Kirjoittaja Aihe: 306 - Taka-akselisto  (Luettu 31826 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

arsas

  • Vieras
306 - Taka-akselisto
« : 24.02.2006, 18:59:21 »
Aiheeseen liittyvää keskustelua: 306 - Taka-akselin vaihto
Aiheeseen liittyvää keskustelua: 306 - Taka-akseliston kunnostaminen


Olen yrittänyt hakea tietoa 306:n taka-akselin luotettavuudesta. Siihenhän on varovaisesti viitattu esimerkiksi tuossa erittäin kattavassa 306:n osto-oppaassa.

Nykyään itselläni on 405, vm. -92. Taka-akseli on siis selkeä ongelmakohta, ja nipat onkin tullut asennettua ja rasvaa ruiskuteltua. Kuitenkin pieni pelko persuuksissa on pitänyt auton kanssa elää.

Nyt olisi siis uusi pösö hankinnassa, ja kiinnostusta herättää nimenomaan tuo 306, ja farmari. Seuraavan auton kanssa en toivoisi kuitenkaan joutuvani pelkäämään ainakaan taka-akselia (vaihtelu virkistää, ongelmiahan on joka autossa).

Näiden pikku johdattelujen kautta yksinkertainen kysymys: onko 306:n taka-akselin kanssa vastaavia ongelmia kuin 405:n? Tai jos ei vastaavia, niin onko taka-akselin kanssa joitaikin muita ongelmia, jotka kannattaisi huomioida autoa ostaessa. Kannattaako siis retuutella takarengasta tai vastaavaa?

Pugfan

  • Vieras
Vs: 306 - Taka-akselisto
« Vastaus #1 : 27.02.2006, 05:42:18 »
Millä tavalla sen ajaessa huomaa jos akselissa on vikaa?

Suuntavakavuus huono, ts. perä kiemurtelee esimerkiksi ajourien tai routavaurioiden takia. Vähän samanlaista kuin olisi renkaissa selvästi alhaiset ilmanpaineet.


Torsti

  • Vieras
Vs: 306 - Taka-akselisto
« Vastaus #2 : 26.03.2006, 10:54:27 »
Entinen 306 veteli ja käyttäytyi omituisesti ajettaessa. Taka-akseli tarkastettiin, eikä mitään vikaa löytynyt, mutta sen sijaan tukikumit tai mitä ne sitten oikealta nimeltään onkaan, olivat lopussa..

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Taka-akselisto
« Vastaus #3 : 26.03.2006, 11:34:34 »
tuossa 306 on tuo taka-akseli heikko kohta. mulla on tuommonen 306 pösö ja siihen pitäs alkaa tekemään taka-akseli remppa. aika iso homma on ainakin sen perusteella mitä olen kuullut. että jos olet semmosta ostamassa niin kannattaa tutkia se taka-akseli hyvin. Se väljyys on kyllä vaikea havaita renkaita potkimalla. ajaessa sen huomaa.

Eipä tuossa muuta ongelmaa taida olla kuin akselin koriin kiinnittävien kumityynyjen kuluminen. Niiden kuntoa on syytä tarkkailla ja ne on vaihdettava ajoissa, ettei satu mitään pahempaa (kumi ja metalliosien liitos repeytyy auki)... Takapään kolina kuopissa on yksi merkki vaihdon tarpeesta. Vaihtaminen lienee melko helppo homma lukemani perusteella (yhteen 306:teen pitäisi vaihtaa nuo, mutten ole vielä sitä tehnyt) ja osat löytyvät tarvikeliikkeistä (alkup. Peugeot-osien hinnat olivat muistaakseni huomattavasti korkeammat). Esim. Motonetista:

Koodia: [Valitse]
TAKATUENNAN HELAT    PEUGEOT 306
Hinta / 1 kpl
306 Taka-akselin TAKAkumityyny. . . . . . . . . . . . . . . 18-1915    18.00
306 Taka-akselin ETUkumityyny/vasen. . . . . . . . . . . .  18-2340    39.90
306 Taka-akselin ETUkumityyny/oikea. . . . . . . . . . . .  18-2341    39.90

