Kirjoittaja Aihe: 406 - Kampiakselin hihnapyörän ja rullien vaihto (HDi)  (Luettu 4001 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Pösömies oulusta

  • Vieras
Auto: 406 2,0 HDi 66 kW.

Tarkastin tuon laturin hihnan hihnapyörän ja kyllä se ihan selvästi rikki on. Pulttikaan ei ole enää keskellä pyörää vaan se on noin 5mm puolessa ja pyörästä on irronnut jotain peltiosia. Mikähän niistä rullista on se kiristinrulla? Siellä on kolme rulllaa. Kaksi on halkaisijaltaan 5cm ja yksi on n. 7cm. Isompi rulla on siinä heti hihnapyörän vieressä. Kannataako noita rullia uusia samalla kun vaihtaa hihnan ja hihnapyörän?

Mistä kohtaa hihna löysätään? Tapahtuuko hihnan löysytys laturin puolelta vai kiristinrullasta? Onko hihnapyörän kiinnityspultissa normaali vai vastapäiväinen kierre ja lähteekö pyörä irti ilman ulosvetäjää?

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 147
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 406 - Kampiakselin hihnapyörän ja rullien vaihto (HDi)
« Vastaus #1 : 29.11.2007, 19:57:51 »
Kiristin rulla on eka rulla hihnapyörän jälkeen "löysällä" puolella = ennen ohjaustehostimen pumppua. Hihna löysätään kääntämällä kiristin rullaa ylös päin. Normaalisti hihnapyörässä on ollut tavallinen kierre, mutta en mene vannomaan.
« Viimeksi muokattu: 04.07.2009, 11:49:11 kirjoittanut Tonilind »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 719
Peugeot 3008 hybrid

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 406 - Kampiakselin hihnapyörän ja rullien vaihto (HDi)
« Vastaus #3 : 30.11.2007, 01:17:12 »
Asiasta löytyy runsaasti keskustelua foorumin hakutoimintoa käyttämällä (esim. hakusanat "hdi hihnapyörä"). Arkistoidut viestit:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=1616.0
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=3879.0
« Viimeksi muokattu: 04.07.2009, 11:48:58 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Pösömies oulusta

  • Vieras
Vs: 406 - Kampiakselin hihnapyörän ja rullien vaihto (HDi)
« Vastaus #4 : 02.12.2007, 12:05:02 »
Hihna ja hihnapyörä on nyt vaihdettu. Pulttikoneen se vaati, ei puhettakaan että olisi ilman lähteny auki. Jokin pitempi vartinen väännin olis ollu hyvä tuon kiristimen kääntämiseen, mutta onnistu se näinkin.