Kirjoittaja Aihe: 407 - Vetonivelien vaihto  (Luettu 5170 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 744
Vs: 407 - Vetonivelien vaihto
« Vastaus #15 : 20.08.2020, 10:46:16 »
En ole ikinä kuullut, että jarrutettaessa voisi kuulla vetoakselin vikaantumisesta johtuvia ääniä. Onko eroa, jos jarruttaa vaihde päällä tai vapaalla ? Jos vapaalla kuuluu, niin varmasti ei tule vetoakselista.

Arde

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 492
Vs: 407 - Vetonivelien vaihto
« Vastaus #16 : 20.08.2020, 11:55:32 »
Joo aika pihalla koko kuviosta  :o vastaava "ääni" kun kuului niin ongelma oli oikeassa raidetangossa ja korjaantui vaihdolla, nyt sama ääni ja mielestäni vasemmalta mutta korjaamo paikansi oikealle ja juurikin vetariin. Välissä kävin tarkastuttamassa muualla ja totesi silloin että vasen etulaakeri ja mielestäni kiristys jopa vaikutti mutta tuntuu että alkaa kuulumaan äänet jo omasta päästä.
Joka tapauksessa vetari tilattu ja tulee kun tulee suoraan tehtaalta.
Kun vaihto joskus saadaan tehtyä niin toivon TODELLA että poistaa kyseisen äänen.
Skoda Fabia 1.2 TSI Autom. -15 Style MonteCarlo
Ent. Peugeot 407 SW 2.2 Sport -05 Automaatti

Arde

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 492
Vs: 407 - Vetonivelien vaihto
« Vastaus #17 : 20.08.2020, 12:05:08 »
En ole ikinä kuullut, että jarrutettaessa voisi kuulla vetoakselin vikaantumisesta johtuvia ääniä. Onko eroa, jos jarruttaa vaihde päällä tai vapaalla ? Jos vapaalla kuuluu, niin varmasti ei tule vetoakselista.
Vain ja ainoastaan kevyesti jarruttaessa ja pyörän pyörimisen tahtiin, automaatilla en vapaalla ole kokeillut.
Skoda Fabia 1.2 TSI Autom. -15 Style MonteCarlo
Ent. Peugeot 407 SW 2.2 Sport -05 Automaatti

JS

  • Vieras
Vs: 407 - Vetonivelien vaihto
« Vastaus #18 : 21.08.2020, 07:53:21 »
Noin yleensä voisi sanoa, että jos jarruttaessa kuuluu joku ylimääräinen ääni niin se johtuu jarruista, varsinkin kevyesti jarruttaessa. Yleensä ääni loppuu, kun "rääkkää" jarruja, rajuja jarrutuksia. Pala jumissa, kivi välissä jne jne. Käännä ratti ääriasentoon ja aja ympyrää, vedätä, hiljennä, vedätä, hiljennä. Jos kuuluu napsetta vasemmalle ajaessa, se on vasen uloin nivel, jos oikealle, se on oikea ulompi nivel. Sisemmät nivelet aiheuttaa värinää/vapinaa suoraan kiihdytettäessä ja yleensä hankala sanoa kumpi puoli.

Arde

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 492
Vs: 407 - Vetonivelien vaihto
« Vastaus #19 : 21.08.2020, 09:59:07 »
Joo tänään ajelin parkkihallissa ympyrää molempiin suuntiin enkä kuullut mitään oli sitten ikkunat auki tai kiinni, toivotaan että "ongelma" korjaantuu kun vetari saapuu ja saavat vaihdettua.
Tosin tuo pieni klok, klok ääni tulee pyrän pyörimisen tahtiin kun jarrut eivät ota ihan tasaisesti kiinni.
Skoda Fabia 1.2 TSI Autom. -15 Style MonteCarlo
Ent. Peugeot 407 SW 2.2 Sport -05 Automaatti

megaman

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 191
  • ajossa: 407 Coupé, 307 SW, Boxer
Vs: 407 - Vetonivelien vaihto
« Vastaus #20 : 21.08.2020, 13:07:31 »
Joskus äänet häviää, kun laittaa tuoreet vaseliinit vetarin kumien sisään vanhojen "kovettuneiden" vaseliinien tilalle ja matka jatkuu. Mutta toki uus on aina uus.
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309, 206, 307...

Skodisti

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 241
Vs: 407 - Vetonivelien vaihto
« Vastaus #21 : 21.08.2020, 17:17:16 »
Mitenkäs maljojen vaihto puolelta toiselle? Joo aika savotta. Mutta esim. vaihdelaatikko/kytkinrempan yhteydessä huoltona paljon ajettuihin niveliin?

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 965
Vs: 407 - Vetonivelien vaihto
« Vastaus #22 : 21.08.2020, 18:47:10 »
Avasin c5 sitikan oikean vetonivelen, oli aika hyvässä kunnossa. Purin nivelen ja merkkasin osat jotta tulee samoille paikoilleen, paitsi kuulat meni sekaisin. Pesin liuotinpesuaineella ja loppusilaus paineilmalla. Sisään pumppasin rasvaprässillä CRC:n molybdeenirasvaa, niin täyteen kuin mahdollista. Asennus akseliin onnistui kumivasaralla koska nivelen sisään oli jäänyt ilmakuplia jotka jousti vasaran iskuja, jos on 100% täynnä, kumivasara ei jaksa vaan pitää ulosvetäjällä painaa lukkorenkaalle asti. Ainakin kerran käynyt niin. Kumin puolelle en laittanut paljoakaan rasvaa, siellä keskipakovoima ajaa sen haitarin poimuihin eikä siitä ole hyötyä.