Kirjoittaja Aihe: 807 - Antipollution Fault (EW)  (Luettu 7750 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Pesoset

  • Vieras
807 - Antipollution Fault (EW)
« : 16.10.2016, 13:56:05 »
Auto: 2004 807 2,2 (EW12J4).

Terve!

Aiheesta oli jotakin keskustelua käyty mutten niiden avulla ole päässyt viasta eroon. Koneena on siis EW12J4 ja herjaa vikakoodia P410 (ilmansuihkutus pakopuolelle puuttuu). Ilmapumppu toimii ja puhaltaa hyvin, laakeritkin siitä voitelin. Mootttorin kyljessä oleva venttiili aukeaa ja sulkeutuu normaalisti, kokeiltu irrallaan pumpun kanssa. Yksi epäilys on että kanava on karstoittunut umpeen joka johtaa pakosarjalle? Liittyykö kanava mitenkään EGR:ään, toisinsanoen meneekö se suoraan pakosarjaan vai onko yhteyksiä jotenkin imusarjaan? Ilma menee kyllä pakoputkeen asti kun kompuran avulla lykkää kanavaan paineilmaa mutta jotenkin aika nihkeästi sitä sinne pääsee. Voikohan kanavaa puhdistaa mitenkään ilman että kantta ottaa irti. Vaihtoehtona on käynyt mielessä hitsata pakosarjaan ilmaputkelle sisäänmeno..  Onkos kellään kokemusta voiko ilmapumppua disabloida kokonaan BSI:ltä ilman että siitä tulisi vikakoodeja estämään katsastuksen läpäisyä. Tekeekö kellään sellaista temppua kun ilmapumppu sammuu niin samalla hetkellä tyhjäkäynnin kierrokset nyykähtää pieneksi hetkeksi alas, moottori ei kuitenkaan sammu ja käynti palaa heti normaaliksi. Toivotaan että tähän tulisi hyviä vinkkejä kun kotteroa on muuten aika kattavasti remppailtu  :o  t.Pete

Venu

  • Vieras
Vs: 807 - Antipollution Fault (EW)
« Vastaus #1 : 21.10.2016, 00:11:53 »
Auto: 2003 807 2,2.

Omassa pösössä sama homma. P410 tulee säännöllisesti päälle lämpimällä koneella, yleensä risteyksiin pysähtyessä. Koodi ei todennäköisesti liity mitenkään ilmapumppuun. OBD testerillä vikaa seuratessa muuttuu vain long term fuel trim bank %. Joku korjausarvo pakokaasuissa käy ylärajalla ja antaa koodin tuotakautta. Vika voi olla missä vaan, lamda, venttiilinnostin, kaasuläppä, suutin. Mitä nyt mielikuvitus keksii. Jos tämä teoria ois oikein, paras lääke vikaan olisi päivittää ecu ohjelmaan, joka sallii isommat korjausarvot. Mutta onko päivityksiä olemassa? Omassa nyykähtää samalla tavalla ja se on varmaan merkki siitä, että pumppu pumppaa ilmaa katalysaattoriin. Jos P410 tulee heti startissa, niin se voi olla taas oma tarinansa.

Pesoset

  • Vieras
Vs: 807 - Antipollution Fault (EW)
« Vastaus #2 : 27.10.2016, 14:06:04 »
Kyllä minustakin tuntuu enemmän sähköiseltä vialta. Tuo kun tosiaan vasta lämpimällä koneella antaa vikatilan ja  juuri risteyksiin pysähdyttäessä(ei koskaan kun kaasu painettuna). Hyvin tosin meni eilen katsastuksesta läpi kun edellispäivänä nollasin vikatilan. Irrotin äsken ilmapumpun sulakkeen ku turhaan se tossa pöhisee jos kuitenkin vikaa pukkaa. Pidetään sitten tätä(kin) ominaisuutena ja eipä tuo ajoon vaikuta, ärsyttää vaan kun ei saa viasta selkoa. Etummaisen lambdankin vaihdoin tuloksetta... Kikkaillaan sitten taas seuraava katsastus läpi  ;D

konTomi

  • Vieras
Vs: 807 - Antipollution Fault (EW)
« Vastaus #3 : 06.11.2016, 14:15:54 »
Auto: 2003 807 2,2 ST (EW12J4).

Minulla tuli antipollution fault toissapäivänä, sulake nro 16 konepellin alta oli palanut.

TEMP_ARKISTOON

konTomi

  • Vieras
Vs: 807 - Antipollution Fault (EW)
« Vastaus #4 : 07.11.2016, 19:18:58 »
JA kun vaihdoin sulakkeen ja nollasin koodit... eivät lähde pois. Minulla on P0412. Perkele.

cone

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 2 833
Vs: 807 - Antipollution Fault (EW)
« Vastaus #5 : 07.11.2016, 20:38:53 »
Alla eräs arkistoitu viestiketju. Vikakoodi viittaisi lisäilmapumppuun.

807 - Vikailmoitus "Antipollution fault"
« Viimeksi muokattu: 07.11.2016, 20:42:03 kirjoittanut cone »
Ajossa: 2007 607 2,2 (EW12J4, ML6C).

Omistetut pösöttimet: 2006 607 3,0 V6 (ES9A, AM6), 2000 607 2,2 (EW12J4, ZF 4HP20), 1990 405 Mi16 1,9 (XU9J4).

konTomi

  • Vieras
Vs: 807 - Antipollution Fault (EW)
« Vastaus #6 : 12.11.2016, 09:00:25 »
Irrotin ja purin lisäilmapumpun atomeiksi, vettä täynnä. Kuivasin yön yli ja testasin tietokoneen virtalähteellä, joka pyöräyttää kyllä moottoria, mutta ei jaksa kuormaa. Kun lykkään omaan liittimeensä, auto lakkaa antamasta 12V jännitettä. Onkohan se uskottava että on sökö vai miksi ihmeessä erillisellä virtalähteellä pelaa ja autossa ei? Auto siis antaa piuhaan jännitteen ihan oikein, mittasin yleismittarilla mutta ei enää jos moottorin kytkee kiinni.

konTomi

  • Vieras
Vs: 807 - Antipollution Fault (EW)
« Vastaus #7 : 12.11.2016, 10:46:49 »
FIX'D!!! Oli vaan se sulake uudestaan palanut kokeillessa. Eli pumppu atomeiksi, kuivaus ja yön yli kuivattelua. Pumppu kasaan ja uusi sulake. Vot.  8)

maraani

  • Vieras
Vs: 807 - Antipollution Fault (EW)
« Vastaus #8 : 19.11.2017, 16:34:54 »
Auto: 2004 807 2,0 (EW10).

On tässä leimalle yritetty laittaa. Jälkitarkastus meni jo ohi, kun jäi lisäilmapumpusta kiinni. Jarrulevyn ja helmanhitsauksen sain tehtyä. Tiedä sitten mitä uusia vikoja löytyy, kun täytyy aloittaa katsastus alusta.

Ehdin vasta nyt paneutumaan moottorivikavaloon/vikakoodiin (P0412). Tuo edellä mainittu viestiketju antoi todella hyvää informaatiota asiasta. Joskus, kun autoa vielä korjautettiin merkkiliikkeessä, joutuivat vaihtamaan mainitun pumpun. Oli aika kallis remontti muutenkin (jakohihna ja etutukivarret ym.) eikä tuo pumpun vaihto sitä ainakaan edullisemmaksi tehnyt!

Sain pumpun irti (vaikka kiinnike meinasi mennä sulmuun) ja olihan se pumppu täynnä vettä. Moottori sen mukaisessa kunnossa. Täytyy kuivatella. Sen varalta, että siitä ei toimivaa tule, googlailin vähän vaihtoehtoja lähinnä ulkomailta. Ihmettelin vastaan tulleita puhaltimia 1618e3 ja 1618e4, joilla on hinnaneroa oikein reilusti, vaikka molempien spekseissä mainitaan moottori EW10J4, joka siis on kyseessä. Mikä ero noilla on? Alkuperäisnumerot lienevät  9653340580 ja 9653340680, jälkimmäinen numero on autossa nyt olleessa pumpussa.

Onhan tuota kalliisti jouduttu laittamaan, mutta muuten on tykätty. Vuosimalli on 2004, tuli meille kaksi vuotta käytettynä ja 122 tkm ajettuna. Meillä ollut nyt melko tarkkaan yksitoista vuotta ja sinä aikana ajettu noin 220 tkm. 2.0 moottori on alitehoinen tuohon koriin nähden ja sen huomaa kulutuksessa. Ajotietokoneen näyttämä kulutus on noin yhdeksän litraa/100 km. Pysyväksi viaksi, joka ei haittaa päivittäistä käyttöä, on jäänyt toisen liukuoven vaijerin katkeaminen. Takalasinpyyhin taisi sekin pudota jo kymmenen vuotta sitten! :)

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 068
Vs: 807 - Antipollution Fault (EW)
« Vastaus #9 : 19.11.2017, 16:54:29 »
Service box ei tunnista 807:lle kuin tuon 1618E3:n, samoin 406:lle.
206 ja 307 löytyy puolestaan tuo 1618E4, mutta ei E3.

-206 ja 307 koneet EW10J4S
-406 koneet EW7J4, EW10J4, EW12J4 ja XU7JP4
-406 ja 807 koneet EW10J4 ja EW12J4

En siis tiedä mahtavatko olla toistensa kanssa suoraan yhteensopivia. Service boksista tosin löytyy varaosanumerolla joku tiedotekin otsikolla "CORRESPONDENCE PARTS", mutta tuo on maksullisella puolella, joten en pääse katsomaan sitä.
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

maraani

  • Vieras
Vs: 807 - Antipollution Fault (EW)
« Vastaus #10 : 02.01.2018, 07:33:32 »
Tämän 1618E4 9653340580 siihen asensin ja ainakin katsastuksen ajan toimi.

maraani

  • Vieras
Vs: 807 - Antipollution Fault (EW)
« Vastaus #11 : 14.05.2018, 10:02:35 »
Luultavasti jäätyi pari viikkoa edellisen viestini jälkeen, koskapa ei enää toiminut.

Kevään tullen auton moottoriin tuli isompi vika. En ole sitten tämän lisäilmapumpun vikaan sen jälkeen paneutunut.