Kirjoittaja Aihe: 306 - MAP-anturin toiminnan tarkastaminen  (Luettu 15335 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
306 - MAP-anturin toiminnan tarkastaminen
« : 04.10.2006, 10:50:54 »
Testailin 306:n (1,8 ST vm. 1995, XU7JP (LFZ), Magneti Marelli 8P) MAP-anturin (Marelli) kuntoa käyttäen apuna Haynesin kirjan "Citroen and Peugeot Engine Management Systems" ohjeita. Aiempaa keskustelua (ohjeita testaamiseen, ohjearvoja) MAP-antureista löytyy tästä viestiketjusta, jossa näyttää olevan tekniikaltaan täsmälleen samanlainen autokin keskustelun aiheena.

Painemittarina mittauksissa oli ahtopainemittari, jonka asteikon tarkkuus on 0,1 bar (10 kPa). Tulokset:

Sytytysvirta kytkettynä ja moottori sammutettuna anturijännite oli 4,46 V. Tyhjäkäynnillä ja puolilämpimällä koneella mittari näytti alipainetta n. 50 kPa:ia, jolloin MAP-anturilta saatu jännite oli 1,5 V. Imusarjan alipaine vaihteli hieman 50 kPa:n molemmin puolin ja jännite sen mukana alueella 1,3-1,5 V. Ei äkillisiä suuria vaihteluita, mutta n. 10 minuutin sisällä kuitenkin. Myöhäisen testiajankohdan vuoksi en viitsinyt häiritä testipaikan herkkänahkaisia naapureita kovalla kaasuttelulla, mutta lyhyen testin perusteella nopea kaasutus saa Bilteman "autokäyttöön tarkoitetun digitaalisen testilaitteen" näytölle lukeman "OL" (over limit) eli mittari ei ilmeisesti pysynyt mukana. Asteittain hitaammin kaasuläpän asentoa muuttamalla anturijännitekin vaihteli tasaisesti.

Mittailin MAP-anturia myös koneesta irrotettuna käyttäen apuna em. ahtopainemittaria ja desilitran ruiskua, jolla sain luotua ali- ja ylipainetta:

110 kPa: 4,95 V (ei noussut ko. lukemasta suuremmaksi painetta nostettaessa)
100 kPa (ilmanpaine): 4,46 V
90 kPa: 3,75 V
80 kPa: 3,2 V
70 kPa: 2,55 V
60 kPa: 2,05 V
50 kPa: 1,5 V
40 kPa: 1,0 V
30 kPa: 0,5 V
20 kPa: 0,0 V

Mittaustarkkuus tuskin oli paras mahdollinen johtuen mm. käytetystä ahtopainemittarista. Jännite vaihteli paineen mukana tasaisesti eli mitään kummallisia hypähdyksiä en havainnut. Syöttöjännite oli oikea eli 5,00 V.

Em. Haynesin kirja antaa melko kummallisia ohjearvoja Magneti Marelli 8P-järjestelmälle, jos kerran anturijännitteen 0-4950 mV pitäisi olla lineaarinen välillä 0-107 kPa (tämä tieto on lainattu em. viestiketjusta)? Saman kirjan taulukoissa Boschin ja Sagemin järjestelmien kohdalla alipaine on ilmoitettu bareissa mm Hg:n sijaan ja jännitearvotkin poikkeavat Magneti Marellin kohdalla käytetyistä. Kirjassa pahoja virheitä? Tässä vertailun vuoksi ko. kirjan taulukot kolmen eri valmistajan järjestelmien MAP-antureille:

MAP-anturitaulukot

Sagemin kohdalla taulukossa voi huomata, että alipainesarakkeessa mbar-yksiköiden joukkoon on eksynyt myös mm Hg... Mihinköhän noista uskaltaisi luottaa?-(

Onko tässä MAP-anturissa jotain vikaa vai onko vika arvoissa, joihin yritän mittaustuloksia verrata? Tai mittaajassa?-)
« Viimeksi muokattu: 23.11.2008, 02:12:23 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - MAP-anturin toiminnan tarkastaminen
« Vastaus #1 : 17.10.2006, 22:47:21 »
Nyt tuli vertailtua sekä nykyistä että täysin uutta MAP-anturia. Motonetin myymä MAP-anturi (ei alkup.) ei muuten sellaisenaan sovi 306:ssa olleeseen kiinnityskehikkoon, vaan anturista pitäisi hioa pois kolme "kiinnityssakaraa" pois tieltä...

