Kirjoittaja Aihe: 407 - Jäähdyttimen puhaltimen toiminta (HDi)  (Luettu 5166 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hexy

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 82
407 - Jäähdyttimen puhaltimen toiminta (HDi)
« : 04.04.2011, 12:54:19 »
Auto: 2005 407 1,6 HDi (07/2004).

Sellasta tässä ihmettelen ja mietin, että onkohan tämä normaalia... :-\ Lähdin aamulla kylmällä autolla ja ajelin kymmenen kilometrin matkan. Lämmöt ehtivät nousta normaaliin lukemaan (80-85 astetta). Kun sammutin auton ja nousin ulos, huomasin tuulettimen pyörivän. Onkohan anturi viallinen vai mistä voi johtua?
Peugeot 508 2.0Hdi Allure 140 FAP ja kaverina
Audi TT Quattro 165kw

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 719
Vs: 407 - Jäähdyttimen puhaltimen toiminta (HDi)
« Vastaus #1 : 04.04.2011, 12:55:50 »
Poltti hiukkasia ja poltto jäi kesken.
« Viimeksi muokattu: 04.04.2011, 13:21:19 kirjoittanut ToniL »
Peugeot 3008 hybrid

Hexy

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 82
Vs: 407 - Jäähdyttimen puhaltimen toiminta (HDi)
« Vastaus #2 : 04.04.2011, 12:57:48 »
Kiitoksia vastauksesta... :)
Peugeot 508 2.0Hdi Allure 140 FAP ja kaverina
Audi TT Quattro 165kw

SarkkaS

  • Vieras
Vs: 407 - Jäähdyttimen puhaltimen toiminta (HDi)
« Vastaus #3 : 11.04.2012, 11:20:48 »
Auto: 2004 407 SW 1,6 HDi.

Omassa 'seiskassa jää puhallin huutamaan käytännössä jokaisen pätkän jälkeen. Ohjaako tätä toimintoa vain ja ainoastaan FAP? Jos kyllä, niin on aika huoltaa ko. elukka... :(

-Sale

Hexy

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 82
Vs: 407 - Jäähdyttimen puhaltimen toiminta (HDi)
« Vastaus #4 : 12.04.2012, 07:17:30 »
Tuossa omassa 407:ssa oli samanlainen vika edellisen omistajan aikana. Se taisi aiheutua hiukkassuodattimen alipaineputken rikkoutumisesta. Lopulta koko kansi suli ja moottorin joutui uusimaan kokonaisuudessaan. Kannattaa tarkistaa ennenkuin tulee isompi tuho. Tuo flektin huutaminen jokaisen pätkän jälkeen ei ole normaalia... :-\
Peugeot 508 2.0Hdi Allure 140 FAP ja kaverina
Audi TT Quattro 165kw

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 719
Vs: 407 - Jäähdyttimen puhaltimen toiminta (HDi)
« Vastaus #5 : 12.04.2012, 12:50:26 »
Kannattaa tehdä takalasinlämmittimen johtoihin lamppu kytkentä. Kun hiukkaspoltto menee päälle, niin takalasinlämmitin menee päälle. Nyt kun poltto on päällä, niin merkkivalo sitten syttyy. Tällöin ajettava se n. 10km korkeilla kierroksilla, että poltto onnistuu kunnolla. Hiukkaspoltto on vähän sama asia kuin takassa puiden poltto. Jos poltat pienellä liekillä, niin takka mustuu, kun on kunnon tulet, niin takka on ihan puhdas.
Peugeot 3008 hybrid

hmm74

  • Vieras
Vs: 407 - Jäähdyttimen puhaltimen toiminta (HDi)
« Vastaus #6 : 22.04.2012, 21:35:46 »
Omassa itselle tuoreessa pelissä on samoja piirteitä. Olen ajanut sillä vasta viikon ja 260 km, mutta puhallin on jääny huutamaan ajon jälkeen neljästi josta 2 kertaa tänään...

Ja mitään en ole ajossa huomannu, eikä takalasinlämmittimen valo ainakaan ole syttynyt, mutta ilmeisesti se ei sytykään siis silloin?

Ajoni on nyt ollut sellaista nurkkaajoa isolla vaihteella. Ilmeisesti pitäisi muuttaa ajotyyliä?? Toisaalta siinähän menee auton taloudellisuus ihan hukkaan?!

Voiko tuota "ongelmaa" itse tutkia vai onko se mentävä vain merkkihuoltoon rahastukseen?

habsintti

  • Vieras
Vs: 407 - Jäähdyttimen puhaltimen toiminta (HDi)
« Vastaus #7 : 28.08.2014, 22:00:18 »
Auto: 2007 407 1,6 HDi 110 FAP.

Autossa on esiintynyt jännä piirre. Keulalla oleva flekti pyörii lähes aina. Ajattelin tämän johtuvan ilmastoinnista, mutta esim. tänään 13 asteen ulkolämpötilassa flekti pyöri keulalla kun pysähdyin (moottoritieajon jälkeen sekä maantieajon jälkeen). Kuumemmilla keleillä pyörii jatkuvasti. Virtojen sammuttaminen pysäyttää flektin, paitsi jos tuo FAP-poltto jäänyt kesken. Onko ihan normaalia käytöstä?

