Kirjoittaja Aihe: 405 - Venttiilivarren tiivistekumien vaihto (XU)  (Luettu 6141 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

vemuli

  • Vieras
Auto: 1988 405 1,9 GR.

Ajattelin vaihtaa ohjurin kumit ja samalla (ehkä?) nokkahihnan rullineen. Jos olen ymmärtänyt oikein, helpointa on tehdä prosessi niin, ettei irrota kantta ensinkään? Löytyisikö joltain vinkkejä, neuvoja, ohjeita yms. asian tiimoilta? Luulisin, että tuon on tehnyt useampikin pösöilijä.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 405 - Venttiilivarren tiivistekumien vaihto (XU)
« Vastaus #1 : 08.08.2008, 15:35:46 »
Tässä hieman vinkkejä mm. sopivan venttiilijousityökalun etsimiseen/tekemiseen:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=7707.msg124864#msg124864

Säätöhän tapahtuu venttiilivarren pään ja paininkupin väliin asetettavilla eri paksuisilla säätöpaloilla, joten venttiilijousityökalua ei sitä varten tarvita. Säätöpala tulee siis venttiilijousilautasen päälle ja paininkuppi puolestaan sen päälle. Venttiilivarren tiivistekumien vaihto puolestaan vaatii jousien irrottamisen ja se työ hoituu samalla vaivalla, kun nokka-akselin joutuu kuitenkin irrottamaan.

Sopivaa venttiilijousityökalua en valmiina löytänyt, mutta rakensin sopivan lisäosan (jatkon) käytössäni olevaan koukkumaiseen työkaluun, jonka avulla sain liitettyä siihen toisesta venttiilijousityökalusta lainaamani osan, joka painaa jousen ylälautasta. :-) Työkalun koukut tukeutuvat pakosarjan puolelle kiinnitettyyn kulmarautaan. Valmiin työkalun (IKH:n maahantuoma työkalu Motonetista) ongelmana oli, että jousilautasta painava pää ei sopinut XU-koneeseen, koska jouset ovat ahtaassa syvennyksessä. Mutta tuohon on helppo tehdä sopiva pää itsekin (itse otin toisesta venttiilijousityökalusta).

Biltemasta ostettu sytytystulpan reikään sopiva paineilma-adapteri estää venttiilien putoamisen tehokkaasti. Vanhat kumit voivat olla todella tiukasti kiinni ja ne murenevat helposti irrotusta yritettäessä, mutta itse sain ne irti käyttämällä pitkiä kärkipihtejä, joiden kärjet olivat 90 asteen kulmassa. Tosin jouduin lyhentämään kärkiä hieman ja tekemään rautasahalla uutta tartuntapintaa jäljelle jääneeseen osaan. Kyseiset Bilteman kärkipihdit (260 mm, tuotenumero 12314) eivät enää ole myynnissä. Ko. tarkoitukseen myydään myös irrotustyökaluja, mutta sellaista en ehtinyt etsiä (voisi olla kannattava hankinta).

Uudet venttiilivarren tiivisteet saa paikoilleen vaikka asettamalla sopiva aluslevy tiivisteen päälle ja aluslevyä pitkän hylsyn avulla varovasti naputtamalla (itse käytin 16 mm:n pitkää sytytystulppahylsyä). Esim. tiivistekumin päälle hyvin sopivaa 11 mm:n hylsyä ei voi käyttää, jollei venttiilejä irrota, koska varret ovat tiellä.

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.


« Viimeksi muokattu: 08.08.2008, 16:01:45 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

405_rules

  • Vieras
Vs: 405 - Venttiilivarren tiivistekumien vaihto (XU)
« Vastaus #2 : 22.01.2010, 09:36:33 »
Auto: 1995 405 2,0 GTX (XU10J2).

Onko kukaan vaihtanut kyseiseen konetyyppiin venttiilivarren kumeja? Kaiketi vaihtotyön voi suorittaa ilma kannen aukaisua niinkuin XU5 -koneissa.

Onko kyseessä ollut ihan aiheellinen vaihto(kone on savuttanut) vai ennakoiva huolto? Yritän tuossa tulevaa jakopään remonttia kartoittaa, että kuinka suureksi tämä lopulta paisuu. Onko tämä konetyyppi kestänyt ajella ilman tiivistekumien vaihtoa pitkäänkin ilman savuamisoireita (yli 300 tkm) Myös venttiilien säädöt pitäisi tarkistaa kun 242 tkm on mittarissa. Onko kokemuksia, ovatko venttiilien välykset olleet kohdillaan?

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 405 - Venttiilivarren tiivistekumien vaihto (XU)
« Vastaus #3 : 22.01.2010, 11:15:36 »
Luultavasti homma taitaa sujua samalla tavalla kaikissa XU-sarjan 8-venttiilisissä koneissa. Kai ne kumit kannattaa jo noilla kilometreillä vaihtaa ennakoivasti, kun kerran jakopää on muutenkin auki, vaikka varmaan vielä saattaisivatkin kestää pitkään. Tiivistekumien kuntoon taitaa vaikuttaa näin vanhoissa autoissa enemmän ikä kuin ajokilometrit?

Välyksistä:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=7707.0
« Viimeksi muokattu: 22.01.2010, 11:27:25 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Putkimies2

  • Vieras
Vs: 405 - Venttiilivarren tiivistekumien vaihto (XU)
« Vastaus #4 : 09.02.2014, 22:59:40 »
Auto: 1993 405 2,0 GTX (VF34BRFX271050201, käyttöönotto 27.05.1993).

Tällainen homma odottaisi, onko minkälainen haaste mulla edessä ja löytyykö jostain hyvät ohjeet? Konella ajettu 260 000 km ja savuttaa.

J-PR

  • Vieras
Vs: 405 - Venttiilivarren tiivistekumien vaihto (XU)
« Vastaus #5 : 25.02.2014, 09:29:22 »
Nokka-akseli irti, paininkupit irti. Estää venttiilien tippumisen sylinteriin mieleisellään tavalla. Jouset irti, tiivisteet pitkäkärkisillä pihdeillä irti ja uudet paikalleen vaikka pitkää hylsyä tuurnana käyttäen. Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä.