Kirjoittaja Aihe: 807 - Automaattivaihteisto-ongelma (AL4)  (Luettu 8938 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

El Capitan

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 374
807 - Automaattivaihteisto-ongelma (AL4)
« : 05.06.2017, 16:07:05 »
Auto: 2006 807 2,0 (EW10, AL4-automaattivaihteisto).

Vika ollut jo auto ostaessasi pari vuotta sitten. Joskus ilmenee samana päivänä parikin kertaa, parhaimmillaan kuukausia taukoa.

Aina vika ilmenee muutamien ensi kilometrien aikana käynnistämisestä ja yleensä kiihdytyksessä. Näyttöön tulee ilmoitus Automatic gearbox faulty eikä suostu enää vaihtamaan neloselle. Myös vakkari poistuu käytöstä. Auton uudelleen käynnistys ja vika poistuu ja kaikki toimii normisti. Tänään lueskelin tietoja Diagboxilla ja ilmoittaa laatikossa P0006, paineen säätö vaihtelu/suositus.
Mitä tuo meinaa?
Nykyiset
Peugeot 308 SW Allure Pack Launch Edition, 2008 Allure Pack Motion & 304
Entiset:
308 Allure, 406 SV 3.0, 305 GL, 305 GR, 309 GR, 505 GTI, 605 SLI, 605 SR 3.0, 305 Cristal, 306 XT, 807 ST

cone

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 2 833
Ajossa: 2007 607 2,2 (EW12J4, ML6C).

Omistetut pösöttimet: 2006 607 3,0 V6 (ES9A, AM6), 2000 607 2,2 (EW12J4, ZF 4HP20), 1990 405 Mi16 1,9 (XU9J4).

El Capitan

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 374
Vs: 807 - Automaattivaihteisto-ongelma (AL4)
« Vastaus #2 : 08.06.2017, 09:36:52 »
Eli solenoidit menee vaihtoon. Kaiketi nämä: http://www.vaihteistokauppa.fi/product/390/solenoidi-dp0al4-pwm-peugeotcitroenrenault. Onko kellään ebay myyjien linkkiä josta hyviä kokemuksia?



Nykyiset
Peugeot 308 SW Allure Pack Launch Edition, 2008 Allure Pack Motion & 304
Entiset:
308 Allure, 406 SV 3.0, 305 GL, 305 GR, 309 GR, 505 GTI, 605 SLI, 605 SR 3.0, 305 Cristal, 306 XT, 807 ST

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Vs: 807 - Automaattivaihteisto-ongelma (AL4)
« Vastaus #3 : 08.06.2017, 14:39:33 »
Noita ne taitaa olla kaikki eli linkissä myydään samoja ebayn solkkuja, sieltä itsekin tilasin. Ei tarvitse vaihtaa kuin se pääpaineen modulointiventtiili mutta jos saat tyyliin 30€/kpl niin vaihda molemmat. Samalla myös öljyt ja tiivisteet. Helppo homma huolellisesti tehtynä.

Tässä osalista ja toimintaohjeet vaihtoon.
http://citroen-foorumi.com/index.php?topic=19463.msg136264#msg136264

Käy teettämässä/tarkistamassa laatikon ohjelmiston päivitys ennen operaatiota.
Audi A4 Tdi Q


El Capitan

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 374
Vs: 807 - Automaattivaihteisto-ongelma (AL4)
« Vastaus #5 : 12.06.2017, 09:20:47 »
Kiitos, laitoin tilaukseen.  :)
Nykyiset
Peugeot 308 SW Allure Pack Launch Edition, 2008 Allure Pack Motion & 304
Entiset:
308 Allure, 406 SV 3.0, 305 GL, 305 GR, 309 GR, 505 GTI, 605 SLI, 605 SR 3.0, 305 Cristal, 306 XT, 807 ST