Ilmeisesti rasvanippoja ei ole tarvetta asentaa (akseliston laakerointia muutettu kestävämmäksi aiempiin malleihin verrattuna?).
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

wg

  • Vieras
Vs: 306 - Taka-akselisto
« Vastaus #4 : 29.03.2006, 10:00:03 »
Ei ainakaan itselläni ollut ongelmia akselin laakeroinnin kulumisen kanssa. 250tkm ajettuna vaihdeltiin kumityynyjä muutamaan otteeseen, mutta ei muuta. kumityynyjen vaihto on suht helppo homma tehdä itsekin. Etummaisten tyynyjen kanssa olisi hyvä jos auton saisi nostettua kunnolla ilmaan.
Kumityynyt on tosiaan merkkiliikkeessä huomattavasti kalliimmat kuin tarvikkeena. Vaihto-aika etummaisille tyynyille kunnon vehkeillä n.1,5h.Huonommilla se 3h.
Kuluneisuuden huomaa renkaan kolahteluista terävissä kuopissa, kaivonkannet ja mukulakivikatu hyviä testialustoja.

wg

  • Vieras
Vs: 306 - Taka-akselisto
« Vastaus #5 : 31.03.2006, 08:31:37 »
missähän kohtaa nuo kumityynyt on? pitää varmaan alkaa ne vaihtamaan ja kattoa sitten että mitä sanoo. samalla ois tarkotus madaltaa pikkuisen tuota perää.

Taka-akseli on 4 kumityynyn ja iskareitten varassa kiinni autossa, edessä kaksi ja takana kaksi "saippuapalan" kokoista kumityynyä.Jos katsot mistä akseli on kiinni autossa, näet myös tyynyt. Etummaiset tyynyt on iskarin juuresta kiinni ja pultit tulee tavaratilan pohjasta läpi. Kontissa pultit peitetty kumitulpilla. Näihin tyynyihin perustuu auton ohjautuva taka-akseli. Jos tyynyt on rikki, luikertelee auto omille teilleen.

jarno2

  • Vieras
Vs: 306 - Taka-akselisto
« Vastaus #6 : 07.01.2007, 21:40:36 »
Pökötin taka-akseli alkaa olla loppuunkulunu ainakin toiselta puolelta koska rengas makaa jonkin verran vinossa. onko kukaan laittanut itse kuntoon tuota? eli saako siihen pelkästään uusia laakereita sinne akselille? Itse en ainakaan liikkeeseen vie laitettavaksi tuota. tulee aivan liian kalliiksi suhteessa auton arvoon.

Sain tuossa oman taka-akselin rempattua. Eipä tuo kovin iso homma ollu. ulommat laakerit oli aivan loppuun kuluneet, varsinkin ojan puolelta oli jo akseliputkikin vähän syöpynyt. Mutta ei siinä mitään, seuraavan päivänä menin akselin kanssa naapuriin ku sillä on sorvit sun muut vehkeet. siinä pähkäiltiin että mitäs sille tehtäis. Tultiin siihen tulokseen että sisemmät laakerit ostetaan uudet ja ulompien laakerien tilalle sorvataan laakeripronssista uudet puslat ja laitetaan rasvanipat. naapurihan sorvaili seuraavana päivänä siihen osat ja ite kävin ostamassa uudet laakerit ja stefat siihen ja illalla olikin jo uutta parempi akseli auton alla.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Taka-akselisto
« Vastaus #7 : 24.10.2008, 19:11:46 »
Auto: 1995 306 ST 1,8 (XU7JP, porrasperä).

Autoon vaihdettiin Menovehkeessä taka-akselisto syyskuussa 2006, kun autolla oli ajettu 210 000 km (ks. lisätiedot). Akseliston hinta 390 e ja vaihtotyö 160 e.

Nyt 233 000 km:n kohdalla irrotin taka-akseliston auton pohjan ruostevaurioiden kunnostamisen edestä pois ja kävi ilmi, että autoon on Menovehkeessä asennettu luultavasti tähän malliin kuulumaton taka-akselisto. :-( Nimittäin vääntösauvojen paksuus on vain 18,7 mm (punaisissa sauvoissa merkintänä yksi keltainen viiva ja toisessa kaksi). Peugeot Service Boxin mukaan tässä porrasperämallissa pitäisi kuitenkin olla 19,3 mm paksut vääntösauvat (violetti värimerkintä) ja 19 mm paksu kallistuksenvaimennin. Akseliputken sisällä olevan kallistuksenvaimentimen paksuutta en ole mitannut vielä, koska se vaatii purkamista. Todennäköisesti se on kuitenkin samaa paria vääntösauvojen kanssa eli vain 18 mm.