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 407 - Jäähdyttimen puhaltimen toiminta (HDi)
« Vastaus #8 : 29.08.2014, 07:35:57 »
Tästä löytyy haulla aika paljon, flektin jatkuva pyöriminen on turvaominaisuus jos jossain anturissa yms. On vikaa.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 877
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Jäähdyttimen puhaltimen toiminta (HDi)
« Vastaus #9 : 29.08.2014, 09:25:45 »
Sulakkeen palaminen teki tuollaista. Pitäisi silti antaa vikakoodia. Yhteen hodariin vaihdettiin juuri tuo lämpötila-anturi. Turbon imukanavassa muistaakseni. Kun ottaa pistokkeen irti anturista, niin voi testata vikakoodin ilmestymisen. Tuolloin mittausarvo on ns. ikkunan ulkopuolella ja antipollution ilmestyy mittaristoon. Vertailu ehjään moottoriin olisi mielenkiintoista, vaikka nuo nykydiisselit vikaantuessaan tai piilovikoineen on lähes hebreaa  ;).
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 147
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 407 - Jäähdyttimen puhaltimen toiminta (HDi)
« Vastaus #10 : 29.08.2014, 13:57:02 »
Ei tota ajomäärää tossa ollu sanottu, mutta vaikuttaai siltä että voisi laahata jarrut tai alkaa olla FAP tiensä päässä.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

habsintti

  • Vieras
Vs: 407 - Jäähdyttimen puhaltimen toiminta (HDi)
« Vastaus #11 : 29.08.2014, 19:32:54 »
Kiitos vastauksista. Autolla on ajettu 95tkm,  jarrut eivät ainakaan lämpene yhtään. Auto tuntuu rullaavan hyvin ja ilmansuodatin vaihdettu hetki sitten.. Tuo hiukkaspönttö lienee alkuperäinen. Pitää lukea vikakoodit kun saa tuon softan tulille. Mietin, että voisiko tuo liittyä jotenkin ilmastointiin, se ilmeisesti käyttää samaa flektiä

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 147
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 407 - Jäähdyttimen puhaltimen toiminta (HDi)
« Vastaus #12 : 29.08.2014, 19:52:42 »
Joo, ei se sitte FAP vika ole, sellanen vaan sattu yhdelle tutulle Fordin kohdalla, oli kulutus pompanni 2-3 l/100 -> FAP tukossa.

Ilmastointi käyttää samaa flektiä, koita sammuttaa valikoista ilmastointi, sillähän se selviää. Kulutusta se ei selitä.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

habsintti

  • Vieras
Vs: 407 - Jäähdyttimen puhaltimen toiminta (HDi)
« Vastaus #13 : 30.08.2014, 11:55:28 »
Vikakoodit luettu: ei näyttänyt olevan aktiivisia vikoja. Historiasta löyty seuraavia: Moottoritilan sulakerasia, vasemman etulähivalon vika. Vikakoodi tuntematon, koska ohjausyksikkö ei ole vaatimustenmukainen (liittynee radioon, koska alkuperäinen ei ole paikallaan) tämän lisäksi oli valokytkimen vika johtuen yhdenmukaisuudesta.

Ilmastoinnin valikkoon ei pääse käsiksi, koska radio on vaihdettu.

habsintti

  • Vieras
Vs: 407 - Jäähdyttimen puhaltimen toiminta (HDi)
« Vastaus #14 : 16.09.2014, 18:52:08 »
Nyt joudun ottamaan sanojani hiukan takaisin... pösön toinen takajarru näköjään lämpenee esim. moottoritieajossa. Nyt jarru on herkistetty pariin otteeseen: mäntää on poljettu ulospäin ja painettu sisään 10-15 kertaa. Kierretyökalulla tuo menee suhteellisen helposti sisään. Jarrupaloista on asennussarjaan tulevasta kohdasta viilattu maali pois ja siihen on laitettu kuparitahnaa. Hyvin liikkuu. Ettei tämä elämä olisi liian helppoa, jarru laahaa edelleen noiden toimien jälkeen. Ilmassa se pyörii hyvin, pieni kahina kuuluu. Ilmeisesti lämmetessään tuo laajenee ja alkaa ottamaan enemmän kiinni. Pyörittelin tuota ilman paloja ja laakeri vaikuttaa ehjältä.

Varmistin samalla, että takajarrussa ei ole ilmaa ja pumppasin sieltä vähän nestettä ulos. Ihmetyksekseni neste ei ollut kirkasta, vaikka se on vaihdettu noin 30tkm sitten. Ei se mustaakaan ollut, mutta jotain siltä väliltä. Jarrusäiliössä jarruneste näytti kirkkaalta. En tiedä värjääkö kuumeneminen noita vai onko jostain lähtenyt kököt liikkeelle. Nuo nesteet vaihdettiin syksyllä pumppaamalla poljinta toisen kaverin ollessa jarrusatulalla. Auto ei ollut käynnissä vaihdon aikana.

Mistäköhän kannattaisi jatkaa? Mietin, että nesteitä voisi laskea joka nurkasta ja vaihtaa kirkkaampaan, mutta voiko se olla tuon laahaamisen takana?

Puhallin elää edelleen omaa elämäänsä. Kun kelit viilenee, niin näkee lopettaako se omat touhunsa.