Kirjoittaja Aihe: 306 - Pyrotekniset turvavyönkiristimet  (Luettu 5952 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
306 - Pyrotekniset turvavyönkiristimet
« : 13.03.2008, 15:12:47 »
Auto: 1995 306 1,8 ST (DAM 6588/22.11.1994).

Autossa on pelkät etuistuimien turvavyönkiristimet (lukkokappaleessa), ei turvatyynyjä.

Kuljettajan istuimen turvavyönkiristin laukesi ns. itsestään. Auto oli pysäköitynä ja moottori sammutettuna (mahdollisesti kuitenkin virta päällä joko lisävaruste- tai sytytysvirta-asennossa), kun ilman turvavyötä istuimellaan istunut kuljettaja nojasi istuimen selkänojan sisäreunaa vasten ottaakseen jotain takapenkiltä. Mahdollisesti samalla kuljettaja kosketti myös turvavyön vastakappaletta, jolloin kohtuullisen äänekkään pamauksen jälkeen ilmassa leijui ruudin käry ja vastakappale oli vetäytynyt n. 7 senttimetriä alemmas, suunnilleen istuinosan reunan tasolle.

Tarkempi tarkastelu osoitti, että kiristimen putkimaisen osan sisältä ulos työntynyt vaijerin pää oli repinyt kiristintä suojaavan verhoilumuovipaneelin etuosan irti.

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.



Anturin sisältävä ohjausyksikkö sijaitsee vaihdekepin etupuolella, keskikonsolin alla. Siihen tulee kojelaudan suunnalta johtoja ja siitä lähtee kummankin istuimen kiristimelle omat kaksijohtimiset kaapelinsa. Liitoskohta on penkin istuinosan alla, jonne on kiinnitetty nippusiteillä muoviosa, johon on kiinnitetty kiristimeltä tulevan kaapelin ja istuinlämmittimen kaapelin liittimet.





Kaapeli kiemurtelee istuinosan pohjassa kuminauhojen ja "raudoituksen" välissä. Kuljettajan penkin alla olevasta liitoksesta kiristimelle menevä kaapeli oli jäänyt kahden penkin kiskojen metalliosan väliin puristuksiin (etuosassa, keskikonsolin puolella). Kyseessä on ilmeisesti penkin korkeussäätömekanismin osa, koska matkustajan penkistä vastaavaa osaa ei löytynyt. Matkustajan penkin alla johto oli myös kiinnitetty yhdellä nippusiteellä keskikonsolin puoleiselta sivulta (näin ei ollut kuljettajan penkissä) ja vaikutti ehjältä.





Kaapelin irrotuksen jälkeen selvisi ulkoisia vaurioita tarkastelemalla, että kaapeli oli ilmeisesti jo pidempään nirhaantunut istuinta säädettäessä. Ulkokuoren lisäksi myös sinisen maajohtimen suojavaippa oli kulunut yhdestä kohtaa täysin puhki.



Ohjekirjassa lukee, että "tämä järjestelmä toimii vain kytketyllä sytytysvirralla". Irrotin kiristimien liittimet penkin alta (akku kytkettynä irti ja riittävän varoajan jälkeen) ja mittasin ohjausyksiköltä tulevasta kaapelista jännitteen eri tilanteissa:

1 - "S" - Seis: 0 V
2 - "A" - Lisävarusteiden virransyöttö: 0 V
3 - "M" - Käyttö (sytytysvirta kytketty): 10,84 V (tai 11,18 V käyttäen penkin kiinnityskiskon kiinnityspulttia maana)
Auton käydessä: 12,87 V (tai 13,26 V käyttäen penkin kiinnityskiskon kiinnityspulttia maana)

HUOM. Älä koskaan mittaa yleismittarilla turvavyönkiristimiä, koska se saattaa aiheuttaa niiden laukeamisen. Samasta syystä älä myöskään koskaan irrota järjestelmän ohjausyksikköä tai irrota/kytke liittimiä akun ollessa kytkettynä (lisätietoa).

1) Oma selitykseni kiristimen laukeamiselle (perustuen tällä hetkellä käytettävissä oleviin tietoihin rajallisiin tietoihin järjestelmän toiminnasta) on, että autossa oli tapahtumahetkellä sytytysvirta kytkettynä (jolloin kaapelissa kulki n. 10,84 voltin jännite) ja penkki pääsi hieman liikkumaan (mekanismissa hieman välystä), jolloin penkin alta kiristimelle kulkevan kaapelin maajohdin puristuksissa ollessaan (suojavaippa rikki) pääsi koskettamaan penkin mekanismia (auton maa), joka puolestaan lopulta aiheutti kiristimen laukeamisen. Joku muu osannee kertoa tarkemmin, mitä maakosketuksen vuoksi tapahtui. Liittyykö asiaan em. mittauksista näkyvä jännite-ero käytettäessä istuimen kiinnityspulttia maana maajohtimen sijaan?

