspäin, että sain muljautettua alapallonivelen olkakappaleeseen.
- Kiristetään kaikki pultit, kotelosuoja-ainetta kierteiden suojaksi, pyörät paikoilleen ja auto alas.

Ainut pultti minkä kanssa piti tapella oli tuo mainitsemani olkakappale/alapallonivel-liitoksen kiristävä M10-ruuvi. Lähti sekin pulttikoneella lopulta melko vaivattomasti.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 807 - Alatukivarret ja pallonivelet
« Vastaus #24 : 09.11.2015, 09:21:50 »
Kannattaa varmaan laittaa sinne alkuperäinen alapallonivelen kiinnityspultti, niin on sitten oikeaa lujuusluokkaa ja kierre riittävän hieno (hienokierteinen pultti kestää paremmin kuin samaa lujuusluokkaa oleva karkeakierteinen, eikä liitos kierry niin helposti auki). Pultin 3622 64 lujuusluokka on 10.9. Lisäksi alkuperäinen mutteri 3622 33 on lukkomutteri, jota ei pidä korvata tavallisella.

Tuleehan noilla pulteille ja muttereille toki paljon hintaa varsinkin Suomen maahantuojan ylihinnoitelluilla hinnoilla. Ulkomailta niitä saa yleensä edullisemmin, mutta pelkästään muutamaa pulttia ja mutteria ei sieltä viitsi lähteä tilaamaan. Vanhempiin autoihin katson yleensä etukäteen varaosaluettelosta korjaustoimenpiteessä tarvittavat uudet kiinnitysosat ja laitan ne tilaukseen Suomesta tai ulkomailta. Mutterit vaihtuvat toki aina uusiin, mutta pultit uusin vain tarvittaessa.

Alapalloniveltä irrotettaessa ja asennettaessa kannattaa tukivartta alaspäin väännettäessä laittaa riittävän paksu (esim. 10 cm) puinen tai kuminen pala vääntöraudan ja apurungon väliin, niin saa väännettyä paremmin, eikä apurungon maali- tai massapinta kärsi.
« Viimeksi muokattu: 09.11.2015, 09:35:27 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

dneproshin

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 173
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 807 - Alatukivarret ja pallonivelet
« Vastaus #25 : 09.11.2015, 10:19:48 »
Joo, seuraavalla kerralla kyllä kun jotain osaa vaihdan niin hommaan etukäteen aivan kaiken uutta mitä vain pystyy. Ottaa päähän tapella syöpyneiden osien kanssa, vaihtoon vaan kaikki minkä pystyy vaihtamaan. Tuo vääränlainen pultti/mutteri on onneksi helppo vaihtaa milloin tahansa. Sitä en tosiaan ajatellut että se alkuperäinen mutteri oli lukkomutteri - selittänee osittain hinnan (4,80 euroa yhdestä M10 mutterista - huhhuh...).

kaselin

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 347
  • Jotenkuten
Vs: 807 - Alatukivarret ja pallonivelet
« Vastaus #26 : 09.11.2015, 10:36:13 »
Noojh ei ole ykskään pultti auennu vaiika ovat olleet karkeekierteisiä ( joku muu) laittanut mut mut, aika kehnosti pulttifirmoistakaan saa erikoispultteja.
Fiat Scudo 1,6 multijet -08,    
Pösö expert 1.9TD -00,                
C5 break 1,8 -03,  
Honda GL1800 Airback/Navi,  
Mantis Tiller, 2CV4 -72, 2CV6 -82

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 807 - Alatukivarret ja pallonivelet
« Vastaus #27 : 09.11.2015, 15:09:28 »
Sitä en tosiaan ajatellut että se alkuperäinen mutteri oli lukkomutteri - selittänee osittain hinnan (4,80 euroa yhdestä M10 mutterista - huhhuh...).

No, Saksassa mutteri 3622 33 maksaa 2,00 e ja pultti 1,93 e, joten suurin osa hinnasta selittyy Suomen maahantuojan hinnoittelulla.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Aapeli

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 283
Vs: 807 - Alatukivarret ja pallonivelet
« Vastaus #28 : 13.11.2015, 21:55:43 »
Näkyyhän noita ruuveja löytyvän http://www.ruuvi.net/index.php?do=tuotelistaus&tuoteryhma=Kuusioruuvit&alaryhma=960&tyyppi=MU

Joku aika sitten ostin moottoripyörän takahaarukkaan M16x330 hienokierteisen pultin ja mutterin. Ruuvikaupan hyllystä ei löytynyt, mutta parin oäivän odottelulla hommasivat. Ei muistaakseni maltaita maksanut.

Kirkkaiden ruuvien kanssa kannattaa kierteet rasvata huolella, sillä ne hirttää kuivana kiinni mustia lujemmin. A4-80:n lujuus lähellä mustaa 8.8:ia. A4-70 heikompi.
Citroen Evasion 2.0 turbo CT -99, Citroen Xantia 2.0 16v -99, Kawasaki z650 -83, Tunturi Super Sport -83

samup

  • Vieras
Vs: 807 - Alatukivarret ja pallonivelet
« Vastaus #29 : 07.12.2015, 18:04:48 »
Auto: 2007 807 2,0 HDi (100 kW, RFR).

Vaihdoin kesällä toisen puolen tukivarren ravistamisen ja kolahtelun takia -> kolina ja ravistaminen loppui. Nyt oli toisen vuoro, ravisti yli 110km/h vauhdissa. Taas auttoi tukivarren vaihto ravistamiseen, pallonivel ei kuitenkaan ollut ihan veltto. Eli jos renkaiden tasapainotus ei auta ratkaisevasti niin kannattaa kyseenalaistaa alatukivarren pallonivel ja puslat.

Kätevää kun kumipuslat tulee samalla. TRW:n tukivarressa pallonivelen pultti tuli mukana.