El Capitan

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 374
Vs: 807 - Automaattivaihteisto-ongelma (AL4)
« Vastaus #6 : 20.06.2017, 15:23:26 »
Tänään saapui osat ebaystä. Mites, pystynkö tarkistamaan tuon laatikon ohjelmistoversion Diagboxilla? Eli tarviiko päivitystä vai ei?
Nykyiset
Peugeot 308 SW Allure Pack Launch Edition, 2008 Allure Pack Motion & 304
Entiset:
308 Allure, 406 SV 3.0, 305 GL, 305 GR, 309 GR, 505 GTI, 605 SLI, 605 SR 3.0, 305 Cristal, 306 XT, 807 ST

-irbe-

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 58
Vs: 807 - Automaattivaihteisto-ongelma (AL4)
« Vastaus #7 : 20.06.2017, 15:58:32 »
Moi,
Laatikon ja moottorinohjausyksikön softaversion saa kaivettua diagboxilla. Itselläni on myös AL4-laatikko, muttei oireile vielä riittävästi (kerran vuodessa). Kaivoin kuitenkin  ko. asiat esille ihan varoiksi. Se että mikä versio softan pitää olla on minullekin epäselvää. Kerro jos saat valaisua asiaan. t: Irfan

Corle

  • Vieras
Vs: 807 - Automaattivaihteisto-ongelma (AL4)
« Vastaus #8 : 20.06.2017, 16:08:50 »
Mullakaan aloittaessa ei ollut tietoa mikä softa laatikossa oli ja kävin kysymässä vsac.fi miten toimia. olivat sitä mieltä että softata voi ja jopa mielummin jälkikäteen. Tietoa ei ole miten käyttäytyy vanhalla softalla ja uusilla osilla, mutta todennäköisesti vika päällä ajelua olis ollut eli pelkällä kolmosella luistattaen. Ja moottorin on oltava kylmä eli jos tarttee softata niin täytyy viedä edellisenä päivänä pelipaikalle. Tosin mulla sitten oli uudemmat mustapäiset, joten en sitten softannut.

Ja tämä auto oli tosin sitikka C8 vm. 2003,(eli ainakin siinä ollut uudesta asti uudemmat solkut, jos ei moottorin vaidossa aikanaan ole laatikkoakin vaidettu en tiedä mutta en oikeen usko)joka kohta lähtee myyntiin kun ostin uudemman samanmoisen leijonan :)
« Viimeksi muokattu: 20.06.2017, 16:17:17 kirjoittanut Corle »

El Capitan

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 374
Vs: 807 - Automaattivaihteisto-ongelma (AL4)
« Vastaus #9 : 21.06.2017, 07:28:49 »
Yritetään selvitellä "riittävää" softaversiota ja tosiaan vinkkejä otetaan vastaan jos joku asiasta enemmän tietää.

Miten tuo softapäivitys käytännössä tapahtuu, vaatiiko merkkihuoltoa vai pystyykö itse tekemään diagboxilla? Mietin vaan että jos nuo osat vaihtaa ja vaatiikin sen jälkeen päivityksen (ja käy kuten Corle kirjoitti, eli jää kolmonen päälle) niin voiko tuolla silti ajaa? Lähimpään merkkihuoltoon kun on n. 50 kilsaa.
Nykyiset
Peugeot 308 SW Allure Pack Launch Edition, 2008 Allure Pack Motion & 304
Entiset:
308 Allure, 406 SV 3.0, 305 GL, 305 GR, 309 GR, 505 GTI, 605 SLI, 605 SR 3.0, 305 Cristal, 306 XT, 807 ST

Corle

  • Vieras
Vs: 807 - Automaattivaihteisto-ongelma (AL4)
« Vastaus #10 : 21.06.2017, 07:56:42 »
Mulle ainakin sanottiin että voi sillä ajaa (kun erikseen vielä mainitsi että mielummin jälkikäteen softataan). Ja käsittääkseni tarttee viedä merkkitesterille. Joten se nyt ainakin kannattaa etukäteen tiedustella mitä kustantaa, kun on vissiin melko kirjavat kustannukset noissa. Tuo raisiossa oleva vsac.fi olisi ottanut vain 70€. Mutta olen kuullut myös poskettomista yli 200€ summistakin.

Ja jos suuria epäselvyyksiä on niin kyllähän ainakin sen "öljypohjan" irroittamalla näkee suoraan onko vanhat vai uudet solenoidit. Tosin turhaa työtä tulee jos onkin vanhat eikä uskalla vaihtaa.