Muutamia 306-malleissa käytettyjä vääntösauva- ja kallistuksenvaimenninkokoonpanoja:

5150 55, LEFT, DIAM 18,7 JAUNE (keltainen)
5150 58, RIGHT, DIAM 18,7 JAUNE
5170 81, R/ANTI-ROLL BAR, DIAM 18

5150 57, TORSION BAR, LEFT, DIAM 19,3 VIOLET (violetti)
5150 60, TORSION BAR, RIGHT, DIAM 19,3 VIOLET
5170 80, R/ANTI-ROLL BAR, DIAM 19

5150 56, TORSION BAR, LEFT, DIAM 20 GRIS, HEAVY DUTY SUSPENSION (harmaa)
5150 59, TORSION BAR, RIGHT, DIAM 20 GRIS, HEAVY DUTY SUSPENSION
5170 82, R/ANTI-ROLL BAR, DIAM 20, HEAVY DUTY SUSPENSION

5150 81, LEFT, DIAM 21 VERT CLAIR (vihreä)
5150 82, RIGHT, DIAM 21 VERT CLAIR
5170 84, R/ANTI-ROLL BAR, DIAM 21

5150 56, TORSION BAR, LEFT, DIAM 20 GRIS, HEAVY DUTY SUSPENSION (harmaa)
5150 59, TORSION BAR, RIGHT, DIAM 20 GRIS, HEAVY DUTY SUSPENSION
5170 83, R/ANTI-ROLL BAR, DIAM 24

Paksuudet ovat tuossa, mutta muitakin erilaisia osien yhdistelmiä on; osassa kallistuksenvaimennin on ohuempi kuin vääntösauvat. Porrasperämalleissa käytetyt ohuimmat vääntösauvat ovat halkaisijaltaan 19,3 mm ja kallistuksenvaimentimet 19 mm. 1. mallisarjan porrasperän "heavy duty" -jousituksessa 20/20 mm ja 2. mallisarjassa vastaavasti 20/21 mm.

Kuvittelin, että Menovehje on ammattitaitoisesti osannut vaihtaa autoon vastaavan taka-akseliston kuin siinä olikin, mutta olin ilmeisesti väärässä. Nyt jälkikäteen ajatellen tuo voisi selittää sen, miksi auton perä on erityisesti kuormattuna tuntunut liiankin löysältä ja painunut helposti alas. Otan yhteyttä Menovehkeeseen ja tiedustelen mahdollisen virheen korjaamista heidän laskuunsa. Autolla on tarkoitus vetää mm. peräkärryä, joten kuormankanto-ominaisuuksista en halua tinkiä alkuperäiseen verrattuna ja muutenkaan ajatus tähän autoon kuulumattomasta suunniteltua "heikommasta" alustasta ei miellytä.

Osaako joku sanoa, kuinka suuri ero käytännössä eri jousitusyhdistelmillä on? Tuskin niin monia vaihtoehtoja ihan turhaan on. Jos nuo nyt vaihdetaan, niin samalla voisi kenties harkita noita halkaisijaltaan 20 mm olevia osia, jolleivät ne tee jousituksesta liian kovaa kevyellä kuormalla.

Uudet vääntösauvat ja kallistuksenvaimentimet maksavat Automaassa n. 120-130 euroa ja ovat suurimmaksi osaksi tehdastilaustavaraa.
« Viimeksi muokattu: 25.10.2008, 11:08:12 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 306 - Taka-akselisto
« Vastaus #8 : 25.10.2008, 08:09:42 »
Ihmettelen kun sitä menovehjettä täällä aina hehkutetaan, omat kokemukseni ovat aikalailla päinvastaisia ja en olekaan ollut paikan kanssa missään tekemisissä enää vuosiin.

Kun taka-akseli remontoidaan on ainoa oikea tapa purkaa se akseli osiin jolloin myös vääntösauvat on irti ja ne voidaan vaihtaa toiseen akseliin jos on tarvetta akseli vaihtaa. Mitään takeita akselin kunnosta ei ole jos laakerointia ei ole purettu ja tarkistettu. Näin jos myyjä väittää myyvänsä ehjän akselin jota ei kuitenkaan ole purettu ja tarkastettu hän ei varsinaisesti valehtele vaan puhuu asiasta josta ei voi mitään tietää. Välyksettömyys ei takaa sitä etteikö laakeri olisi jo saanut vettä ja näin ollen tuhoutuu hyvin nopeasti.

205/309/306 malleihin saa kaikki tarvittavat osat suht edullisesti eikä varsinaisen akselin yhdysputken vaihtoon tarvitse ryhtyä ellei ole aivan tolkuttoman huonoksi ajettu se akseli.

106/206/405/partner tyypin akselistoihin sitten joutuu sen yhdysputken yleensä uusimaan.

