Kirjoittaja Aihe: 308 - Sähköisen käsijarrun toiminta talvella  (Luettu 4290 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

pögömies

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 89
Auto: 2014 308 SW 1,2 Puretech 130 Allure (automaatti, käyttöönotto 09/2014).

Kysymys tietäjille. Jälleen talvikäytössä hankaloittaa tuo automaattinen käsijarrun toimivuus. Palat jäätyvät yön aikan levyyn kiinni. Liikkeelle pyrittäessä/lähdettäessä tapahtuu väkivaltainen irrotus/jysähdys. Ohjekirjan mukaan yritetty muuttaa automaattinen toiminta pois, eli pelkästään manuaalikäyttöön, jolloin voisi itse päättää, käyttääkö pysäköitäessä kässäriä tai ei. Sen verran saanut aikaiseksi, että kertakäyttöisesti manuaalille onnistuu, mutta uusi starttaus tuo jälleen automaattisen kässärin käyttöön.

Onhan turhauttavaa, ellei tuo onnistuisi aktivoida pysyvästi manuaaliseksi. Muistaakseni viime talvena tuosta puhuttu, mutten nyt muista tarkemmin, eikä nyt löytynyt myöskään täältä noita edellä mainittuja tekstejä. Joten vieläköhän joku jaksaisi valistaa vanhusta tuon kässärin automaattisen toiminnan muuttamista manuaaliseksi pysyvästi talvikäyttöön... Tietääkseni esim. 508:ssa on jopa suositus tuon toiminnan muuttaminen talveksi manuaalille.
Nyk;Peugeot 308 II,Puretech,130,Autom.Allure 2014.SW.
Ex-407.2ltr.Comf.-04. 406.2ltr.-98. 307.GR 1,6.  206 GTI 1,9.  405.1,9 SRI.  405 1,9 GL.-SAAB 900 TBO.  SAAB 900. SAAB 99. Nissan. Taunus 20 V4 GL.  Mini 850. Triumph Herald. Kupla 1,2. Skoda Oktavia Super.  Fiat.

Rohmu

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 107
Vs: 308 - Sähkötoimisen käsijarrun toiminta talvella
« Vastaus #1 : 16.12.2015, 08:50:35 »
Vanhassa 3008:ssa tämä onnistui valikoista. Ongelmana vain oli, että aina kuljettajan ovea avattaessa auto hälytti käsijarrun käyttämättömyydestä. Käyttöohjekirjan mukaan 308:ssa homma menee seuraavasti (en ole kokeillut, ja  saattaa hyvinkin olla niin, että sama hälytysongelma on tässäkin), oletko tehnyt näin ja toiminto ei pysy päällä? Tilapäinen poiskytkentäkin vaatii Alluressa vähän temppuilua, eli moottorin pysäyttämisen jälkeen pitää painaa start/stop-nappia ilman, että kytkin on pohjassa - virta saadaan päälle-  ja sitten kytkeä käsijarru pois ja  katkaista virta start/stop-napilla.

Lainaus
Tietyissä tilanteissa, kuten erittäin kylmässä säässä tai hinattaessa (matkailuvaunu, korjaamohinaus), voi olla tarpeen kytkeä järjestelmän automatiikka pois päältä.

- Käynnistä moottori.
- Jos seisontajarru on vapautettu, kiristä se jarruvivulla.
- Päästä jalka jarrupolkimelta kokonaan.
- Pidä jarruvipu työnnettynä vapauttamisen suuntaan vähintään 10 sekuntia ja korkeintaan 15 sekuntia.
- Päästä irti jarruvivusta.
- Paina jarrupoljinta ja pidä se painettuna.
- Vedä jarruvivusta kiristyksen suuntaan 2 sekunnin ajan.

Nyt voidaan seisontajarru kiristää ja vapauttaa vain käsin jarruvivulla.

Tee tämä toimenpide uudelleen, kun haluat ottaa automaattisen toiminnan jälleen käyttöön. Automaattisen toiminnan uudelleenaktivointi varmistuu, kun tämä merkkivalo mittaristossa
sammuu.

pögömies

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 89
Vs: 308 - Sähkötoimisen käsijarrun toiminta talvella
« Vastaus #2 : 18.12.2015, 16:13:50 »
Kiitos Rohmulle neuvosta. Asia tulikin tänään hoidettua, ilmeisesti hanskavirhe paholainen esteenä, nyt manuaali kässäri pelittää. Thanks !
Nyk;Peugeot 308 II,Puretech,130,Autom.Allure 2014.SW.
Ex-407.2ltr.Comf.-04. 406.2ltr.-98. 307.GR 1,6.  206 GTI 1,9.  405.1,9 SRI.  405 1,9 GL.-SAAB 900 TBO.  SAAB 900. SAAB 99. Nissan. Taunus 20 V4 GL.  Mini 850. Triumph Herald. Kupla 1,2. Skoda Oktavia Super.  Fiat.