Kirjoittaja Aihe: 306 - Venttiilikoneiston kannen tiivisteen vaihto (TU)  (Luettu 10271 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kville

  • Vieras
Arkistoitu ohje: 106 - Venttiilikoneiston kannen tiivisteen vaihto (TU)


Auto: 1995 306 1,6 (TU5).

Pösöön pitäisi siis vaihtaa venttiilikopan tiiviste. Tarvitseeko tiivisteen kiinnitykseen liimaa, vai pysyykö ihan kopan pulteilla kiinni?

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Vs: 306 - Venttiilikoneiston kansi (TU)
« Vastaus #1 : 01.07.2009, 06:59:58 »
Tuossa on muistaakseni kuminen muototiiviste, eikä tarvitse liimaa. Riittää, kun puhdistaa pinnat hyvin, niin tiivistys on kunnollinen.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 306 - Venttiilikoneiston kansi (TU)
« Vastaus #2 : 03.07.2009, 16:58:03 »
Millä nuo pinnat olisi hyvä puhdistaa?

Kankaalla tai paperilla.

kville

  • Vieras
Vs: 306 - Venttiilikoneiston kansi (TU)
« Vastaus #3 : 05.07.2009, 15:25:21 »
Miten tuo kansi oikein irtoaa? Irroitin kuvasta ympyröimäni pultit, mutta kansi ei hievahdakaan?

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.


lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Vs: 306 - Venttiilikoneiston kansi (TU)
« Vastaus #4 : 05.07.2009, 15:33:24 »
Tuon kannen pitäisi irrota avaamalla nuo päädyissä olevat mutterit. Voi olla hieman ryytynyt kiinni, mutta varovasti kampeamalla esim. leveällä talttameisselillä kyllä irtoaa.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 306 - Venttiilikoneiston kansi (TU)
« Vastaus #5 : 05.07.2009, 20:06:48 »
Kiinnitysmuttereiden alla on tiivisteet jotka purevat pulttiin kiinni, lexan ohjeilla kevyesti kampeamalla kuitenkin lähtee sopuisasti irti.

Muista sitten että kannen alla on "loiskelevy" ja sen ja kannen välissä on holkit jotka tippuvat varmasti kantta irroitettaessa. Nämä holkit on siellä syytä olla kasatessa muuten kansi kiristyy liikaa ja menettää muotonsa.

kville

  • Vieras
Vs: 306 - Venttiilikoneiston kansi (TU)
« Vastaus #6 : 06.07.2009, 20:04:31 »
No näinhän siinä pääsi käymään että ne holkit tippuivat. Toinen jäi näkyviin, mutta toinen tippui jonnekin moottorin johtoviidakkoon. Onneksi Pörhön huolto pelasti ja sieltä löysin vastaavan osan. Mutta tuo vinkki olisi kyllä tosiaankin tullut tarpeen, ennen aukaisua. Nyt onneksi kaikki toimii, eikä öljyäkään pääse enää tihkumaan.

mikoko

  • Vieras
Vs: 306 - Venttiilikoneiston kansi (TU)
« Vastaus #7 : 29.08.2009, 13:44:29 »
Auto: 1998 306 1,6 (TU5).

Venttiilikopan kansi on niin ruosteessa että lienee menee kohta läpi. Reunoista kansi on käytännössä puhki. Reunat jotka on siellä tiivisteen sisällä/keskellä oli ihan täyttä haperoa.

Mites, kun on niitä vanhempia kansia ja näitä uudempia (harmaita) kansia jotka ilmeisesti kaikki ruostuu, niin onko noiden keskenään yhteensopivuudella muuta ongelmaa kun ne huohotin letkujen pikaliitokset?



Saisi Peugeot antaa uuden ilmaseksi, mutta ei, ryöstäävät 71 e siitä. Romuttamot ovat täynnä kansia, jotka kaikki on ruosteessa, paitsi nuo vanhemmat.

mikoko

  • Vieras
Vs: 306 - Venttiilikoneiston kansi (TU)
« Vastaus #8 : 31.08.2009, 11:43:16 »
Joo-o, ei käy nuo vanhat kopat tuohon, vaan on oltava semmonen uuden mallinen jossa huohotinletku lähtee suoraan ylöspäin eikä viistoon. Tuossa kun ei ole mitään tulpanjohtoja vaan semmonen palikka jonka sisällä ne sydeemit on, niin huohotinletku ottaa kiinni siihen jos se lähtö on viistossa.

Lisäksi muoto oli jonkin verran erilainen, kiristämään kun alkoi tiiviste rupesi irvistelemään todella helposti.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 747
Vs: 306 - Venttiilikoneiston kansi (TU)
« Vastaus #9 : 31.08.2009, 15:34:04 »
Tuskin tuo koskaan läpi ruostuu, järkevintä on hioa ruosteet pois ja uutta maalia päälle, eipä ole kovin iso homma.

Mitch

  • Vieras
Vs: 306 - Venttiilikoneiston kansi (TU)
« Vastaus #10 : 06.09.2011, 18:21:09 »
Auto: 1999 306 Cabriolet 1,6.

Olen vaihtamassa uutta venttiilikopan kantta ja tiivistettä. Siellä on sellaiset holkit, tuleeko ne sen välipellin alle vai kopan ja pellin väliin.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 306 - Venttiilikoneiston kansi (TU)
« Vastaus #11 : 06.09.2011, 18:28:45 »
Muistaakseni peltien väliin, pitää tarkistaa.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Mitch

  • Vieras
Vs: 306 - Venttiilikoneiston kansi (TU)
« Vastaus #12 : 06.09.2011, 18:57:37 »
Kiitos!
Sinne väliinhän se kuuluu!

J-PR

  • Vieras
Vs: 306 - Venttiilikoneiston kansi (TU)
« Vastaus #13 : 18.03.2012, 12:04:29 »
Auto: 1995 306 1,6.

Minkälaiset holkit/prikat siellä on? Itse en huomannut koko holkkeja. Voiko siitä olla vakavempiakin haittoja kuin tuo että koppa vääntyy muodottomaksi. Osuukohan loiskelevy keinuvipuihin?

Sellaiset - noin 2 cm pitkät - holkit siellä pitäisi olla. Ne tippuu herkästi koppaa irrotettaessa, kannattaa tutkia esim kannen kolot tarkasti. Holkit olisi syytä hommata jos ovat hävinneet, taitaa keinuvivuilla olla mahdollisuus kontaktiin loiskelevyn kanssa muuten.

tepakla306

  • Vieras
Vs: 306 - Venttiilikoneiston kansi (TU)
« Vastaus #14 : 17.04.2012, 07:10:55 »
Auto: 1996 306 1,6 (TU5).

Moi!

Autosta näyttää vuotavan öljyä tuosta venttiilikopan kannen välistä. Luinkin täältä jo ohjeita tuon vaihtamiseen, mutta kiristysmomenttia noille ruuveille en löytänyt. Olisiko jollain tietoa niistä?