Automalli: Peugeot 308 SW 1.2 Puretech 130
Korimalli: Farmari
Vuosimalli: 2016
Varustelutaso: Allure edition
Polttoaine: Bensa
Vaihteisto: Automaatti EAT6
Moottori: 1.2 Puretech 130
Mihin kokemukset perustuvat: Oma auto
Ajomäärä: 92600km
Parilla 308 Puretechilla on nyt tullut hinkattua 150 tkm, oli tuossa jossain kohtaa usko loppua kun autoa piti käyttää korjaamolla vähän turhan usein. Molemmille käynneille löytyi kyllä lopulta ihan järkevä selitys, väärä sytytystulpan lämpöarvo ja nesteen bensa. Tuulilasi vaihdettiin kerran, yhden huollon yhteydessä vaihdettiin viiksipaketti, vilkunäänet kun katoili satunnaisesti uudesta alkaen. Samalla selvitettiin miksi hantin puolen takaoven lasin nostimen ohjaus ei toiminut takaovesta, siellä oli liitin huonosti paikallaan.
Muuten noin ajoltaa tuo oli kyllä pitkään aikaan sellainen pösö millä olisi voinut ajaa sinne ja takaisin, eikä mikään matka tuntunut kamalan pitkältä, erot edelliseen 308 Activeen ei ajo-ominaisuuksissa ollut suuri, mutta 6-vaihteinen automaatti teki ison eron kokonaisuuteen, joskin viimeinen softapäivitys toi yhteen vaihteen vaihtoon aavistuksen kulmikkuutta tietyissä tilanteissa. Kulutus meni selvästi alle 5 l/100 matka-ajossa, eikä kaupungissakaan ihan mahdoton kulutus ollut, sekalaisessa ajossa jonka matka-ajon osuus oli suurempi kulutus oli alkuun 5,2-5,7 l/100, mutta matka-ajon osuuden vähennyttyä keskikulutus nousi aika tarkkaan 6 l/100.
Adaptiivinen vakionopeussäädin oli ihan pätevä jossain olosuhteissa, mutta ainakin tässä etelässä muiden ajotapa moottoritiellä tekee siitä käyttökelvottoman kaikissa muissa tilanteissa paitsi jos roikkuun 2,5 s päässä rekan perässä. Jostain syystä siihen eteen on pakko tulla todella lähelle ja varmuuden vuoksi vielä vähän pudottaa vauhtia, matkan teosta tulee todella ärsyttävän nykivää. Lisäksi keulassa oleva tutka on todella herkkä pienellekin määrälle lunta tai loskaa, laitos menee vika tilaan muutaman minuutin kuluttua sateen alkamisesta. No onneksi tuon laitteen saa kytkettyä pois päältä.
+ hyvät tilat, säädöt riittää pitkällekin kuljettajalle
+ pieni ratti, ergonomia on mainio
+ ajamisen vavattomuus, mainio automaatti
+ Puretech moottori, vaikea erottaa dieselistä luonteen puolesta+ hiljainen
+ lämpenee nopeasti ja lämmintä riittää kovillakin pakkasilla.
+ hyvät full LED ajovalot
+ järkevä polttoaineen kulutus
+ pelkistetty kojelauta, ei nappula viidakkoa
+ radion / tietokoneen monipuoliset liitännät
+ vakionopeussäätimen viiksi mallia vanha, ei mitään rattinappula helvettiä.
+ nopeuden näkyy mittariston näytössä, nopeusmittari jää vähän tarpeettomaksi.
+ peräkärry ei tunnu ajossa kovin paljoa, hyvä ja huono, välillä unohtaa koko kärryn.
+ aikaisemmin pösöjen jarruja sai rassata joka kevät renkaiden kausivaihdon yhteydessä, tämän auton jarruille ei ikinä tehty yhtään mitään koko aikana.
+ maalipinta oli kyllä hämmentävän siisti noilla kilometreillä, todella vähän kiveniskemiä, sisustassa vain hiukan kiillottunut nahkaratti kielii ajomäärästä, kun katsoo autoliikkeen myyntikuvia ei kilometrit näy autossa, voisi ihan yhtä hyvin olla 10 tai 50 tkm ajettu kuin 92 tkm
+ hyvä vaihtohyvitys
- pitkällä kuljettajalla taustapeili on sen verran näkökentässä että risteyksissä joutuu kurkkimaan oikealle sen taakse
- huono radion vastaanottimen herkkyys
- etusumuvalojen idea jäi vähän hämäräksi, ne kun ei näytä käytännössä yhtään mitään, liekö suuntaukset olleet poskellaan tai jotain.