Auto: 2003 807 2,2 (EW12J4, 3FZ, 185 000 km).
2.2 litran bensakoneesta (3FZ) kippasi yläpää (kannen nokka-akseli jumissa, venttiilit sökönä). Oman hölmöyden piikkiin menee, kun erehdyin ajamaan muutaman sata metriä öljynpainevalon syttymisen jälkeen. Paikallaan olevan moottorin alakertaa on tutkittu ja näyttää olevan kunnossa. Yläkerta on koneesta irti.
Nyt tarvitsisin hyviä neuvoja.
Tilasin vastaavan moottorityypin koneen Peugeot 406 autosta ajatuksena vaihtaa koko moottori könttänä.. Löysin vähän ajetun moottorin Ruotsista (ajettu alle 100 tkm). Johtosarjat ovat kuitenkin erilaiset ja "hovi"korjaaja arveli tämän nousevan esteeksi. Hänellä ei ole nykyaikaisia diagnostiikkalaitteita..
Ehdotin, että jos purettaisiin tilaamastani moottorista yläkerta ja istutettaisiin se autossa paikallaan olevaan alakertaan. Tässäkin lie tulee johtosarjojen muutostöitä mutta varmasti vähemmän. Tarvitaanko tässä operaatiossa Peugeot-diagnostiikkatyökaluja / erityistä autosähköosaamista jos saa tarvittavat osat purettua vanhasta yläkerrasta?
Eli.. Järkevintä ratkaisua tässä mietin miten edetä.. Ja sellaista kustannustasoa, joka on auton arvoon nähden Balanssissa...
Kiitos!