Täällä aina kritisoidaan sitä että näissä pösöissä on surkea se taka-akseli, kuitenkin se akseli on lähes ikuinen verrattuna nykyisiin monivarsituentoihin joihin joutuu vaihtamaa pikkuhiljaa monia niveliä. Laakeroidut akselit vain joutuu korjaamaan kerralla, kun sama raha, ellei enemmänkin, uhrataan näihin monivarsituentojen korjauksiin vuosien mittaan pikkuhiljaa. Ikävää on se että akselin vaihto tulee yleensä kysymykseen vasta siinä vaiheessa auton elinkaarta kun se kustannuksena on iso osa auton arvoa. Täytyy kuitenkin muistaa että esim. 405 on autona niin älyttömän vahva ettei sen todellinen rahallinen arvo ole lähelläkään auton käyttöarvoa. Laadullisesti ei tänä päivänä monikaan uusi auto yllä samalle tasolle, mitä tulee tekniikan toimivuuteen puhumattakaan esim. korin kestävyydestä.


ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Taka-akselisto
« Vastaus #9 : 29.10.2008, 17:19:48 »
Juttelin Menovehkeen kanssa tuosta akselistojutusta ja vaihdosta vastannut henkilö oli vahvasti sitä mieltä, että on vaihtanut samanlaisen alle kuin siellä olikin. Kuten sanottu, varaosaluettelon mukaan noita 18,7 mm paksuja vääntösauvoja ei kuitenkaan pitäisi olla tässä mallissa käytetty, joten joko tehtaalla on asennettu "väärä" akselisto (ei varmaan mahdotonta sekään) tai sitten Menovehkeessä on sittenkin tapahtunut virhe. Mahdotonta selvittää asiaa enää, kun vanha akselisto meni silloin vaihdossa, enkä ymmärtänyt siitä asiaa tarkistaa.

Kuulemma käytännössä sitä 0,5 mm:n eroa ei kuitenkaan huomaa. No, en jaksa taistella asian kanssa, vaan antaa olla. Laitan tuon akseliston takaisin ja sitten, jos tarvetta vahvemmalle jousitukselle ilmenee, niin harkitsen uusien osien hankintaa.

Tarinan opetus on, että akselistoa vaihdettaessa kannattaa ainakin vääntösauvojen paksuus varmistaa mittaamalla tai värimerkinnöistä, jotta saa sellaisen akseliston kuin autoon kuuluu.

Ja Menovehkeessä asioin jatkossakin, jos tarvetta ilmenee. Ihan hyviä kokemuksia on ollut (vaikka hinnat vähän korkeilta tuntuvatkin).
« Viimeksi muokattu: 29.10.2008, 17:57:33 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Karvis

  • Vieras
Vs: 306 - Taka-akselisto
« Vastaus #10 : 29.10.2008, 17:33:41 »
Juttelin Menovehkeen kanssa tuosta akselistojutusta ja vaihdosta vastannut henkilö oli vahvasti sitä mieltä, että on vaihtanut samanlaisen alle kuin siellä olikin. Kuten sanottu, varaosaluettelon mukaan noita 18,7 mm paksuja vääntösauvoja ei kuitenkaan pitäisi olla tässä mallissa käytetty, joten joko tehtaalla on asennettu "väärä" akselisto (ei varmaan mahdotonta sekään) tai sitten Menovehkeessä on sittenkin tapahtunut virhe. Mahdotonta selvittää asiaa enää, kun vanha akselisto meni silloin vaihdossa, enkä ymmärtänyt siitä asiaa tarkistaa.

Kuulemma käytännössä sitä 0,5 mm:n eroa ei kuitenkaan huomaa. No, en jaksa taistella asian kanssa, vaan antaa olla. Laitan tuon akseliston takaisin ja sitten, jos tarvetta vahvemmalle jousitukselle ilmenee, niin harkitsen uusien osien hankintaa.

Tarinan opetus on, että akselistoa vaihdettaessa kannattaa ainakin vääntösauvojen paksuus varmistaa mittaamalla tai värimerkinnöistä, jotta saa sellaisen akseliston kuin autoon kuuluu.

Meille kun vaihdettiin tuo menovehkeen akseli, niin kukaan ei puhunut vääntösauvoista mitään. Ainoa asia mitä kysyttiin oli jarrupolitiikka, eli onko ABS:sää ja onko levyt vai rummut takana. Ja siinä meille tulleessa akselissahan oli navat liika lyhyet siihen alkuperäiseen verrattuna ja ne täytyi adoptoida siitä vanhasta.

