Kirjoittaja Aihe: 406 - Laturin hihnan vaihto (XUD11)  (Luettu 8500 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

hannujuhani

  • Vieras
406 - Laturin hihnan vaihto (XUD11)
« : 21.10.2007, 09:55:55 »
Auto: 1997 406 GW 2,1 TD.

Miten saa auki laturin hihnan kiristimen ylemmän kiinnitysruuvin, joka on Haynesin mukaan kiristysrullan akselina? Siis millaisella työkalulla ja mitä kautta? Avain on ilmeisesti 6 millin kuusiokoloavain, mutta hylsy ei sinne mahdu eikä tavallinen L:n mallinen ylety - siis se lyhempi pää. Tilaa on todella vähän. Päteekö tähänkin malliin ohje, jonka mukaan lokasuojassa olisi luukku, jonka kautta kiristin löysätään?

jusu607

  • Vieras
Vs: 406 - Laturin hihnan vaihto (XUD11)
« Vastaus #1 : 22.10.2007, 10:05:49 »
Jep, lokarissa on se muovinen sisälokasuoja, se irti niin kuusiokolo on näkyvissä. Mutta hihnan kiristys tapahtuu kuusiokolon vieressä olevasta neliön muotoisesta kolosta. Neliön muotoinen kolo oli kooltaan muistaakseni 7 mm / sivu. Sellaisen työkalun siis tarvitset.

Tarvikehihna oli hiukan hankala saada paikalleen, koska se oli niin tiukka. Jouduin ottamaan koko kiristyspyörän irti ja hihnan kanssa takaisin. Jos tähän vaiheeseen jollakin on ideoita, niin kuulen mielelläni. Se oli hankalin osa tapahtumaa.

Pugi

  • Vieras
Vs: 406 - Laturin hihnan vaihto (XUD11)
« Vastaus #2 : 24.10.2007, 16:44:55 »
Minulla lähti ainakin aukeamaan ilman sisälokasuojan irrottelua. Ahdas on, mutta kyllä se irtoaa ja menee kiinnikin. Melkoinen pujottelu on laittaa uusi paikoilleen, itse pyörittelin muistaakseni laturia niin meni paikoilleen.

jusu607

  • Vieras
Vs: 406 - Laturin hihnan vaihto (XUD11)
« Vastaus #3 : 25.10.2007, 09:12:41 »
Lainaus
Minusta näytti siltä, että hihna kiristetään kiertämällä kiristinlaitteen alapäässä olevaa kuuden millin kuusiokoloruuvia vastapäivään?

Se kiristinlaite lukitaan paikalleen sillä kuusiokololla, ihan normikierteet. Ja sitä ennen kiristetään hihna sillä neliönmuotoisella. Kuusiokolokiinnitys on siis epäkeskeisesti pyörällä.

Rengas on paikoillaan neljällä pultilla ja lokari 2:lla tai 3:lla ruuvilla. Kestää noin minuutti tai max kaksi, kun kiristin on näkyvissä. Ei kannata juuri kikkailla yläkautta...