Auto: 2000 406 GW 1,8 ST (EW7J4).
Millanen projekti on ohjurinkumien vaihto?
Muutama tunti siinä menee.
- kampi-akseli käännetään lukitusasemaan ja lukitaan
- venttiilikotelon kansi, synkronihihna, nokka-akselin kiinnityspukit ja sytytystulpat irroitetaan
- nokka-akselit ja paininkupit nostetaan pois
- asennetaan sytytystulpan tilalle paine-ilma adapteri, kytketään sylinteriin paine (n. 2-3 kg/cm2)
- venttiilinjousipuristimella painetaan venttiilinjousen ylälautasta lukkokiilojen vapauttamiseksi
- lukkokiilat, puristintyökalu, ylälautanen ja paininkuppi poistetaan
- vanha tiivistekumi irroitetaan ja uusi asennetaan
- asennetaan jousi ja ylälautanen takaisin paininkupin reikään, venttiilinjousipuristimella painetaan jousta kasaan sekä asennetaan lukkokiilat
- työkalu pois ja paininkuppi paikalleen.
Loput venttiilit samoin. Asennetaan nokka-akselit ja kiristetään nokkapukit paikalleen. Käännetään nokat lukitusasemaansa kukin lukiten, asennetaan synkronihihna jne.
Nokka-akselien synkronihihnapyöriä ei siis tarvitse nokka-akseleista irroittaa. Lukitustapit, tiivistekumin irroituspihdit ja paine-ilma adapteri sytytystulpalle tarvitaan. Lukitustapit (sopivan halkaisijaiset poranterät tai pultit) ja paine-ilma adapterin (käytetty sytytystulppa, pätkä teräsputkea ja paine-ilmaliitin yhteen hitsattuna) voi itsekin valmistaa. Tiivistekumin irroituspihdit voi hankkia korjaamotyökaluihin erikoistuneesta liikkeestä tai valmistaa pitkistä kärkipihdeistä hiomalla.