El Capitan

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 374
Vs: 807 - Automaattivaihteisto-ongelma (AL4)
« Vastaus #11 : 21.06.2017, 13:50:18 »
Porissa Palinilla 95 euroa softapäivitys, joka on mulle ihan jees jos sen vaatii ja sillä menee kuntoon. Eli nyt vaan osaa vaihtoon katsotaan mitä tapahtuu  :)
Nykyiset
Peugeot 308 SW Allure Pack Launch Edition, 2008 Allure Pack Motion & 304
Entiset:
308 Allure, 406 SV 3.0, 305 GL, 305 GR, 309 GR, 505 GTI, 605 SLI, 605 SR 3.0, 305 Cristal, 306 XT, 807 ST

El Capitan

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 374
Vs: 807 - Automaattivaihteisto-ongelma (AL4)
« Vastaus #12 : 05.07.2017, 07:13:04 »
Solenoidit vaihdettu ja ainakaan vielä ei virheilmoitusta ole tullut. Laatikko myös toimii niin kuin pitääkin, joten ei tarvine softapäivitystä.
Nykyiset
Peugeot 308 SW Allure Pack Launch Edition, 2008 Allure Pack Motion & 304
Entiset:
308 Allure, 406 SV 3.0, 305 GL, 305 GR, 309 GR, 505 GTI, 605 SLI, 605 SR 3.0, 305 Cristal, 306 XT, 807 ST

asiamies123

  • Vieras
Vs: 807 - Automaattivaihteisto-ongelma (AL4)
« Vastaus #13 : 10.07.2018, 12:30:51 »
Auto: 2003 807 2,0 (EW10, automaatti).

Morjens. Vaimon 807 automaatti, nykii varsin pahasti kun laatikko vaihtaa suuremmalle. Veikkaan öljyjen vähyyttä. Mutta mistä laatikon öljyt tarkistetaan ja vaihdetaan? Paljonko 2.0 litrasen (bensa) automaattilaatikossa on öljyä ja mitä öljyjä pitää käyttää?? :'(

am_tiainen

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 124
Vs: 807 - Automaattivaihteisto-ongelma (AL4)
« Vastaus #14 : 11.07.2018, 16:25:25 »
Auto: 2003 807 2,0 (EW10, automaatti).

Mistä laatikon öljyt tarkistetaan ja vaihdetaan? Paljonko 2.0 litrasen (bensa) automaattilaatikossa on öljyä ja mitä öljyjä pitää käyttää?
Laatikon alkuperäinen öljy on Esso/Mobil-1 ATF LT 71141. Automaatit on sen verran tarkkoja noiden öljyjen kanssa etten uskaltaisi ostaa muun merkkisenä vaikka tuota LT 71141 öljyä on saatavilla muiltakin valmistajilta. Itse ostin Mobil LT 71141 öljyt viimeksi MotorMarket nettikaupasta kun näytti olevan edullisin paikka.

Tässä linkki hyvään kuvalliseen ohjeet 406 automaattilaatikon öljynvaihtoon:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=21535.msg197825#msg197825

Ohjeet on 406 malliin, mutta toimenpide on liki identtinen. Luulen että tuo 807 kuuluu samaan aikakauteen kuin 307/407 joihin olen vaihtanyt öljyjä.

Peugeot 406 ja 307/407 AL4 vaihteistojen erot:
- Täyttöroppu avautuu neliskanttisella 8 mm öljytulpan avaimella.
- Öljyntasoputki on 307/407 malleissa muovinen ja sijaitsee tyhjennysaukon sisäpuolella, joka avautuu 8mm kuusiokulma-avaimella.

Jos tarkastat vain öljytason niin silloin vain avaat täyttöropun pohjasta ja vaihteiston päältä (neliskanttinen öljytulppa). Sitten kaadat öljyä sen verran että alhaalta rupeaa tippumaan ylimääräiset öljyt pois. Öljytasoputkea ei tuossa opearaatiossa tarvitse ottaa pois missään vaiheessa.