Kirjoittaja Aihe: 508 - Moottorin käyntilämpötila (DV6)  (Luettu 3742 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 769
Vs: 508 - Moottorin käyntilämpötila (DV6)
« Vastaus #15 : 10.08.2017, 19:05:48 »
Ei mitään ongelmaa. Huomatkaa että Premiumin laittamassa kuvassa mittarit ovat "väärinpäin". Aiheen aloittajan autossa siis jäähdytysnesteen- ja öljynlämpötilat aivan normaalit. Ei mitään poikkeavaa, mistä pitäisi huolestua. Öljyt kuumenevat aina rasituksessa enenemmän kuin jäähdytysvesi.
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort 1.3 -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88, Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona. 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04, 508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11, 508:n aikaiset II-autot:Transit -03 ja -07
NYT: 405 Mi16 -92, 2008 1.2 aut. -21 ja Boxer L3H2 163 -19
Pojalla nyt: 206 RC -04

PG5082012

  • Vieras
Vs: 508 - Moottorin käyntilämpötila (DV6)
« Vastaus #16 : 10.08.2017, 23:17:20 »
Kiitoksia erittäin paljon vastauksistanne.

Ymmärrän ettei liikuta missään vaarallisissa lämpötiloissa eikä "mitään ongelmaa ole"  mutta kun auton lämpötilat ovat olleet ennen aina hyvin kontrollissa eikä öljyn lämpötila ole koskaan noussut milliäkään yli 90 asteen.

Kävin näyttämässä huoltoliikkeessä kun halusivat että vien näytille pienen puhelinrupattelun jälkeen. He sieltä sanoivat että turbosta välijäähdyttimeen johtava paksu letku vuotaa jostain kohdasta ilmaa/öljyä(öljyä erittäin vähän), että se olisi hyvä vaihtaa. Välijäähdytin olisi hyvä puhdistaa öljystä. Huohotinventtiili vuotaa kuulemma öljyä, mistä se vuotaa sitten eteenpäin. Eli noi kolme asiaa olisi hyvä vaihtaa.

Eli jotain probleemoita sieltä on löytynyt huoltoliikkeen mukaan.

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 508 - Moottorin käyntilämpötila (DV6)
« Vastaus #17 : 11.08.2017, 06:52:24 »
Toki nuo huoltoliikkeen löytämät "viat" kannattaa korjauttaa, mutta moottorin käyntilämpötilaan noilla ei kyllä taida olla mitään vaikutusta. Mitä tulee öljynlämpöihin niin tuossa 2.2 HDi:ssä öljynlämmöt ainakin vaihtelevat ulkolämpötilan mukaan, jos on pakkasta -20 niin öljynlämmöt seuraa aika tarkasti moottorin käyntilämpötilaa eli on noin 90 sitten taas kun on 25 astetta lämmintä niin öljynlämmöt nousevat tyhjälläkin autolla yli 110 asteen. Jäähdytysnesteen lämpötila kuitenkin pysyy aika vakiona em. Tilanteissa. Eli voisiko kyse vain olla siitä että teilläpäin on nyt ollut lämpimämpää ja siitä syystä lämpötilat hieman "tavallisesta" tai aiemmasta poikkeavat. Öljyt kestävät helposti 120-140 astetta ja moottorin jäähdytysnestekin yli 100 astetta eli edelleen vaikka tilanne on poikkeava niin ei millään tavalla vaarallinen moottorille. Sitten tulee vielä mieleen että hiukkaspoltto nostaa ainakin tuossa 2.2 HDi:ssä öljynlämpöjä 10-15 astetta ja sen kyllä huomaa mittarista, eli olisiko nyt sitten sattunut olemaan hiukkaspoltto käynnissä autossasi?
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

PG5082012

  • Vieras
Vs: 508 - Moottorin käyntilämpötila (DV6)
« Vastaus #18 : 11.08.2017, 07:11:38 »
Itse olen sen huomannut, että aina kun öljyn lämpötilat nousevat yli 90 astetta, niin jäähdytysnesteen lämpötilat nousevat samalla lähemmäs 90 asteeseen. Eli mielestäni lämpötilat nousevat samaan aikaan molemmin puolin mittareita.

Periaatteessa toi voisi olla mahdollista, että siellä on ollut hiukkaspoltto käynnissä, kun lämpötilat nousivat silloin yhden kerran huomattavasti. Tosiaan 1kerran on käynyt vähän korkeammalla lämpötilat mutta silloinkaan ei menty lähelläkään punaista aluetta (öljyn lämpötilassa).

Sen olen huomannut nyt, että kun auto on kauemmin  paikallaan käynnissä ollessaan, niin lämpötilat nousevat hitusen mutta taas liikkeelle lähdettäessä niin ne palautuvat takaisin sinne "perus lukeniin". Tämä tietysti vaatii sen, että moottori on lämmin ja lämpötilat ovat siellä 90 asteessa pysähtymisen aikana. Onko tämä normaalia toimintaa?

Kiitos vastauksistanne!

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 508 - Moottorin käyntilämpötila (DV6)
« Vastaus #19 : 11.08.2017, 11:01:00 »
On
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

PG5082012

  • Vieras
Vs: 508 - Moottorin käyntilämpötila (DV6)
« Vastaus #20 : 11.08.2017, 11:10:12 »
Kiitos kaikille keskusteluun osallistuneille ja minua auttaneille. Arvostan apuanne kovasti. Hyvää loppukesää teille!