Mittasin myös vanhan uudelleen.

Vanha, mittaus 1 / vanha, mittaus 2 / uusi

110 kPa: 4,95 V / 4,95 V / 4,97 V (ei noussut ko. lukemasta suuremmaksi painetta nostettaessa)
100 kPa (ilmanpaine): 4,46 V / 4,58 V / 4,64 V
90 kPa: 3,75 V / 3,80 V / 3,95 V
80 kPa: 3,20 V / 3,25 V / 3,35 V
70 kPa: 2,55 V / 2,75 V / 2,70 V
60 kPa: 2,05 V / 2,20 V / 2,30 V
50 kPa: 1,50 V / 1,60 V / 1,60 V
40 kPa: 1,00 V / 1,05 V / 1,15 V
30 kPa: 0,50 V / 0,50 V / 0,60 V
20 kPa: 0,00 V / 0,00 V / 0,00 V

Eli kunnossa on?
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - MAP-anturin toiminnan tarkastaminen
« Vastaus #2 : 19.02.2008, 09:24:36 »
Eli kunnossa on?

Jatketaan "yksinpuhelua". ;-D Anturissa tuskin on mitään vikaa. Ainakin on toiminut tähän asti ihan samalla tavalla kuin se uusikin, jota kokeilin ja auton toiminnassa ei ole havaittu mitään epänormaalia. Uusi anturi on ollut siis hyllyssä odottamassa mahdollista käyttötarvetta ja alkuperäinen on edelleen käytössä. Onpahan heti taatusti toimiva osa varalla, jos tulee vikaa...
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Benkku

  • Vieras
Vs: 306 - MAP-anturin toiminnan tarkastaminen
« Vastaus #3 : 19.02.2008, 11:18:31 »
...ei noussut ko. lukemasta suuremmaksi painetta nostettaessa.

Eli kunnossa on?

Anturi railaa jo 105 kPa lukemalla, ja kyllä arvot mahtuvat vaihteuvälin rajoihin - vaikuttaisi olevan kunnossa siis.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - MAP-anturin toiminnan tarkastaminen
« Vastaus #4 : 20.02.2008, 01:29:01 »
Auto: 1995 306 ST 1,8 (XU7JP (LFZ), Magneti Marelli 8P).

Alkuperäisen MAP-anturin varaosanumero on 1920 P2 ja se on kiinnitetty konetilaan mustaan peltiseen telineeseen etumatkustajan puoleisen joustintuen yläosan viereen. Anturi on Magneti Marellin valmistama ja siinä on merkinnät: PRT 03E/02, 2844BA, 100 kPa.

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.

"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Benkku

  • Vieras
Vs: 306 - MAP-anturin toiminnan tarkastaminen
« Vastaus #5 : 20.02.2008, 01:47:40 »
Technical Characteristics
Power supply (± 0.5 V)  5 V
Null offset (5 V)   0.25 V
Full scale output (5 V)  4.75 V
Output impedance, less than 10 ohm
Pressure range
PRT 03 / 105 kPa
Operating temperature range -40 to 125 °C
Response time less than 7 ms
Accuracy (including non-linearity, hysteresis and repeatability) 1 % (full scale output)
Overpressure 200 %
Pin 1 -> Vsupply, Pin 2 -> Gnd, Pin 3 -> signal
« Viimeksi muokattu: 20.02.2008, 01:51:01 kirjoittanut Benkku »

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 744
Vs: 306 - MAP-anturin toiminnan tarkastaminen
« Vastaus #6 : 20.02.2008, 09:36:32 »
Tuollainen anturi kestää yleensä isältä pojalle, kun se on sijoitettu kauas moottorin lämmöstä ja tärinästä.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - MAP-anturin toiminnan tarkastaminen
« Vastaus #7 : 23.02.2008, 13:48:27 »
Motonetin varaosanumerolla 28-1396 myytävä MAP-anturi:

Lainaus
306 1,4 --97 MAP-Alipainetunnistin (Marelli-SPi). . . . . . 28-1396    69.50
306 1,8/2,0 --97 MAP-Alipainetunnistin. . . . . . . . . . . 28-1396    69.50

Pakkauksessa merkinnät:

Core, 60CO, Made in Italy
7743-9806
MANIFOLD ABSOLUTE PR 06D
28-139.6

Anturissa merkinnät:

3003
06A
17/103 kPa
PASS, Made in Italy

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.



"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info