2) Vaihtoehtoinen teoria on, että sytysvirta oli päällä ja (mahd. vialliseen) vastakappaleeseen koskeminen aiheutti laukeamisen.

3) Vielä kaukaa haetumpi syy on, että joitakin kuukausia aiemmin auton etupuskuria päin peruuttanut pakettiauto sai ohjausyksikön antamaan kiristimelle "laukaisusignaalin", mutta vasta nyt myöhemmin kiristin laukesi... Tämä on luultavasti täysin mahdotonta useastakin syystä, mutta toinpahan ajatuksen esille.

Service Box:n mukaan ko. auton turvavyönkiristimet ovat tyyppiä "PYROTECHNIC SEAT BELT WITHOUT ALARM". "WITHOUT ALARM" tarkoittaa ilmeisesti sitä, ettei auto varoita valolla tai merkkiäänellä, mikäli istuinta käytettäessä turvavyötä ei ole kiinnitetty? Vai tarkoittaako se sitä, että järjestelmä ei tarkkaile kiristimien kuntoa ja varoita, mikäli esim. liitin irti?

Kysymyksiä:

1) Millä tavalla ohjausyksikkö laukaisee kiristimet (tietty pulssi, riittävän suuri virta tms.?)
2) Pitääkö myös ohjausyksikkö (sisältää anturin) vaihtaa, mikäli järjestelmä on laukaissut kiristimen? Eli jääkö ohjausyksikössä jokin tila päälle vai lähettääkö se laukaisusignaalin vain tarvittaessa ja resetoituu sen jälkeen normaaliin tilaansa?
3) Laukeavatko kummatkin kiristimet aina vai tunnistaako järjestelmä, onko turvavyö kytketty?
4) Mistä johtuu em. mittauksista näkyvä jännite-ero käytettäessä istuimen kiinnityspulttia maana maajohtimen sijaan? Kuuluuko näin ollakin?
5) Säilyykö vastakappale kiristimen laukeamisesta huolimatta käyttökelpoisena? Ainakaan se vaijeri ei enää tuntuisi liikkuvan takaisin päin, mutta antaako se kuitenkin periksi tositilanteessa? Osa menee siis toki vaihtoon, mutta uskaltaako autolla ajella uutta osaa odotellessa?

Oikea varaosanumero kuljettajan istuimen kiristimelle lienee "8972 S1, PYROTECH BELT, LEFT, FXX BLACK" (varaosaluettelo). Hintoja: 216,00 e (Peugeot, Automaa), 133,00 e (Citroen, Veho) ja 130,26 e (Peugeot, Saksa). Muitakin varaosanumeroita kiristimille löytyy ja ainakin yhdessä tapauksessa kyseessä on vain kuoren väriero, mutta esim. uudempien mallien osien sopivuudesta en tiedä. Lisäksi ohjausyksikköäkin on ainakin kahdella eri varaosanumerolla.

Purkamolta ei varmaan kannata käytettyä kiristintä ostaa, kun ne esim. Varaosahaku.fi-palvelun mukaan maksavat 110 e (uusi Veholta 133 e). Yksi vaihtoehto on korvata osa tavallisella vastakappaleella, jossa ei ole kiristintä, mutta ilmeisesti ihan hyödyllinen turvaominaisuus tuo kuitenkin on, joten ehkä siihen uuteen voisi sen 133 e sijoittaa. Kaapelin varaosanumero on 6514 WH ja hinta Saksan Peugeotilla 16,21 e (Suomen hinnat kysymättä).

Autoon uskaltaa varmaan asentaa uuden kiristimen ilman pelkoa siitä, että sekin pamahtaa heti asennuksen jälkeen johtuen esim. viallisesta ohjainlaitteesta?

Vaihtotyössä ei liene mitään erityistä huomioitavaa (varovaisuuden lisäksi), kunhan noudattaa riittävän pitkää (pituus vaihtelee malleittain?) varoaikaa akun irrottamisen jälkeen? Kiristin näyttäisi mahtuvan irtoamaan ilman penkin irrottamistakin, mutta toisaalta johdon kunnollinen asennus penkin alle on huomattavasti helpompaa penkki irrotettuna. Kiristintä ja ohjainlaitetta ei ilmeisesti tarvinne "parittaa" testerillä tms.?

