Alkoi lämmötkin pysymään. Ainakin kesällä. En ihmettele, että vaihtohinta on parisataa merkkiliikkeessä. Saattaa niilläkin se pari tuntia mennä operaatiossa, kun itselläkin saattoi mennä kolme. En niin tarkkaan kelloa katsonut.
Pari kuvaa itse operaatiosta. Pahoittelen Asha puhelimen ja kuvaajan huonoa yhteispeliä...
Lyhyesti:
1. Ilmansuodatin pois edestä. En ottanut joustoputkea pois, kun edellinen omistaja liimannut yhden liittimen silikoonilla kiinni...
2. Tarvittavat liittimet irti, jotta saa sähköjohdot tieltä
3. Jäähdytinneste pois. En löytänyt hanaa enkä jaksanut montun päälle mennä, joten otin letkusta sen mikä tuli ja kuivasin loput lattialta myöhemmin. Tämä letku näkyy irrallaan takapäästä yhdestä kuvasta. Samalla irroitettu myös etupään syylärin yläpäähän menevä letku.
4. Alempi alumiiniputki pitää allaan takapäässä termostaatin. Tuo putki on kiinni etupäästään yhdellä ja takaa kolmella ruuvilla. Jotta takana olevaan alimpaan pääsee käsiksi, pitää irroittaa moottorista taaksepäin lähtevää putkea kiinnipitävä metallipidike, joka kiinni kahdella ruuvilla
5. Voi olla että etupäässä olevaa hydrauliutkea kannattaa irroittaa. Itse väänsin tuota varovasti pois edestä.
6. Irroita "alumiiniputki". Termostaatti pois ja uusi tilalle. Nuo tiivisteet kannattaisi ehkä tosiaan vaihtaa. Itse sipaisin vanhoihin hieman tiivistesilikonia, kun en ollut tiivisteitä ymmärtänyt ostaa.
7. Osat takaisin käänteisessä järjestyksessä.
8. Uutta nestettä systeemiin niin paljon kuin tarvitsee lisätä. Huom termarikotelossa on ilmausruuvi, joka laitetaan kiinni vasta kun sieltä alkaa tirrata nestettä. Ilmaa systeemiä myös lämppärin putkesta.
9. Liittimet kiinni ja viimeinen tarkastus, ettei mitään unohtunut ja ettei nestevuotoja näy ainakaan vielä
10. Ilmanputsari kiinni, kone tulille. Vaikutti sille, ettei moottoriin paljoa ilmaa jäänyt, kun muutaman kilometrin ajon jälkeen lämmityslaitteen ilmausruuvista ei tullut kuin nestettä ja säiliön pintakaan ei ainakaan vielä ajon jälkeen ollut vajonnut.
11. Nestettä meni reilu kaksi litraa, eli kannattaa ostaa riittävästi ettei tarvi lantrata vedellä. Tässä näytti olevan "keltaiset" longlife nesteet.
-Jarno
P.S. Takarenkaan laakerikin on nyt kunnossa. Auto muuttui nyt meluiltaan ihan inhimilliseksi.
TEMP_ARKISTOON