Kirjoittaja Aihe: 3008 - Koliseva ääni edestä  (Luettu 7097 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kekkis

  • Vieras
3008 - Koliseva ääni edestä
« : 27.03.2014, 19:40:42 »
Auto: 2011 3008 1,6 HDi 110 (77 000 km).

Morjens Peugeot-gurut,

Olisi mahdollisesti alapallonivel apukuskinpuolelta vaihtokunnossa. Kolinaa, sekä kun nostin tunkille, niin tuntui olevan klappia ylä-ala-suunnassa. Sivusuunnassa ei moista klappia tuntunut. Onkohan kyse alapalloniivelestä vai jostain muusta ?
Mitenkäs tuon alapallonivelen voisi vaihtaa kotikonstein ? onnistuuko ihan itse illman kalliita erikoistyökaluja, vai olisko syytä kääntyä korjaamon puoleen.

Terveisin,
Ari

Salmiakkipatonki

  • Vieras
Vs: 3008 - Koliseva ääni edestä
« Vastaus #1 : 27.03.2014, 21:13:49 »
Katsopas ne kallistuksenvakaajan yhdystangot ("koiranluut"), ennen kuin alat alapalloremppaa tekemään. Voi hyvinkin olla kolinan syy siinä. Ne ovat uskomattomat osat nuo koiranluut, kun voivat aiheuttaa kolinaa ja väljyyden tuntua melkein mihin tahansa etupäässä.

kekkis

  • Vieras
Vs: 3008 - Koliseva ääni edestä
« Vastaus #2 : 31.03.2014, 17:37:22 »
Jaahas, eipä olisi uskonut, että laakerihan se oli rikki. No, johan se sentään 20tkm kestikin. (Molemmat etupään laakerit vaihdettu n. 58tkm kohdalla takuuseen.) Aikamoista rutinaa alkoi pitämään, kun ajoin pajalle muutaman kilometrin. Muuta huomioitavaa: ABS-, Parking brake- ja ESP-vikavalot syttyivät viimeisen parin kilometrin aikana.

Taisipa olla merkkiliikkeen osassa vikaa.

Kiitokset Salmiakkipatongille vastauksesta,
Ari

308

  • Vieras
Vs: 3008 - Koliseva ääni edestä
« Vastaus #3 : 31.03.2014, 18:35:34 »
Ei kestänyt omassakaan etupyörän laakerit, tyyppivika ?

Jansson

  • Vieras
Vs: 3008 - Koliseva ääni edestä
« Vastaus #4 : 17.05.2014, 14:34:14 »
Auto: 2010 3008 1,6 HDi 2Tronic Sport (52 000 km).

Etupyöränlaakeri menee vaihtoon. Pörrää niin maan perusteellisesti.

TKI

  • Vieras
Vs: 3008 - Koliseva ääni edestä
« Vastaus #5 : 03.03.2018, 13:49:13 »
Auto: 2012 3008 1,6 VTi 120.

Etupyöränlaakeri kuljettajan puolelta vaihdettiin reilun 79 tkm ajon jälkeen. Melkoista ulinaa alkoi pitämään. Ja koiranluut pitää ääntä, katsastuksessa huomautettiin alkavasta välyksestä kuljettajan puolelta ja ajo km silloìn alle 80 tkm.

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 186
Vs: 3008 - Koliseva ääni edestä
« Vastaus #6 : 03.03.2018, 14:14:30 »
Taitaa tämä olla suurin auto (ja raskain rengas) jossa sama laakerimalli käytössä ja siksi ei kestä? Ei varmaan tule koskaan paremmin kestävää laakeria saataville mitä merkkiliike laittaa vai?  :o

SEL

  • Vieras
Vs: 3008 - Koliseva ääni edestä
« Vastaus #7 : 03.03.2018, 15:04:13 »
Taitaa olla tyyppivika tuo laakeriongelma. Omassani, jonka ostin käytettynä, oli vaihdettu kerralla molemmille puolille laakerit ja alapallonivelet, mielestäni viisas teko.

TKI

  • Vieras
Vs: 3008 - Koliseva ääni edestä
« Vastaus #8 : 03.03.2018, 17:31:54 »
Samaa sanoivat pari tuttua autonasentajaa että leveä rengas rasittaa laakereita. Koiranluut menevät myös nopeasti vaihtoon. Onneksi ne on helppo vaihtaa itsekkin. Onko muuten jokin momenttisuositus pulteille ja millainen pultti tuossa on ja tarvitseeko pultti kierrelukitetta kierteisiin?

