Kirjoittaja Aihe: 406 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)  (Luettu 57991 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #15 : 20.10.2008, 01:14:50 »
Mistä tiedän mikä vaihteistotyyppi pökötissäni on ?

Mikäli kyse allekirjoituksenne (XU7) moottorista, niin autossanne on BE tyypin vaihteisto. Moottori vs. vaihteistotyyppi selviävät auton ohjekirjasta.

TseiTsei

  • Vieras
Vs: 406 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #16 : 20.10.2008, 14:56:43 »
Mistä tiedän mikä vaihteistotyyppi pökötissäni on ?
Ja millä keinoin öljyn saa laitettua tuonne parhaiten, koska täyttöaukko on vaakatasossa?

Onko tämä mahdollisesti vaihteistoöljyn täydennysaukko ?

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 406 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #17 : 20.10.2008, 17:01:53 »
Onko tämä mahdollisesti vaihteistoöljyn täydennysaukko?

Kyseessä on vaihteiston huohotusaukko. BE-vaihteiston aukot on selvitetty jo aiemmin mainitussa viestiketjussa hyvinkin selvästi:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=23491.0
« Viimeksi muokattu: 20.10.2008, 17:06:44 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 406 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #18 : 20.10.2008, 18:03:14 »
Huohotusaukosta sinne on helpoin laittaa sitä öljyä.

Täyttö- ja tarkastusaukon tulppa on joka tapauksessa avattava oikean täyttömäärän varmistamiseksi ja öljyn lisääminen sitäkin kautta onnistuu helposti esim. ruiskulla (vaikka desilitran ruisku apteekista), purkkiin kierrettävällä suppilolla tai pumpulla.
« Viimeksi muokattu: 21.03.2010, 18:40:22 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

TseiTsei

  • Vieras
Vs: 406 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #19 : 22.10.2008, 20:31:07 »
Ostin tuota Elfin 75w-80 Ad varaosa liikkeestä. Sitä myyjä suositteli ranskalaiseen, onhan öljy kerta samassa maassa tehtykkin. Onko kenelläkään kokemusta tuosta öljystä?

Huomenna ajattelin vaihtaa öljyt. Ohjekirjan mukaan täyttömäärä on 2 litraa. Autotallin lattia ei ole aivan tasainen ja jos auto on vielä tunkin varassa toiselta puolelta, on auto joka tapauksessa hieman kallellaan. Onko määrän tarkistuksen kannalta oleellista, että öljyä täytyy saada tulemaan hieman yli, jos laskee lisänneensä tasan 2 litraa.

TseiTsei

  • Vieras
Vs: 406 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #20 : 23.10.2008, 17:09:56 »
Ainut ongelma on vain että poistoproppu on nuljaantunut ja ei saa mitenkään lenkkiavaimella auki.

Poistoproppu on onneksi sellaisessa paikassa, että sitä voi käsitellä järeämmälläkin työkulla. Esim. voit rälläkällä "veistää" siihen uudet reunat pari milliä pienemmälle lenkille ja koittaa sitten. Myös isot lukkopihdit ovat asiallisia tuollaisissa tilanteissa. Kokoamisvaiheessa uus proppu tilalle.

Putkimiehen 'pihdeillä' lähti nopeasti. Saman propun jouduin laittamaan takaisin, kun ei siihen hätään samanlaista löytynyt. Ei tuo öljyä ainakaan näyttänyt vuotavan. Vaihteisto muuten kyllä muuttui paremmaksi.

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Vs: 406 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #21 : 09.11.2008, 06:59:41 »
Peugeot 406 2.1 td vm 96 Mistä löytyy vaihteisto öljyn täyttöreikä? Paljonko öljyä laitetaan? onko jossain mittatikkua? Rupesin vaihtamaan veto akselia, ja kun nykäsin akselin pois tuli sieltä öljyä. ni tuli kiire työntää se takas.. kuuluuko akselin lähteä vaan vetämällä pois, vai onko laatikonpäässä sokkaa? joka tapauksessa pitäs öljyt vaihtaa sinne, ku ei tiiä koska on vaihettu, ja autolla ajettu jo 370tkm kyseessä on manuaali laatikko..

Yleensä manuaalivaihteistojen täyttö/tarkastustulppa sijaitsee päätykopassa. Helpoin tapa laittaa öljyt on vaihteiston päällä olevan huohotintulpan reijän kautta, mikäli ko. vaihteistossa sellainen on. Vetoakseleissa ei ole mitään sokkaa tms. vaan lähtevät irti vetämällä. Kannattaa valuttaa kaikki öljy pois ja täyttää vaihteisto uusilla öljyillä, yleisimmin täyttömäärä on 2l.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 142
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 406 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #22 : 09.11.2008, 07:04:22 »
Vetari ei ole nk. millään kiinni, se lähtee ihan vetämällä. Öljyn täyttöreijästä löytyy ML vaihteiston kohdalla seuraavaa http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=6777.msg127561#msg127561

Tosin varaosakuvien mukaan joissakin malleissa ei olisi tuota täyttöreikää, mutta joku kumma öljykouru löytyy numerolla 2107 F2.

