Kirjoittaja Aihe: 306 - Jäähdyttimen alavesiletkun kiinnittäminen  (Luettu 4499 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jlyytikainen

  • Vieras
Auto: 306 XN 1,4 (TU3MC).

Onkos virallista keinoa kiinittää jäähdytimen alavesiletku takaisin pysyvästi? Nyt kun se on kerran irroitettu niin tuntuu menevän takaisin vain niin löysästi että lähtee helposti sormilla vetämällä takaisin irti.

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Vs: 306 - Jäähdyttimen alavesiletkun kiinnittäminen
« Vastaus #1 : 30.08.2008, 12:10:45 »
Pistä sinne tavallinen letkukiristin.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Jäähdyttimen alavesiletkun kiinnittäminen
« Vastaus #2 : 30.08.2008, 17:30:11 »
Onkos virallista keinoa kiinittää jäähdytimen alavesiletku takaisin pysyvästi?

Nyt kun se on kerran irroitettu niin tuntuu menevän takaisin vain niin löysästi että lähtee helposti sormilla vetämällä takaisin irti.

Ilmeisesti tuossa on sellaisella kierrettävällä lukitusrenkaalla varustettu pikakiinnitys (varaosakuva)?

Letkun pään liittimessä on kaksi kiinnityskynttä, jotka lukittuvat jäähdyttimen putkessa olevaan uraan, kun liitin painetaan kiinni ja liitos lukitaan lukitusrenkaalla. Liitoksen tiivistää letkun pään liittimessä oleva o-rengastiiviste (varaosaluettelon mukaan mitat vaihtelevat koneesta riippuen).

Letkun irrottaminen tapahtuu vapauttamalla ensin lukitus ko. rengasta kiertäen, jonka jälkeen letkun saa vedettyä irti. Kiinnitys tapahtuu työntämällä letkun pää jäähdyttimen putkeen o-rengastiivistettä varoen (jotta pysyy paikoillaan), jonka jälkeen liitos lukitaan lukitusrengasta kiertämällä. Tiivisteen voi joskus joutua uusimaan (itse ostin 306:een alan liikkeestä o-renkaan mallin mukaan).

Jos letku irtoaa vetämällä, on liitos lukitsematta tai mennyt rikki (esim. vedetty väkisin irti). Tavallinen letkunkiristin ei liittimen rakenteesta johtuen pysty tiivistämään liitosta. Kuitenkin rikki menneen lukitusrenkaan voi omalla vastuulla mahdollisesti *väliaikaisesti* korvata lukituskynsien ympärille kiristettävällä letkunkiristimellä. Tarvikeliikkeet eivät tietääkseni myy näitä pikakiinnityksellä varustettuja letkuja, mutta uudet eivät maksa paljon merkkiliikkeessä.

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.

« Viimeksi muokattu: 30.08.2008, 17:38:56 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

antsu

  • Vieras
Vs: 306 - Jäähdyttimen alavesiletkun kiinnittäminen
« Vastaus #3 : 30.08.2008, 19:13:46 »
Jos kiinnityskynnet ovat ehjät, hoituu tiiviys O-renkaan vaihdolla.

Karvis

  • Vieras
Vs: 306 - Jäähdyttimen alavesiletkun kiinnittäminen
« Vastaus #4 : 30.08.2008, 22:00:58 »
Tarvikeliikkeet eivät tietääkseni myy näitä pikakiinnityksellä varustettuja letkuja, mutta uudet eivät maksa paljon merkkiliikkeessä.

Tuo alavesiletku on muuten hinajan hintainen pösötiskillä, kun tuohon meidän 306:n vaihdettiin uusi alkuperäinen jäähdytin niin siihen joutui ottamaan uuden alavesiletkun. Se alkuperäinen letku oli juuri kuvan mukainen, mutta uudessa se kiinnitys on erillainen...sellaisella metallilangalla olevalla lukituksella ja tiivistekin on siinä erilainen. Uudenmallisen alavesiletkun hinta oli ~80 e. Uudesta jäähdyttäjästä puuttui myös tyhjennysroppu.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Jäähdyttimen alavesiletkun kiinnittäminen
« Vastaus #5 : 02.09.2008, 03:07:05 »
Tuo alavesiletku on muuten hinajan hintainen pösötiskillä, kun tuohon meidän 306:n vaihdettiin uusi alkuperäinen jäähdytin niin siihen joutui ottamaan uuden alavesiletkun. Se alkuperäinen letku oli juuri kuvan mukainen, mutta uudessa se kiinnitys on erillainen...sellaisella metallilangalla olevalla lukituksella ja tiivistekin on siinä erilainen. Uudenmallisen alavesiletkun hinta oli ~80 e.

Tuotannossa on näemmä tapahtunut jossakin kohtaa muutoksia liitännöissä tiettyjen mallien osalta.

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.



Kuva on erään vuosimallin 2006 Expertin HDi-koneesta, mutta kiinnitystapa näyttää varmaan samalta?

Uudesta jäähdyttäjästä puuttui myös tyhjennysroppu.

Puuttuu myös veljen 306:n uudesta jäähdyttimestä, joka on uusittu edellisen omistajan toimesta joitakin vuosia sitten. Jokseenkin ärsyttävää, kun joutuu tuon tyhjennyspropun sijasta irrottamaan ahtaassa paikassa olevan alavesiletkun...
« Viimeksi muokattu: 11.07.2009, 18:07:14 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Karvis

  • Vieras
Vs: 306 - Jäähdyttimen alavesiletkun kiinnittäminen
« Vastaus #6 : 02.09.2008, 17:14:44 »
Kuva on erään vuosimallin 2006 Expertin HDi-koneesta, mutta kiinnitystapa näyttää varmaan samalta?

Muistelisin, että se uusi vesiletku menee jäähdyttäjässä olevan holkin sisään eikä päälle kuten tuossa.

Karvis

  • Vieras
Vs: 306 - Jäähdyttimen alavesiletkun kiinnittäminen
« Vastaus #7 : 02.09.2008, 23:12:52 »
Tämmönen oli mun mielestä tuo uusi vesiletku, joka tuli tuohon uuteen syyläriin. Paitsi se ei ollu ruosteessa. :-)


jlyytikainen

  • Vieras
Vs: 306 - Jäähdyttimen alavesiletkun kiinnittäminen
« Vastaus #8 : 04.09.2008, 09:17:24 »
Juu, se letkuhan olikin alunperin tuollaisella sokkalangalla kiinni. Ihmettelinkin mikä ihmeen sokka jäi rempasta yli... No nyt on sitten letku kiini sekä sokalla että letkunkiristimellä.

jlyytikainen

  • Vieras
Vs: 306 - Jäähdyttimen alavesiletkun kiinnittäminen
« Vastaus #9 : 04.09.2008, 14:33:54 »
Sokkaversiossa letkunkiristimen käyttö on jokseenkin tarpeetonta, kiristin myös 'murjoo' kiinnittimen päätä - lopulta rikkoen sen.

Laitoinkin kiristimen alemmaksi, tuohon O-rengastiivisteen kohdille ja kun lisäsin jälkikäteen sokan niin en viitsinyt kiristintä enää poistaa.