Kyseessä ei ilmeisesti ole mikään tyyppivika, vaan yksittäistapaus, joka on voinut johtua esim. johdon virheellisestä kulkureitistä (joko tehtaan vuoden 1994 lopulla tekemä virhe tai sitten johdon reittiä on muutettu jälkikäteen jonkin korjauksen yhteydessä tms.; syytä on vaikea löytää, kun vaihtoehtoja on paljon). Ehkä myös muiden 306-autojen omistajien olisi syytä vilkaista erityisesti kuljettajan penkin alle ja katsoa, että kiristimelle menevä kaapeli kulkee oikeaoppisesti. Tarkistus tietenkin omalla vastuulla ja riittävää varovaisuutta noudattaen (varmuuden vuoksi akku irti, ks. viestin aiemmat huomautukset asiasta).

Kaipaisin siis faktatietoa asiasta omien teorioideni tueksi tai kyseenalaistamiseksi.
« Viimeksi muokattu: 06.02.2011, 00:38:07 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Benkku

  • Vieras
Vs: 306 - Pyrotekniset turvavyönkiristimet
« Vastaus #1 : 13.03.2008, 17:39:31 »
Vastauksia.

1. Laukaisun perusteet kerrottu viestiketjussa: http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=17959.0
2. Ohjausyksikkö menee myös vaihtoon.
3. Kumpikin pyrotekninen vyönkiristin laukaistaan ohjainyksikön toimesta kerralla.
4. Mittauksessa kenties potentiaali-eroa.
5. Vaihtoon menee myös vyön lukituskappale ts. koko osa johon em. vaijeri ja panos kiinnittyy vaihtuu.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Pyrotekniset turvavyönkiristimet
« Vastaus #2 : 14.03.2008, 09:30:26 »
5. Vaihtoon menee myös vyön lukituskappale ts. koko osa johon em. vaijeri ja panos kiinnittyy vaihtuu.

Tämä on tiedossa, onhan kyseessä yhtenäinen osa, johon ei komponentteja myydä erikseen. Osa menee siis toki vaihtoon, mutta uskaltaako autolla ajella uutta osaa odotellessa eli vastaako vastakappaleen (lukituskappaleen) toiminta kiristimen lauettua tavallista ilman kiristintä olevaa vastakappaletta (eli ettei anna sen helpommin periksi esim. kolaritilanteessa)?
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Benkku

  • Vieras
Vs: 306 - Pyrotekniset turvavyönkiristimet
« Vastaus #3 : 14.03.2008, 14:45:43 »
Paha sanoa, noita kun on jousivoimalla takaisin joustavia sekä lauenneeseen asentoon lukkiutuvia.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 306 - Pyrotekniset turvavyönkiristimet
« Vastaus #4 : 17.03.2008, 16:33:38 »
Kysymys: 1) Millä tavalla ohjausyksikkö laukaisee kiristimet (tietty pulssi, riittävän suuri virta tms.?)

Vastaus: Muistelen että vanhemmissa järjestelmissä ohj. yksikkö tarjoaa maata. Nykyään laukaisu tapahtuu vaihtosähköllä.

Kysymys 2) Pitääkö myös ohjausyksikkö (sisältää anturin) vaihtaa, mikäli järjestelmä on laukaissut kiristimen? Eli jääkö ohjausyksikössä jokin tila päälle vai lähettääkö se laukaisusignaalin vain tarvittaessa ja resetoituu sen jälkeen normaaliin tilaansa?

Vastaus: Tässä tapauksessa toden näköisesti pelkkä kiristimen uusinta ja johdon korjaus/uusinta riittää. (laitteiston testipistoke löytyy oikealta takapenkin alta. Valkoinen 2 napainen)

Kysymys 3) Laukeavatko kummatkin kiristimet aina vai tunnistaako järjestelmä, onko turvavyö kytketty?
Vastaus: Jos oikea kolari niin molemmat laukaistaan

Kysymys 4) Mistä johtuu em. mittauksista näkyvä jännite-ero käytettäessä istuimen kiinnityspulttia maana maajohtimen sijaan? Kuuluuko näin ollakin?

Vastaus: Itsediagnostointi käyttää jännitettä ja kiristimen vastusta kunnon tutkimukseen

Kysymys 5) Säilyykö vastakappale kiristimen laukeamisesta huolimatta käyttökelpoisena? Ainakaan se vaijeri ei enää tuntuisi liikkuvan takaisin päin, mutta antaako se kuitenkin periksi tositilanteessa?

Vastaus: En luottaisi vastakappaleeseen. Kiristimen vaijeri lukitaan kiilalla.
Peugeot 3008 hybrid