Auto: 2004 807 2,0 (EW10).
On tässä leimalle yritetty laittaa. Jälkitarkastus meni jo ohi, kun jäi lisäilmapumpusta kiinni. Jarrulevyn ja helmanhitsauksen sain tehtyä. Tiedä sitten mitä uusia vikoja löytyy, kun täytyy aloittaa katsastus alusta.
Ehdin vasta nyt paneutumaan moottorivikavaloon/vikakoodiin (P0412). Tuo edellä mainittu viestiketju antoi todella hyvää informaatiota asiasta. Joskus, kun autoa vielä korjautettiin merkkiliikkeessä, joutuivat vaihtamaan mainitun pumpun. Oli aika kallis remontti muutenkin (jakohihna ja etutukivarret ym.) eikä tuo pumpun vaihto sitä ainakaan edullisemmaksi tehnyt!
Sain pumpun irti (vaikka kiinnike meinasi mennä sulmuun) ja olihan se pumppu täynnä vettä. Moottori sen mukaisessa kunnossa. Täytyy kuivatella. Sen varalta, että siitä ei toimivaa tule, googlailin vähän vaihtoehtoja lähinnä ulkomailta. Ihmettelin vastaan tulleita puhaltimia 1618e3 ja 1618e4, joilla on hinnaneroa oikein reilusti, vaikka molempien spekseissä mainitaan moottori EW10J4, joka siis on kyseessä. Mikä ero noilla on? Alkuperäisnumerot lienevät 9653340580 ja 9653340680, jälkimmäinen numero on autossa nyt olleessa pumpussa.
Onhan tuota kalliisti jouduttu laittamaan, mutta muuten on tykätty. Vuosimalli on 2004, tuli meille kaksi vuotta käytettynä ja 122 tkm ajettuna. Meillä ollut nyt melko tarkkaan yksitoista vuotta ja sinä aikana ajettu noin 220 tkm. 2.0 moottori on alitehoinen tuohon koriin nähden ja sen huomaa kulutuksessa. Ajotietokoneen näyttämä kulutus on noin yhdeksän litraa/100 km. Pysyväksi viaksi, joka ei haittaa päivittäistä käyttöä, on jäänyt toisen liukuoven vaijerin katkeaminen. Takalasinpyyhin taisi sekin pudota jo kymmenen vuotta sitten!