Sellainen kysymys vielä että eikö vm.2012  Vti:n huollot mene 30 tkm välein? Huollossa ilmeisesti jäänyt nollaamatta mittari kun nyt reilut 80 tkm ajettuna jakoavain vilahtaa näytössä. Vai onko jokin välihuolto 80 tkm kohdalla?

jalat

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 46
Vs: 3008 - Koliseva ääni edestä
« Vastaus #9 : 03.03.2020, 12:16:47 »
95tkm mittarissa ja rupesi klopisemaan talvella auto keulasta hiljaisessa vauhdissa epätasaisella. Syynä oli toisen puolen alapallonivel. Vaihdatin sen nyrkkipajassa työmatkan varrella ja hintaa tuli 103 euroa töineen. No klopinat vaimenivat hetkeksi ja 1kk myöhemmin samanlaista klopinaa. Ajattelin että osa ollut viallinen, mutta ei. Samassa nyrkkipajassa totesivat, että toisen puolen pallonivel on antautumassa. Ekalla kerralla eivät siinä tunteneet välystä.

Mielenkiinnosta kyselen, että paljonko tällaisella operaatiolla olisi hintaa merkkihuollossa?
Ihan sillä kyselen, että jos ovat nämä tarvikeosat huonoja laadultaan, niin kannattaako ensikerralla mennä merkkihuoltoon? Onko hinta-laatu yhtään sen parempi sitten?

le crossover

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 58
Vs: 3008 - Koliseva ääni edestä
« Vastaus #10 : 04.03.2020, 12:51:20 »
Auto: 2011 3008 1,6 VTi.

Itselläni on vuosimallin 2011 3008 1,6 vti. Siitä meni viime vuonna pallonivel oikealta puolelta kun kilometrejä oli takana reilut 100 000. Työn hinta "nyrkkipajalla" oli samaa luokkaa kuin sinulla ja ostamani Lemförderin pallonivel maksoi tarvikeliikkeessä muutaman kympin. Se lienee OEM- eli ensiasennuslaatua. Merkkiliikkeestä en hintaa kysynytkään, mutta kokonaiskustannus lienee vähintään kaksinkertainen maksamaani verrattuna

Äskettäin vaihdoin myös etujarrulevyt ja -palat kilometrilukemassa 107 000. Kummatkin olivat kuluneet minimipaksuuteensa. Ne oli uusittu edellisen kerran merkkihuollossa noin 50 000 km:n kohdalla nelisen vuotta aiemmin, joten kestävyys ei ole kehuttava. Maksoin silloin työstä ja osista muutaman satasen.

Tällä kertaa tein jarruremontin itse, ostin halvahkot jarrulevyt, mutta jarrupaloiksi valitsin hintavat Ferodot, kokonaiskustannus tarvikeliikkeessä reilun satasen. Saa nähdä, kauanko tuo yhdistelmä kestää, palat lienevät ensiasennuslaatua. Etujarrulevyt ovat tämän automallin kulutusosia alapallonivelten ja etupyöränlaakerien tapaan.


jalat

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 46
Vs: 3008 - Koliseva ääni edestä
« Vastaus #11 : 05.03.2020, 07:36:45 »
Kiitos hyvästä kirjoituksesta. Täytyypä keväällä renkaiden vaihdon yhteydessä hieman syynätä tarkemmin jarruosia ja laakereita.

Flameball

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 44
Vs: 3008 - Koliseva ääni edestä
« Vastaus #12 : 22.01.2022, 08:19:54 »
Jos keula alatukivarsien, lakrujen ja alapallonivelten vaihdon jälkeen vielä kolisee töyssyissä, niin syypää löytyy etuiskareiden yläpäistä hyvin todennäköisesti. Itellä 238tkm mittarissa 2013vm ja oli alkuperäiset tolpat edessä. Purettaessa selvisi, että ylälautasen vulkanointi on pettänyt ja päästää tärinät ohjauslaakerille, jossa oli sivuttaisväljää huomattavasti uutta enemmän. Lakrut toimivat mulla vielä ongelmitta sivuväljistä huolimatta. Myös iskunvaimentimien toiminta on ponnetonta uusiin verrattuna, vaikka muutoin ehjät olivatkin eikä öljyvuotoja. Laitoin havainnollistavan kuvanparin risasta ja ehjästä ylälautasesta. Uusin itselle myös jousen yläpäiden kumituet, kun nekin kovettuu vuosien mittaan ja voi antaa tärinöitä läpi enemmän.

Sellainen huomio, että kuvan hajonneen osan kunnolla kolinat vaimeni kun kyydissä oli edessä matkustajat molemmin puolin.

jalat

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 46
Vs: 3008 - Koliseva ääni edestä
« Vastaus #13 : 23.01.2022, 17:56:50 »
Tasalaatuista tavaraa jarrut. Minulla oli joulukuussa katsastus ja etujarrulevyt olivat 0.4mm päässä alarajasta  ;D
Mittarissa oli 109 000 km.

Ajattelin vaihtaa kesällä itse. Näytti olevan youtubessa video operaatiosta ja aika simppeli homma. Sellainen leppoisa lämpimän kelin puuhastelu.