Tätä samaa tietoa itsekin koitin kovasti metsästää, mutta oli hyvin ristiriitaista. Tänään vaihdettiin omaan ja todettua tuli, että DiagBoxin vaatii. Sähköisen seisontajarrun moottorit pitää ajaa sillä sisään, jotta vaihto itse onnistuu. Vanha ketju, mutta lähinnä seuraavalle etsijälle tiedoksi.
Vaihdoin itse jarrulevyt ja palat tänään vm. 2015 308 SW:hen (sähköinen käsijarru) ja voin antaa varmaa tietoa, että DiagBoxia tai muutakaan testeriä
ei vaadita jarrupalojen vaihtoon (toki niistä on varmasti hyötyä). Otin prosessista myös videomateriaalia, jonka ajattelin laittaa Youtubeenkin tarjolle, kunhan ehdin sitä vähän editoida.
Vaihtoprosessi kulki kutakuinkin näin:
- Auto tasaiselle alustalle, ykkösvaihde silmään. Autoon virrat päälle käynnistämättä moottoria. Jalka jarrulle ja käsijarrun vapautus kytkimestä. Virrat pois. Oven avatessa hälytyssummeri soi ja näyttö kehoittaa kytkemään käsijarrun, mutta soikoon.
- Takanurkka (tai halutessa molemmatkin nurkat samaan aikaan) ylös ja pyörä pois. Jousilautasen(?) suojamuovi pois (1 x 10 mm pultinkanta + muutama korvake ympärillä, jotka aukeavat ihan sormilla vääntämällä) ja pukki sopivaan paikkaan.
- Käsijarrun sähkömoottorilta sähköliitin irti (ei ehkä pakollinen, mutta itse otin varmuuden vuoksi). Johdolla on yksi vedonpoisto/kiinnityspiste navan takana, jonka irti ottamalla saa johdon vähän enemmän pois tieltä.
- Normaaliin tapaan ensin jarrusatulan mäntäosa irti (2 x E12 pultit), sitten jarrupalat pois esim. vähän ruuvimeisselillä kampeamalla.
- (
Jos on tarkoitus vaihtaa myös jarrulevy, pitää löysätä myös jarrusatulan toisen osan yläpultti ja irrottaa alapultti (2 x T55 Torx, ovat aika tiukassa). Yläpulttia ei tarvitse irrottaa kokonaan vaan pieni löysääminen riittää, jotta satulaa saa käännettyä vähän pois levyn tieltä. Jarrulevy on kiinni yhdellä pienellä Torx-pultilla (ehkä T30 tai T35).)
- Jarrusatulan mäntä pitää puristaa takaisin sisään, jotta uudet paksummat jarrupalat mahtuvat paikalleen. Tämä onnistuu helposti siten, että käsijarrun sähkömoottori irrotetaan (2 x 5 mm kuusiokolopultit moottorin kahdella puolella). Moottorin akselin pää on Torx-muotoinen ja jarrusatulassa on Torx-kanta T50. Tätä kantaa pyöritetään myötäpäivään niin pitkälle kuin se menee (itse tein tämän pelkällä hylsyllä ja sormilla ilman mitään vääntövarsia, pyörii ihan helposti). Tämän jälkeen männän voi puristaa sisään satulaan käyttämällä jarrumäntätyökalua tai vastaavaa puristinta. Mäntää ei tarvitse enää pyörittää vaan sen voi puristaa suoraan.
- Männän puristamisen jälkeen käsijarrun moottori asennetaan takaisin. Moottorin akseli tulee kohdistaa ensin satulassa olevaan avainväliin ja kiertää moottoria sitten hieman tarvittaessa, jotta kiinnityspultit sopivat kohdalleen. Moottoria tosin ei kovin herkästi voi väärinkään laittaa, sillä jos akseli ei ole paikallaan, moottorin ja satulan väliin jää monien millien ammottava rako..
- Moottorin asentamisen jälkeen jarrusatulan saa kiinnittää. Muutenkin tästä eteenpäin homma on lähinnä kasaamista päinvastaisessa järjestyksessä.
- Kun jarru on kasattu ja moottorin sähköliitin uudelleen paikallaan, jarrupoljinta olisi hyvä polkea muutamia kertoja reilusti, jotta jarrumäntä puristaa taas jarrupaloja. Tämän jälkeen autoon voi laittaa virrat päälle ja kytkeä käsijarrun. Koska käsijarru on ollut täysin uloskierrettynä, kuuluu käsijarrun moottorin ääntä ensimmäisellä kerralla huomattavasti normaalia pidempään. Tämä tapahtuu kuitenkin vain ensimmäisellä kerralla, sillä käsijarru säätyy itsestään.
- Valmista tuli!
Itselläni meni aikaa toisella puolella ensimmäistä kertaa tehden noin 3h sisältäen videomateriaalin kuvaamista ja tiukkojen pulttien kanssa ihmettelyä. Toisella puolella homma kesti enää noin 50 min, kun prosessi oli selkiytynyt. Mitään vikavaloja tms. ei tällä tavalla vaihtamalla syttynyt, joten pitäisin tätä metodia ihan validina jarrupalojen vaihtoon.