Öljymäärä löytynee myös haulla, oletan sen olevan luokkaa pari litraa.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

komiaris

  • Vieras
Vs: 406 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #23 : 19.11.2008, 22:26:41 »
Ilmasuodatin kotelon alla oleva proppu ei ole mikään huohotin. se on peruutusvalon anturi. siitä on kaikkein helpoin lisätä öljyt. itse laitoin laatikkoon hieman x1r nasan ihmeöljyä niin laatikko pelaa kuin unelma vaikka auto on ajettu 425000. 2,1 tdi 97 (paku:)

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Vs: 406 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #24 : 20.11.2008, 17:09:36 »
Ilmasuodatin kotelon alla oleva proppu ei ole mikään huohotin. se on peruutusvalon anturi. siitä on kaikkein helpoin lisätä öljyt. itse laitoin laatikkoon hieman x1r nasan ihmeöljyä niin laatikko pelaa kuin unelma vaikka auto on ajettu 425000. 2,1 tdi 97 (paku:)
2001 vm:n 406:ssa vaihteiston päällä on muovinen huohotintulppa. Noissa vaihteistoissa saattaa olla erilaisuuksia. Vanhemmissa, kuten 205:n laatikossa vastaavassa paikassa oli peruutusvalon katkaisin.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

Nuudeli

  • Vieras
Vs: 406 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #25 : 20.11.2008, 17:36:15 »
Jos kyseessä BE laatikko, niin kyllähän sieltä löytyy huohotin sekä pakkivalon anturi, mutta kummastakaan ei ole öljyä tarkoitus lisätä.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #26 : 21.11.2008, 13:46:00 »
Kyllä mä vaan kaadoin juuri siitä huohottimesta öljyt sisään ja ihan oikeaan paikkaan ne meni. Turha sieltä laatikon kyljestä on letkun kanssa tuhrata kun helpommallakin pääsee, sen öljytason voi sitten tarkastaa siitä oikeasta propusta täytön jälkeen.

Aika helposti pikku suppilolla meni sisään, kukin tyylillään.

Noinkohan helpommalla? Joudut myöstämään moottoritilassa ja pyöräkotelossa. Samasta tasontarkastus/täyttöreiästä operoituna homma hoituu kerralla - taatusti helpommin.

Hiukan letkua (max. ulkohalkaisija 14 mm) täyttöpullon päähän ja pyöräkotelossa ei tarvitse aikaansa viettää, kuin tulpan avauksen ja sulkemisen verran.

pjokinen

  • Vieras
Vs: 406 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #27 : 05.04.2009, 16:22:37 »
Noinkohan helpommalla? Joudut myöstämään moottoritilassa ja pyöräkotelossa. Samasta tasontarkastus/täyttöreiästä operoituna homma hoituu kerralla - taatusti helpommin.

Hiukan letkua (max. ulkohalkaisija 14 mm) täyttöpullon päähän ja pyöräkotelossa ei tarvitse aikaansa viettää, kuin tulpan avauksen ja sulkemisen verran.

Hemmetti, itselläni ei löytynyt koko täyttöreikää vaikka manuaalien kanssa metsästin sitä vähän joka puolelta. Mun kosla siis -03 farkku 2.0 HDi ja ML5C lootalla. Ei ollut räjäytyskuvan paikassa kuin sokea valu eli ei röörin rööriä. Täyttelin kanssa huohottimen reistä määrämitalla ja hyvin meni, ei valittamista. Nää on tosiaan näköjään yksilöitä...

On kyllä helpompi täyttää tuosta huohottimesta, senkun nyppää ilmaputsarin kotelon ylös (lähtee ilman ruuvailuja suoraan ylöspäin nostamalla) ja kevysti kiskaisemalla nousee se huohottimen hattukin irti ja kaikki ilman työkaluja. Sitten pitää olla vaan varma että loota on todellakin tyhjä ja mittakannulla oikea määrä tavaraa sisään. Ja eikun kovaa ajoa.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #28 : 06.04.2009, 01:55:36 »
ML5 vaihteistossa täyttö- ja tasontarkastustulppa sijaitsee tasauspyörästön/perän kotelossa. ML5C tyyppi taas kielletään täyttämästä/tarkistamasta kyseisestä tulpasta. Täyttö (2.1 litraa) suoritettava huohottimen reiästä.

Liekö vaihteiston kuorien rakenne sellainen, ettei tasoa voi luotettavasti ML5-tyypin tapaan peräkopan tulpasta tarkistaa. Keula ylösnostettuna taso jäänee tulpasta tsekattuna ML5 tyypissäkin vajaaksi. Ajoneuvon tulee siis olla tasaisella alustalla.


pjokinen

  • Vieras
Vs: 406 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #29 : 06.04.2009, 13:44:55 »
ML5 vaihteistossa täyttö- ja tasontarkastustulppa sijaitsee tasauspyörästön/perän kotelossa. ML5C tyyppi taas kielletään täyttämästä/tarkistamasta kyseisestä tulpasta. Täyttö (2.1 litraa) suoritettava huohottimen reiästä.

Liekö vaihteiston kuorien rakenne sellainen, ettei tasoa voi luotettavasti ML5-tyypin tapaan peräkopan tulpasta tarkistaa. Keula ylösnostettuna taso jäänee tulpasta tsekattuna ML5 tyypissäkin vajaaksi. Ajoneuvon tulee siis olla tasaisella alustalla.

ok, multa tuo tarkastustulpan rööri tosiaan puuttui kokonaan. Auto sitä -03 vuoden tammi-maaliskuu sarjaa. Mistä tuo mainitsemasi täyttömäärä tulee? Huoltokirja sanoi että sinne olisi lykättävä se 1,85 L ja sen sinne laitoin (Redline MTL, 2 pulloa). Eipä pieni vajaa täyttö toki mitään meinaa, kunhan ei pääse vuotamaan noitakin vajaita pois. Pitäneeköhän lisäillä se pari desiä vielä..