Kirjoittaja Aihe: 406 - Venttiilivarren tiivistekumien vaihto (EW)  (Luettu 2056 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Auto: 2000 406 GW 2,0 (EW10J4, automaatti-ilmastointi, 190 000 km).

Voiko ko. autoon ohjurinkumit vaihtaa konetta avaamatta?

Näistä uudemmista koneista kuten EW10J4 en osaa sanoa, saako ko. homman tehtyä ilman kannen irrotusta, kuten joissakin vanhemmissa koneissa, joista nokka-akselin sai pois moottorin vauhtipyörän puoleiseen päähän työntämällä ensin tietysti nokkapyörän irrotuksen jälkeen ja kääntelemällä akselia. Sen jälkeen painetta tulpan reijästä sylinteriin, jolloin venttiilit pysyivät paineen avulla kiinni-asennossa ja sai irrotettua jouset+kiilat.

Kyllä siinä tuollakin konstilla (mikäli mahdollista) saa aikaa kulumaan eräitä tunteja jos kyseessä vielä 16-venttiilinen kone, kuten EW10J4.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Venttiilivarren tiivistekumien vaihto (EW)
« Vastaus #1 : 10.08.2009, 21:21:21 »
Auto: 2000 406 GW 1,8 ST (EW7J4).

Millanen projekti on ohjurinkumien vaihto?

Muutama tunti siinä menee.

- kampi-akseli käännetään lukitusasemaan ja lukitaan
- venttiilikotelon kansi, synkronihihna, nokka-akselin kiinnityspukit ja sytytystulpat irroitetaan
- nokka-akselit ja paininkupit nostetaan pois
- asennetaan sytytystulpan tilalle paine-ilma adapteri, kytketään sylinteriin paine (n. 2-3 kg/cm2)
- venttiilinjousipuristimella painetaan venttiilinjousen ylälautasta lukkokiilojen vapauttamiseksi
- lukkokiilat, puristintyökalu, ylälautanen ja paininkuppi poistetaan
- vanha tiivistekumi irroitetaan ja uusi asennetaan
- asennetaan jousi ja ylälautanen takaisin paininkupin reikään, venttiilinjousipuristimella painetaan jousta kasaan sekä asennetaan lukkokiilat
- työkalu pois ja paininkuppi paikalleen.

Loput venttiilit samoin. Asennetaan nokka-akselit ja kiristetään nokkapukit paikalleen. Käännetään nokat lukitusasemaansa kukin lukiten, asennetaan synkronihihna jne.

Nokka-akselien synkronihihnapyöriä ei siis tarvitse nokka-akseleista irroittaa. Lukitustapit, tiivistekumin irroituspihdit ja paine-ilma adapteri sytytystulpalle tarvitaan. Lukitustapit (sopivan halkaisijaiset poranterät tai pultit) ja paine-ilma adapterin (käytetty sytytystulppa, pätkä teräsputkea ja paine-ilmaliitin yhteen hitsattuna) voi itsekin valmistaa. Tiivistekumin irroituspihdit voi hankkia korjaamotyökaluihin erikoistuneesta liikkeestä tai valmistaa pitkistä kärkipihdeistä hiomalla.