Tilatessa ei tosiaan pitänyt olla kuin tieto noista jarruista, muita eroavaisuuksia ei heidän mukaansa pitänyt olla.

vmikkoj

  • Vieras
Vs: 306 - Taka-akselisto
« Vastaus #11 : 25.02.2009, 16:42:14 »
No niin - juniori käytti getaria katsastuksessa. Muuten kunnossa, mutta: Takapyörät olivat näin / \, eivätkä pyörät/akseli laskeutunut ylös nostettaessa. Ei siis auttanut Menovehjeen rasvanippojen asennus toissasyksynä. Vielä muutama kuukausi sitten pyörät/akseli laskeutuivat normaalisti, eli jumitus on tapahtunut nyt talvikuukausien aikana. Vähän tuossa keskusteluja selailin, mutta toistaiseksi olen vielä hiukka pihalla. Vinkkejä otetaan kiitollisina vastaan. Kellään tietenkään ole 306:n taka-akselia joutilaana nurkissa lojumassa pois noudettavaksi?

AS16

  • Vieras
Vs: 306 - Taka-akselisto
« Vastaus #12 : 25.02.2009, 18:30:33 »
Ns. normaaleista ei sitten käy vaan täytyy olla malleista Xsi/S16 tai Gti joissa jäykemmät/paksummat vääntösauva ja vakaajatangot!

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Taka-akselisto
« Vastaus #13 : 25.02.2009, 22:53:28 »
Alustavasti otettiin jo Menovehkeeseen yhteyttä - hiukka kallista tosin on.

Kuten AS16 sanoi, pidä huoli siitä, että Menovehje ei myy sinulle autoosi kuulumatonta, liian ohuilla vääntö- ja kallistuksenvakaajatangoilla varustettua akselistoa kuten minulle aikoinaan:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=5319.msg138699#msg138699

Eli katso nykyisestä vääntösauvojen värimerkinnät ja pidä huoli, että uudessa on samat (älä luota myyjän sanaan). Sitä vakaajatangon paksuutta on hiukan vaikeampi tarkistaa ilman avaamista... Kannattaa varmistaa oikeiden osien tiedot Service Box:sta valmistenumeron perusteella, mutta luultavasti tuossa autossa pitäisi olla seuraava kokoonpano:

5150 56, TORSION BAR, LEFT, DIAM 20 GRIS, IMPROVED SUSPENSION (harmaa)
5150 59, TORSION BAR, RIGHT, DIAM 20 GRIS, IMPROVED SUSPENSION
5170 83, R/ANTI-ROLL BAR, DIAM 24, IMPROVED SUSPENSION

Yksi vaihtoehto on, että siirtävät Menovehkeessä vanhasta akselistosta tangot uuteen, niin menee ainakin oikein (olettaen, että autossasi on alkup. tehtaalla asennettu taka-akselisto).
« Viimeksi muokattu: 11.07.2009, 19:21:40 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 306 - Taka-akselisto
« Vastaus #14 : 26.02.2009, 07:57:07 »
No niin - juniori käytti getaria katsastuksessa. Muuten kunnossa, mutta: Takapyörät olivat näin / \, eivätkä pyörät/akseli laskeutunut ylös nostettaessa. Ei siis auttanut Menovehjeen rasvanippojen asennus toissasyksynä. Vielä muutama kuukausi sitten pyörät/akseli laskeutuivat normaalisti, eli jumitus on tapahtunut nyt talvikuukausien aikana. Vähän tuossa keskusteluja selailin, mutta toistaiseksi olen vielä hiukka pihalla. Vinkkejä otetaan kiitollisina vastaan. Kellään tietenkään ole 306:n taka-akselia joutilaana nurkissa lojumassa pois noudettavaksi?

Ei sitä koko akselia kannata vaihtaa, etenkin jos ei sitä vaihdettavaakaan akselia ole avattu ja tarkistettu että on kunnossa. Akselin purkaminen ja kasaaminen on aika simppeli homma, jotkut osat voi tosin olla tiukassa ja osatkaan ei maksa kovin paljoa. Tämän jälkeen uusilla laakereilla, laakeriputkella ja rasvanipoilla varustettuna akseli onkin sitten ikuinen. Samaa ei voi sanoa akselista joka on ostettu jostakin ja asennettu vain paikalleen. Lisäksi noita GTi:n vääntösauvoja ei taida olla missään muussa mallissa eli ne on joka tapauksessa irrotettava ja vaihdettava ja juuri se on koko homman suurin työvaihe.

Lisäksi tälläkään asialla ei ole mitään tekemistä autokauppiaan kavaluuden kanssa, tuo akseli menee kaikista jossain vaiheessa jos ei ole ollut nippoja.